יונדאי סונטה במבחן בזק - שיפור ניכר
יונדאי סונטה ההיברידית הפכה לנמכרת ביותר בקטגוריה שסבלה יותר מכולן מהופעת רכבי הפנאי. כעת היא מחדשת פנים במטרה להפוך אטרקטיבית עוד יותר. נהגנו בה לראשונה
יונדאי לא הצליחה בעבר לשכפל את ההצלחה לה זכתה בקטגוריות רכב פופולאריות - מיני, משפחתיות ופנאי - במגרש של המשפחתיות הגדולות. לא עם הסונטה בגלגול הקודם ולא עם ה-i40 המחליפה. אבל בסוף 2015 חזרה הסונטה לישראל בגרסה אמריקאית עם יחידת הנעה היברידית חדשה ששינתה את התמונה. ההצלחה הייתה חסרת תקדים ובשנה שלאחר מכן הפכה לדגם הנמכר בקטגוריה.
אלא שכיום היא כבר לא היחידה שמציעה יחידת הנעה כזו בקטגוריה, מאז שנחתה כאן אחותה התאומה - קיה אופטימה. לאחרונה עברה הסונטה מתיחת פנים שאמורה לסייע לה במלחמה על הבכורה.
מה השתפר: חזית הסונטה עברה מספר שינויים ביחידות התאורה והסבכה מלפנים, יש כעת כונסי אוויר מודגשים בקצה הפגוש הקדמי כמו-גם תאורת לד חדשה. יחידות התאורה מאחור שונות אף הן, ומכסה המטען מוותר על הספוילר. בסך הכל היא נראית כעת מודרנית ומרשימה יותר גם אם אינה מסובבת ראשים כחלק ממתחרותיה.
איכות החומרים בתא הנוסעים שופרה משמעותית, יש עיצוב שונה לקונסולה המרכזית שנוחה כעת יותר לתפעול, ההגה שונה (מצופה עור גם בגרסת בסיס) ונוספו גימורים דמויי-מתכת. רשימת האבזור עודכנה בעיקר בגרסת הבסיס הכוללת כעת גם ריפודי עור, מושב נהג מתכוון חשמלית, פתחי מיזוג ליושבים מאחור, מראות מתקפלות חשמלית, בלם יד חשמלי וחישוקי "17. בגרסת לימיטיד הבכירה יש גם מטען אלחוטי לטלפון ותאורה עוקבת-פנייה.
שיפור משמעותי יותר נוגע למערכות בטיחות מתקדמות בהן מצוידות כעת שתי הגרסאות ואשר כוללות בלימה אוטונומית במצבי חירום, בקרת שיוט אדפטיבית והתראה על סטייה מנתיב, ערנות נהג ושטחים מתים (כולל תנועה חוצה מאחור).
כיול מתלים שונה הפך את הסונטה העדכנית לעדיפה משמעותית על היוצאת, עם ריסון טוב יותר של תנועות המרכב יחד עם נוחות משופרת במרבית תנאי הנהיגה. הפחתת תנועות המרכב הועילה גם ליכולת הדינמית עם זוויות גלגול צנועות מבעבר והגה שמרגיש מעט טבעי יותר. עם זאת הסונטה תיאלץ כנראה להיכנע למתחרות אירופאיות עדיפות בתחום זה. בידוד הרעשים שופר עם פחות רעשי רוח ודרך שחודרים לתא.
שינוי בניהול מחשב המנוע והיחידה ההיברידית מאפשר כעת למנוע החשמלי יותר נוכחות, ומאחר – עוד יותר – את כניסתו של מנוע הבנזין לפעולה. כך מצליחה הסונטה לשפר את פליטת המזהמים וצריכת הדלק, שעמדה בממוצע המבחן על 15.4 ק"מ לליטר.
מה נשאר: תא הנוסעים עדיין מציע מושבים נוחים למדי אך נטולי תמיכה מספקת. המרחב לנוסעים מאחור מצוין לרגליים (280.5 ס"מ בסיס גלגלים) ומאפשר ישיבה בנוחות יחסית אפילו לשלושה מבוגרים, אבל מרווח הראש מוגבל. לתא המטען נפח צנוע (440 ליטר), המפתח קטן למדי והוא נעדר גלגל חלופי. קיפול המושב האחורי (אפשרי כעת גם בגרסת בסיס) מותיר חלל צר מדי ופוגע בשימושיות.
נתוני התפוקה של יחידת ההנעה המשלבת בין מנוע 2.0 ליטר בנזין (156 כ"ס) למנוע חשמלי (51 כ"ס) נותרו ללא שינוי, עם נתון משולב של 193 כ"ס ותיבת שישה הילוכים אוטומטית (כבעבר). בהתאם, נתוני הביצועים לא השתנו (9.3 שניות בזינוק ל-100 קמ"ש) והם נאים, בעיקר בשילוב מצב ספורט בבורר מצבי נהיגה המחדד תגובות מצערת ותיבת הילוכים. במצב ידני התיבה לא תמיד נענית לרצונות הנהג, למשל בעת ניסיון הורדת הילוכים לצורך בלימת מנוע.
הבלמים אינם מצטיינים והתחממו מוקדם מהצפוי, וסובלים עדיין מחוסר תחושה בדוושה הנפוץ במכוניות היברידיות עם בלימה רגנטיבית.
איך בסוף: הסונטה המעודכנת השתפרה במספר תחומים לרבות איכויות נסיעה, אבזור גרסת הבסיס ובעיקר מערכות בטיחות אקטיביות תקניות. תא הנוסעים מרווח כבעבר ויחידת ההנעה ההיברידית מהווה נקודה חיובית נוספת. בסך הכל מדובר במכונית טובה מבעבר, עם סיכוי טוב להתמודד כשווה מול שוות עם הטובות שבקטגוריה.
מנוע | 4 צילינדרים |
נפח / סוג דלק | 1,999 סמ"ק / בנזין-היברידי |
הספק מנוע בנזין | 156 כ"ס ב-6,000 סל"ד |
מומנט מנוע בנזין | 19.3 קג"מ ב-5,000 סל"ד |
הספק / מומנט מנוע חשמלי | 51 כ"ס / 20.9 קג"מ |
הספק / מומנט משולב | 193 כ"ס / 37.4 קג"מ |
הנעה / תיבת הילוכים | קדמית / אוטומטית, 6 הילוכים |
אורך | 485.5 ס"מ |
רוחב | 186.5 ס"מ |
גובה | 147 ס"מ |
בסיס גלגלים | 280.5 ס"מ |
משקל | 1,630 ק"ג |
נפח תא מטען | 440 ליטר |
100-0 קמ"ש | 9.3 שניות |
מהירות מרבית | 192 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 22.7 ק"מ לליטר |
פליטת CO2 (ממוצע יצרן) | 100 גרם לק"מ |
מחיר רכב מבחן (בסיס) | 180 אלף שקל (165 אלף שקל) |
כריות אוויר | 6 |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות (Euro NCAP) | לא בוצע |