במהירות 340 קמ"ש ומשקל נשיאה כפול. הכירו את הסופר-יסעור
מסוק היסעור שמשמש את צה"ל יותר מ-40 שנה צפוי לצאת משירות בעשור הבא ואולי יוחלף בגרסה מתקדמת של מסוק התובלה. הדגם החדש מגיע לטווח של כ-220 ק"מ, יכול לשאת יותר משקל, והטיסה בו תהיה קלה בהרבה עבור הטייס. העלות: 87 מיליון דולר למסוק. צפו בביצועיו
היכרות ראשונה עם הסופר-יסעור החדש: יצרנית המסוקים האמריקנית סיקורסקי, מבית "לוקהיד-מרטין", מציגה בימים אלה לחיל האוויר את ה-CH-53K החדש. אנשי החיל בוחנים אותו ומסוקי תובלה כבדים אחרים שעשויים להחליף את היסעור הוותיק במחצית השנייה של העשור הבא.
המסוק שנבחן הוא למעשה סופר-יסעור, גרסה משופרת ומתקדמת למסוק הגדול, שבו משתמשים בצה"ל מאז 1970. היסעורים הישנים עתידים לצאת משירות סביב 2025, בזכות תהליכי השבחה שעברו בעשור האחרון והאריכו את חייהם. מול הסופר-יסעור מתמודד מסוק הצ'ינוק החדש של חברת בואינג, בעל שני המדחפים (פרופלורים) העליונים, המוכר מסרטי "רמבו".
הסופר-יסעור החדש, שמיועד לשאת עשרות רבות של לוחמים למבצעים בחזית או בעומק שטח האויב וגם להוביל אמצעי לחימה כבדים, מסוגל לשאת בבטנו שני רכבי שטח כבדים דוגמת האמר, כמו כן הוא מצויד בשלושה ווים לנשיאת מטענים על גבי חבלים - בניגוד לגרסה הקודמת של המסוק, שנושאת מטען עם כבל אחד.
את הפרויקט לפיתוחו מלווים באופן צמוד קציני המארינס האמריקנים, אך הוא עדיין לא צבר ניסיון מבצעי בשל היותו חדש לחלוטין. צפוי שיכריזו על המסוק החדש כמבצעי בשנת 2019. אם ייבחר, חיל האוויר ירכוש ככל הנראה 24 מסוקים (טייסת אחת) וירכוש גם מספר כלי טיס מדגם המסוק-מטוס V22, שמיועד למשימות מיוחדות ורחוקות, ממריא ונוחת כמסוק וטס כמטוס. לצורך ההשוואה, המארינס ירכוש עבור כוחותיו כ-200 מסוקי סופר-יסעור בשלב ראשון.
מחירו של מסוק התובלה המתקדם יהיה גבוה יחסית; 87 מיליון דולר בממוצע למסוק. הסיבה: הוא חדש לחלוטין ובנוי כך שלא יצריך שדרוגים עתידיים או החלפת מערכות לאורך חייו, כ-50 שנים.
בנוסף לזה, תחזוקתו נחשבת זולה יחסית. מימונו, אם יירכש על-ידי ישראל, צפוי להגיע ברובו מתקציב הסיוע של ממשלת ארה"ב לישראל, 38 מיליארד דולרים לאורך העשור שיחל ב-2019. נציגי היצרנית אמרו אתמול (ב') כי טייסים ישראלים שטסו עליו בארה"ב ציינו כי מדובר במסוק הכי קל להטסה שעליו טסו אי פעם.
אחד מיתרונותיו המרכזיים של המסוק נוגע לעצמאות שלו: הטייס יכול לרחף במצב של טייס אוטומטי ולנחות כמעט ללא שימוש בידיו. מערכות המסוק מסוגלות להזיזו באוויר את כמות המטרים הנדרשת לייצוב המסוק לצורך נחיתה. בסך הכול יכול המסוק להגיע לטווחים של כ-220 ק"מ, בטמפרטורה גבוהה (39 מעלות צלזיוס) ובמשקל כולל מלא של 18 טונות, יותר מפי שניים מיכולת הנשיאה של היסעור הקודם. מהירות טיסתו של המסוק תגיע לכ-340 קמ"ש.
אף שהיסעור נחשב למסוק אמין, היו לאורך השנים לא מעט התרסקויות בטיחויות או מבצעיות בחיל האוויר ובצבאות זרים. היצרנית פיתחה הפעם מושבים מיוחדים מחומרים עמידים, שממגנים את הלוחמים בבטן המטוס ואת צוות הטיסה מפגיעה במקרה של התרסקות.
"המסוק הזה מגיע לקצה גבול היכולת האפשרית של מסוק ויכול לבצע לבדו משימות של חמישה מסוקים", אמר אתמול קצין בדרגת קולונל מצבא ארה"ב שמלווה את התוכנית. במסגרת הפיתוח, דגם ראשון של המסוק ביצע טיסת בדיקה כבר ב-2015, 49 שנים לאחר שהמסוק הראשון בסדרה השיג יכולת מבצעית ראשונית. במסוק החדש ניתן להסתייע גם לטובת תדלוק אווירי, ובצבא ארה"ב הוא יוכל לנחות גם על אוניות. נכון לעכשיו הוא מיועד להימכר גם לצבא הגרמני מלבד המארינס.