5 כללי זהב בדרך לקבלת פיצויים מהביטוח
גנבו לכם מכונית? נפצעתם? פרצו לכם לדירה? הנה כמה המלצות להתנהלות נכונה מול חברות הביטוח, כדי שלא תישארו בידיים ריקות
מהמציאות היום-יומית במערכת המשפט אפשר ללמוד שפוליסת הביטוח שרכשתם במיטב כספכם היא במקרים רבים לא יותר מכרטיס כניסה לאולם בית המשפט שבו אתם מגלמים את השחקנים הראשיים.
היערכות נכונה מצדכם כמבוטחים, בטרם הגשת התביעה ואף בטרם התרחשות האירוע המזכה בתגמולי ביטוח, משפיעה לא אחת על התוצאה. שוק הביטוח מורכב מפוליסות רבות ומגוונות. שמירה על כללי הזהב שלהלן יסייעו לכם במימוש הפוליסה ויחסכו לכם זמן וכספים רבים.
1. תיעוד מסמכים: מה שלא כתוב (כמעט) לא קיים
מסמכים המעידים על עצם קיום הביטוח: תכתובות בכתב או בדואר אלקטרוני עם חברת הביטוח או עם הגורם שבאמצעותו רכשתם את הפוליסה, הצעת הביטוח שנשלחה לכם, הצהרת בריאות שעליה חתמתם או כל מסמך אחר המעיד על מה שהובטח לכם בעת רכישת פוליסת הביטוח יכול להיות לכם לעזר רב ביום הדין. הקפידו לשמור העתק מהמסמכים המועברים לחברת הביטוח הכוללים את הוראותיכם והתשלומים, ולנהל רישום של שיחותיכם עם פקידי החברה או סוכניה.
תיעוד הנזק: במקרה שנגרם נזק לרכוש כגון דירה או כלי רכב, הקפידו לתעד את מצבו בטרם יתכלה או יאבד. במידה שמדובר ברכוש שלא ניתן בקלות לדעת את שוויו, תוכלו לפנות לשמאי או לבעל מקצוע שייתן לכם הערכת שווי מקצועית.
הוצאות: בדרך כלל אנו נדרשים להוציא מכיסנו סכומי כסף לא מבוטלים עם התרחשות מקרה הביטוח. תרופות, נסיעות, עזרה מוגברת של בן משפחה או עזרה בשכר ועוד. שימרו על הקבלות שכן ללא הצגתן, שיעור הפיצוי בגין הוצאות אלו יהיה נמוך, אם בכלל.
2. זהירות! חוקרים
חוק חוזה הביטוח מחייב את הלקוחות לשתף פעולה עם נציגי חברת הביטוח ולמסור להם את גרסתם. אולם על פי רוב מדובר בחוקרים פרטיים שנשכרו על ידי החברה.
חשוב להיוועץ עם עורך דין בטרם נפגשים עם חוקרי חברת הביטוח ובמקרים מסוימים כדאי לערוך את הפגישה בנוכחותו. דעו כי השיחות ביניכם לבין החוקרים מוקלטות וכי תמליל השיחה מועבר לחברת הביטוח ויכול לשמש אותה לדחיית תביעתכם או לקעקע את אמינותכם.
3. היזהרו מפוליגרף
מבוטחים המשוכנעים באמיתות גרסתם נוטים להתפתות להצעות חברת הביטוח לערוך בדיקת פוליגרף. המלצתנו הגורפת היא שלא לעשות כן. קורה לא אחת שמבוטחים נמצאו דוברי שקר, אם בשל התרגשות טבעית שהשתלטה על גופם או מסיבות שאינן קשורות בהם, ותביעתם נדחית אף שהם דוברי אמת.
עליכם לדעת שאין כל חובה בחוק לערוך בדיקה שכזו, ולאור הנחיית המפקח על הביטוח חל איסור על חברת הביטוח לחייב את ציבור המבוטחים לערוך פוליגרף. אם ביצעתם את הבדיקה, דעו שחברת הביטוח לא תוכל להסתמך על תוצאותיה כנימוק יחיד לדחיית התביעה.
4. התיישנות מקוצרת
חוק חוזה הביטוח קובע כי תביעת ביטוח תוגש לא יאוחר משלוש שנים מיום האירוע הביטוחי. לכן, אם החברה לא מאשרת את בקשתכם, מכל סיבה שהיא, ודאו כי אינכם מפספסים את המועד להגשת התביעה.
אם אתם מנהלים משא ומתן עם חברת הביטוח בטרם הגשת התביעה, דעו כי הדבר אינו מאריך את המועד להגשת התביעה מעבר לתקופת ההתיישנות. לכן, אם תקופת ההתיישנות עומדת לחלוף, דרשו אישור בכתב להארכת המועד, או לחלופין אישור שחברת הביטוח לא תטען כנגדכם שתביעתכם התיישנה אם המשא"ומתן ייכשל.
בכל מקרה, גם אם חברת הביטוח דחתה את תביעתכם בטענה שהתיישנה, חשוב להיוועץ בעורך דין על מנת לבחון את הנסיבות הספציפיות של המקרה.
5. תנאים מוקדמים בפוליסה
על פי רוב, החברות מתנות את תחולת הכיסוי הביטוחי בנקיטת צעדים אקטיביים על ידכם. בלשון אחרת, הכיסוי הביטוחי מותנה בהתקיימות תנאים מסוימים, המשתנים בהתאם לפוליסה שרכשתם.
לדוגמה: בפוליסת מקיף לרכב מוטלת עליכם לעיתים חובה להתקין מערכת אזעקה ואיתורן בטרם יכנס הכיסוי לתוקפו. ביחס לביטוח תכולת דירה, למשל, יתכן שתידרשו להתקין סורגים או להרכיב דלת מסוג מסוים.
דעו כי בהתאם לפסיקת בית המשפט, חברת הביטוח מחויבת ליידע אתכם מראש ביחס לכל הגבלה שכזו או תנאי אחר שעליכם לעמוד בו.
גם במקרה שלא עמדתם בתנאי מסוים מהוראות הפוליסה, כדאי להיוועץ עם עורך דין הבקיא בתחום ולא לוותר, שכן בסופו של דבר מטרת הפוליסה היא לבטח אתכם, בין היתר, מפני רשלנותכם.
- הכתבה באדיבות אתר המשפט הישראלי פסקדין
- עו"ד אסף גרינבוים
עוסק בדיני ביטוח