שתף קטע נבחר

 

הלמ"ס: יותר בנים נבחנים ב-5 יח"ל מתמטיקה, יתרון לעשירונים העליונים

פערים בין יהודים לערבים ובין תלמידים מהעשירונים העליונים לאחרים - ניכרים מאוד על פי דו"ח הלמ"ס, שבחן את 2016-2006. בתחילת העשור מספר הנבחנים בחמש יח"ל מתמטיקה היה קרוב ל-13 אלף. לאחר שיא שלילי ב-2012 התהפכה המגמה. ומהו אחוז המורות במקצועות המתמטיקה והמדעים?

 


הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מפרסמת היום (ג') דו"ח המתייחס למגמות במקצועות המתמטיקה והמדעים בחטיבות העליונות (ז'-י"ב) במשך עשור (2016-2006). מהדו"ח עולה כי דווקא בשנת 2006 יותר תלמידים ניגשו לבגרות ברמת חמש יחידות לימוד, וכי עדיין יותר בנים נבחנים במתמטיקה לעומת הבנות.

 

על פי הלמ"ס, בתחילת 2006 מספר הנבחנים ברמת חמש יחידות לימוד במתמטיקה היה קרוב ל-13 אלף. בשנים שלאחר מכן החלה מגמת ירידה שהגיעה בשנת 2012 ל-9,000 נבחנים בלבד. מ-2013 התהפכה המגמה, ונרשמה עלייה עקבית במספר הנבחנים בחמש יחידות לימוד במתמטיקה.

 

במהלך העשור חלה עלייה עקבית במספר התלמידים הניגשים לבחינה ברמת שלוש יחידות לימוד במתמטיקה, שהופכת מתונה יותר בשנים האחרונות.

 

כפי שמשתקף במבחני המיצ"ב כמו גם במבחנים הבינלאומיים, עדיין קיימים פערים בין האוכלוסייה היהודית לערבית. מהדו"ח עולה כי שיעור הנבחנים במתמטיקה מתוך כלל הנבחנים בחינוך העברי גבוה יותר מאשר בערבי, הן ברמת שלוש יחידות לימוד והן ברמת חמש. בשני המגזרים קיימת מגמת עלייה בשנים האחרונות, אך אחוז ההיבחנות בחמש יחידות לימוד בקרב המגזר הערבי עדיין לא הגיע לרמה שבה היה בתחילת העשור (12.9% ב-2006 לעומת 8.4 ב-2016).

לימודי מתמטיקה. הבנים שולטים ()
לימודי מתמטיקה. הבנים שולטים
 

פער זה קיים גם במקצועות המדעיים האחרים: שיעור הנבחנים ברמת חמש יחידות לימוד במדעי המחשב ופיזיקה, מתוך כלל הנבחנים בחינוך העברי גבוה יותר מאשר בחינוך הערבי. הפערים בין שתי מערכות החינוך במקצועות אלו גדלו לאורך סופו של העשור (פער של 6%-4% במדעי המחשב ושל 3%-0.5% בפיזיקה). לעומת זאת, בחינוך הערבי קיימים שיעורים גבוהים יותר של היבחנות במקצועות ביולוגיה וכימיה (ב-2016 היה פער של 19% בביולוגיה ושל 9.1% בכימיה, לטובת החינוך הערבי).

 

חלוקה גיאוגרפית מצביעה על כך שלאורך העשור מחוז הדרום מוביל במספר התלמידים הניגשים לבגרות במתמטיקה ברמת שלוש יחידות לימוד, ואילו במחוזות תל אביב והמרכז שיעור הנבחנים ברמת חמש יחידות היה הגבוה ביותר.

 

בהשוואה בין בנים ובנות ניתן לראות כי לאורך העשור שנבדק מספר התלמידים שניגשים לבגרות במרמת חמש יחידות במתמטיקה תמיד היה גבוה יותר ממספר הבנות. בשנת 2006 כ-14% מהבנות ניגשו לבגרות ברמה הגבוהה, משנת 2007 נרשמה ירידת במספרן, שנבלמה רק ב-2015. בשנת 2016 ניגשו 12.6 אחוז מהתלמידות לחמש יחידות לימוד במתמטיקה.

 

תלמידות לביולוגיה, תלמידים לפיזיקה

לעומת זאת, לאורך העשור חלה עלייה חדה בשיעור הבנות הנבחנות ברמת חמש יחידות בביולוגיה מתוך כלל הנבחנות בבחינות הבגרות (מ-19.6% ל-27.2%) לעומת המקצועות המדעיים האחרים. שיעור הנבחנים בבחינות הבגרות בפיזיקה ובמדעי המחשב היו גבוהים יותר בקרב הבנים (כ-13% וכ-10% בהתאמה) לעומת הבנות (כ-6.5% וכ-4%, בהתאמה). בדומה לביולוגיה, גם במקצוע כימיה שיעור הבנות הנבחנות ברמת חמש יחידות לימוד גבוה יותר משיעור הבנים.

 

עוד עולה מהדו"ח פער לימודי בין תלמידים מרקע סוציו אקונומי גבוה לאלה המגיעים ממעמד סוציו אקונומי נמוך. על פי הנתונים, ב-2006 שיעור הנבחנים ברמת חמש יחידות לימוד ביישובים ברמה חברתית-כלכלית גבוהה (אשכולות 10-6) היה 17.8%, לעומת 12% ביישובים ברמה חברתית-כלכלית נמוכה (פער של כ-50%).

 

לאחר ירידה מתמשכת שנעצרה ב-2013 התהפכה המגמה ועד שנת 2016 הגיע שיעור הנבחנים ל-17.2% ול-8.6%, בהתאמה (פער של 100%).

 

נושא נוסף שנסקר בדו"ח הוא היקף שעות ההוראה במתמטיקה ומדעים בחטיבות העליונות. במהלך השנים 2016-2006 מספר עובדי ההוראה במתמטיקה ומדעים בחטיבה העליונה גדל מ-7,290 ל-11,186 ב-2016.

 

במהלך עשור זה היקף שעות ההוראה במתמטיקה ומדעים בחטיבה העליונה גדל בקצב שנתי ממוצע של כ-2.3% לשנה. בחינוך הממלכתי-עברי הייתה עלייה של 2.2% בממוצע לשנה, בחינוך הממלכתי-דתי - 1.8% לשנה ובחינוך הממלכתי-ערבי - 2.7% לשנה.

 

באשר לאחוז המורות במקצועות המתמטיקה והמדעים עולה כי בחינוך הערבי אחוז הנשים בקרב המורים למתמטיקה ולמדעים בחטיבה העליונה נמצא במגמת עלייה ניכרת לאורך העשור. לעומת זאת, בחינוך הממלכתי-דתי חלה עלייה מתונה באחוז הנשים ובחינוך הממלכתי-עברי חלה ירידה. אחוז הנשים גבוה במיוחד במקצועות הכימיה והביולוגיה ונמוך יחסית במקצוע הפיזיקה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים