שתף קטע נבחר

"המדינה החליטה להשמיד את ענף לווייני התקשורת"

בדיון בנושא הלוויין עמוס 8, שנערך בכנסת, התברר כי גויס פחות ממחצית הסכום לבנייתו. בתעשייה האווירית, שבנו את רוב לווייני עמוס, אמרו: "אנחנו פסע מסוף הדרך". יו"ר ועדת המשנה לנושא החלל בכנסת: "עם התפוצצות עמוס 6 התפוצצה גם תעשיית לווייניי התקשורת בישראל"

ייתכן שהתעשייה האווירית, שייצרה לא מעט לווייני תקשורת - ביניהם את רוב הלוויינים בסדרה עמוס, לא תייצר בסופו של דבר את לוויין התקשורת עמוס 8. כך התברר הבוקר (יום ד') בדיון שנערך בוועדת המשנה לנושא החלל בכנסת. הבעיה: גויס פחות ממחצית הסכום הדרוש לבניית לוויין התקשורת הבא.

 

יו"ר ועדת המשנה, ח"כ יואב קיש פתח את הדיון ואמר: "אנחנו דנים בנושא לצערי כבר שנה וחצי, מאז פיצוץ הלוויין עמוס 6. אנחנו פה לראות איך תעשיית לווייני התקשורת בישראל ממשיכה קדימה".  בהמשך הדיון הוא אמר: "המדינה החליטה להשמיד את ענף לווייני התקשורת בחלל באופן מודע".

 

 

מנכ"ל משרד המדע והטכנולוגיה, פרץ וזאן, הודה כי אין תקציב מספיק לבניית הלוויין: "נכון להיום קיים פער משמעותי בין התעשייה לתקציב המוקצה, יש הסכמה לגבי החלוקה היחסית בין המשרדים ואנחנו מוכנים להוסיף מצד משרד המדע סכום נוסף, אך זה מותנה בכך שגם האוצר ישלים את החלק היחסי שלו. גם התעשייה וחברת חלל יצטרכו להתכווץ ולהציע מחיר ריאלי יותר". וזאן אמר כי יש להחליט עד סוף החודש הבא: "אחרת נפספס את המטרה של ייצור ותפעול ישראלי". מנהל סוכנות החלל הישראלית, אבי בלסברגר, דיבר על החשיבות בשיגור לוויין תקשורת ישראלי: "הלו"ז פה קריטי, בין היתר לשמירת נקודות השמיים במועד, החול בשעון אוזל".

 

מיכל גלברט ממשרד האוצר הגיבה לטענות: "הסכום שהוקצב הוא 14 מיליון שקלים ממשרד האוצר, כל סכום מעבר לכך יכולים משרדים אחרים להשתתף. זה אמור לכסות את הסכום עם חלוקה פרופורציונאלית בין הגורמים והנחה שהפיצויים על עמוס 6 מחולקים פרופורציונאלית בין הגורמים".

 

"מחכים לכספים מביטוח שלא קיים"

אבל האם יגיעו הכספים מהביטוח? יש כאלה שסבורים שלא. עפר דורון, מנהל מבת חלל בתעשייה האווירית, אמר בדיון: "הוועדה שמינה משרד המדע שמה המלצות ברורות עם הסכום הנדרש - 70 מיליון שקלים בשנה, אני מבין שיש מתחת למחצית מהסכום שהומלץ וזה הפער, מה עוד שבמסגרת התקציב הזה בונים לקבל כספים מביטוח שלא קיים. 14 מיליון ועוד טיפה ממשרד המדע זה לא מספיק, הפערים גדולים מידי ולצערי נראה לי שאנחנו פסע מסוף הדרך. חלל תקשורת חוכרת לוויין חלופי בכסף רב, מישהו יצטרך לשלם את הארכת החוזה וזה לא יתכנס בקצב הזה".

 

בניית הלוויין עמוס 6 בתעשייה האווירית (צילום: תעשייה אווירית) (צילום: תעשייה אווירית)
בניית הלוויין עמוס 6 בתעשייה האווירית(צילום: תעשייה אווירית)

 

סמנכ"ל חלל תקשורת, גיל לוטן, אמר: "מתוך ארבעה לוויינים שהובלנו זה המקרה הראשון שהממשלה משתתפת פעילה בהובלת התהליך, זה מחייב לאפשר לחברה לגייס הון בתנאים מתאימים לה ולשוק ההון. לא ברור לנו למה הסכומים הקטנים יחסית לא מוסכמים ומוסדרים על ידי המדינה. יש פער משמעותי בין המוצע לעלויות. לוויין הביניים החל לעבוד בפברואר 2017, החכירה הראשונה היא לארבע שנים עד פברואר 2021. תחילת ההפעלה מבחינתנו צריכה להיות לא יאוחר ממועד זה, אנחנו במצב שדי כתוב על הקיר שלא נעמוד ונצטרך להאריך את החכירה, יש לזה משמעות של 23 מיליון דולר לשנה או כ-12 מיליון לחצי שנה".

 

וכמה זמן לוקח לבנות לוויין חדש? דורון הסביר: "יש צורך בארבע שנים לבנייה כולל זמן תקלות, המשמעות היא שכדי לשגר עד פברואר 2021, צריך לסכם עד סוף החודש הבא".

 

ח"כ קיש הזהיר: "כל חודש שעובר המשמעות שלו היא כספית וזה הורג את הסיפור. לחלל תקשורת יש גבול לסבלנות, היא לא תסכים לספוג עוד 23 מיליון דולר. פברואר הוא חודש קריטי. אני שומע את אמירת האוצר ואת משרד המדע, אני פונה לכל משרדי הממשלה, בסוף הכסף מהביטוח יתחלק כמו שהוא שאמור להתחלק, בואו שימו קודם את הכסף לפרויקט הבא לפי ההתחייבות". ח"כ קיש הוסיף: "אני לא רואה פתרון כרגע. למרות שזה צורך לאומי, המדינה החליטה להשמיד את ענף לווייני התקשורת בחלל באופן מודע. אופתע אם יהיה פתרון תוך שבועיים, עם התפוצצות עמוס 6 התפוצצה גם תעשיית לווייניי התקשורת בישראל".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA
פיצוץ עמוס 6 בספטמבר 2016
צילום: EPA
מומלצים