חברה בשירות איקאה: "קלנסווה? מטעמי בטיחות לא מגיעים לשם"
תושבת העיר הערבית, שביקשה לרכוש ארון מטבח באיקאה, הופנתה לחברת מדידות. בחברה ציינו בפניה כי נציגיה לא מגיעים לקלנסווה: "יש בעיה מבחינת ביטחון", אמרו ל-ynet בחברה. הרוכשת: "זאת גזענות". נציג החברה: "אין הוראה, יש מודדים שמפחדים". איקאה: "היה מענה שגוי ללקוח"
פאטמה נאטור, תושבת קלנסווה שבשרון, נכנסה אתמול (ד') לסניף איקאה בנתניה והתעניינה ברכישת ארון מטבח לביתה. לאחר שקיבלה הצעת מחיר לדגם מסוים, התבקשה נאטור לפנות לחברת מילימטר על מנת לבצע מדידה בביתה. ואולם, לתדהמתה, נציגת חברת מילימטר אמרה לה כי אנשיה לא נכנסים לעיר הערבית.
"באיקאה אמרו לי להתקשר לחברת מילימטר כדי שיגיעו לקחת מידות מדויקות לארון", שחזרה נאטור. "העובדת בחברת המדידות שאלה אותי 'מאיפה את?', ועניתי לה שאני מקלנסווה. ואז היא אמרה 'תני לי חמש דקות, ואני חוזרת אלייך'. אחר כך היא התקשרה ואמרה 'דיברתי עם המנהל שלי, והוא אמר לי שאנחנו לא מגיעים אליכם'".
פגועה מהתשובה שקיבלה התקשרה נאטור למוקד של חברת איקאה, וגוללה בפני המוקדנית את השיחה שקיימה עם נציגת חברת המדידות. "אחרי שסיפרתי למוקדנית באיקאה את מה שעברתי, היא אמרה לי 'את יכולה להביא מודד מקצועי'. שאלתי אותה ואם תהיה בעיה במידות, מי יהיה אחראי? אז היא אמרה לי 'אם את תביאי את המידות, אז זה יהיה באחריותך ולא באחריות איקאה".
נאטור אמרה כי היא חשה אכזבה גדולה בעקבות השיחות שקיימה עם איקאה ומילימטר. לדבריה, "לצערי, מאוד נפגעתי מהיחס הזה. לא ציפיתי שדבר כזה יקרה ועוד עם חברה שמוכרת בכל העולם. ברקע שאמרו לי שהם לא נכנסים לקלנסווה אז זה אומר שהרקע הוא גזעני, ולא הגיוני שזה קורה בגלל אירועים שקרו כאן. חברות אחרות שמעסיקות יהודים נכנסות לכאן ללא פחד".
בעקבות המקרה התקשר כתב ynet לחברת איקאה, הציג את עצמו בשם "מוחמד נאטור" וביקש סיוע במדידת ארונות. עובדת איקאה הפנתה אותנו לחברת מילימטר, שעמה שוחחה כאמור תושבת קלנסווה.
אחרי שציינו כי המדידה צריכה להיעשות בקלנסווה, השיבה לנו נציגת החברה: "אנחנו לא מגיעים למדידות באזור הזה. אני חושבת שהתקשרו אלינו כבר היום. מטבח של איקאה? בדקנו את זה מול מנהל המודדים. אין אישור. המנהל שלנו לא מאשר את ההגעה של המודד. צריך לדבר עם איקאה מה עושים במקרה כזה ואת מי הם יכולים לשלוח לכם".
בהמשך הקשינו על הנציגה ושאלנו מדוע הם לא מגיעים לקלנסווה. על כך היא השיבה: "אנחנו לא מגיעים למקומות האלה מטעמי בטיחות. יש כנראה איזושהי בעיה מבחינת הביטחון. גם לטייבה לא מגיעים. זה מה שהוחלט. המנהל שלי אומר שיש אפשרות לשלוח מודד רק אם אתה תחכה לו בחוץ ותלווה אותו, שתהיה איתו. זה במסגרת נוהלי הבטיחות של החברה. אני לא מחליטה פה על הדברים".
אז איפה אני צריך לגור כדי שתגיעו?
"וואי, אני לא יודעת, איזו שאלה קשה. תראה, אולי היו דברים שם, אני לא יודעת. יש את ההנחיה הזאת, אני לא יודעת. לא יודעת. אני לא גרה באזור שם, אני לא מכירה אותך, גם את האזור. תשאל אותי - אני לא יודעת איפה זה ממוקם. אני תכף אפתח מפה ואני אראה איפה זה, כאילו, אין לי מושג".
יש לי עוד בית בחדרה, לשם תגיעו?
"לחדרה כן".
לא צריך לחכות בחוץ שם?
"לא".
מנהל בחברת מילימטר: "גם אני מפחד להגיע"
מנהל אחראי בחברת מילימטר מסר בתגובה כי "אולי העובדת לא הסבירה את עצמה נכון. אין שום הוראה שאנחנו לא מגיעים לקלנסווה או טייבה. לא קיים דבר כזה. עשינו מדידות בשני המקומות ובכל מקום, אבל ברגע שיש לי מודדים שאומרים לי שהם מפחדים להיכנס לשם - אז אני לא יכול להכריח אותם. יש לי מודדים שמפחדים להגיע להתנחלויות ושם יש יהודים".
המנהל אמר עוד: "גם אני מפחד להגיע לחלק מהיישובים. כדאי לשאול גם את המודדים למה הם מפחדים. היו מקרים שאולי יצרו פחד, אולי בגלל כתבות של ynet שמדברות על מה שקורה בקלנסווה. אין לי מודדים ערבים, ראיינתי כמה ולא הסתדר. אשמח ממש שיהיה לי עובד מהמגזר הערבי".
חברת איקאה מסרה בתגובה: "איקאה מספקת שירותים זהים לכל לקוחותיה. איקאה נושאת באחריות מלאה לכל שירות הניתן על ידי שותפיה העסקיים. במקרה המתואר, אין מדובר במדיניות חברת המדידות, אלא במענה שגוי ללקוח. נשמח להגיע לביתה של הלקוחה ולהעניק לה את השירות הנדרש".