שתף קטע נבחר
 

מרצדס S280 מודל 71' מול מרצדס S560 חדשה - בחזרה לאנטבה

מרצדס S קלאס מתחרה על התואר "הטובה בעולם" כבר המון שנים. ותתפלאו כמה זה קשור למבצע אנטבה

 

צילום: ירון שרון | עריכה: שחר ברקת

צילום: ירון שרון | עריכה: שחר ברקת

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

אם אין לכם מושג מה מייצגת מרצדס S קלאס כבר יותר מ-60 שנה, כנראה שהתבגרתם במהלך כל העשורים האלה על אי נידח ומנותק מהציוויליזציה באוקיינוס השקט. אם לא, אתם כנראה יודעים שמדובר בדגם שממוקם כמעט כל אותן שנים בשפיץ של התעשייה, עם מיטב הטכנולוגיה שיש לעולם הרכב להציע בכל רגע נתון. עם מערכות מתקדמות שמגיעות למכוניות רגילות - ובואו נודה על האמת, זולות - יותר רק שנים לאחר מכן.


 (צילום: ניר בן זקן) (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)


אותו מעמד של "מכונית הנוסעים הטובה בעולם" הפך את ה-S קלאס לא רק למושא חלומות אצל כל חובב רכב, אלא בעיקר למועדף וסמל מוטורי נחשק אצל כל מי שהממון מצוי בכיסו. החל במתעשרים חדשים ועד משפחות אצולה ומלוכה. וגם רודנים אפריקאים אכזריים שהפכו עשירים כקורח על חשבון נתיניהם העניים. אחד מהם היה לא אחר מאידי אמין, מי ששלט ללא מעצורים (ורחמים) באוגנדה של שנות ה-70.

 (צילום: שאול גולן) (צילום: שאול גולן)
(צילום: שאול גולן)

 

ואיך זה קשור ל-S קלאס? כמו רבים מהקולגות לדיכוי ורצח עם, גם אמין היה מאוהב באיכות ללא פשרות שעושר בלתי נתפס יכול לסדר. ועובדה חשובה זו עמדה בבסיס גורם ההפתעה של מבצע "כדור הרעם" המוכר יותר כ"מבצע אנטבה", אחד ממבצעי החילוץ המורכבים והנועזים שבוצעו מעולם. שכן ה-S קלאס הפכה למרכיב החשוב ביותר בגורם ההפתעה שאפשר אותו.


הרעיון להשתמש במראית עין של שיירת שרד רשמית שתורכב ממרצדס מפוארת וצמד לנד רובר, בהם יוסווה כוח הפריצה שינוע ממטוס ההרקולס לטרמינל עם החטופים, היה של מוקי בצר, אז סגנו של מפקד המבצע, יוני נתניהו. שכן בצר, שנשלח לאוגנדה ארבע שנים קודם לכן כדי לאמן יחידות צנחנים בתקופת היחסים הטובים בין ישראל לממשל אמין, זכר כי בכירי המדינה מאוהבים במכונית השרד הגרמנית. אגב, אמין החזיק בין היתר במרצדס 600 פולמן סופר-יוקרתית ומאובזרת, שנחשבה אז כאחת המכוניות היקרות והמתקדמות בעולם.


 (צילום: שאול גולן) (צילום: שאול גולן)
(צילום: שאול גולן)
הרעיון התקבל, אם כי מכונית דומה לא בדיוק הייתה זמינה. לא קריטי מבחינת מארגני המבצע שהניחו בצדק כי חרטום מרצדס דומה יטעה ללא בעיה בחושך כמעט מוחלט את חיילי אוגנדה. הפתרון: מרצדס מדגם E ששימשה עד אותו רגע כמונית, עם מנוע דיזל בנפח 2.2 ליטר ובגרסת מרכב ארוכה עם מקום לנהג פלוס שמונה נוסעים. סליחה, לוחמי-על של סיירת מטכ"ל.

לנו היו קצת פחות בעיות (והרבה יותר זמן), ולכן לצילומי חדש-וישן הגיעה S כדת וכדין, מודל 1972 עם מנוע הבנזין המתקדם ביותר לאותה תקופה - שישה צילינדרים בנפח 2.8 ליטר עם הזרקת דלק (מכאנית) ותיבת ארבעה הילוכים אוטומטית. עם מקום לחמישה בלבד אמנם, אבל מפוארת באופן קיצוני לאותה תקופה. עם המון עץ, הגה כוח, רדיו עם אנטנה (חשמלית!), מיזוג אוויר, חלונות מופעלי חשמל, נעילה מרכזית ודלתות עם סגירת וואקום.

 (צילום: שלומי ריזמן) (צילום: שלומי ריזמן)
(צילום: שלומי ריזמן)
והרומנטיקה אכן משתלטת כשנכנסים לתא הנוסעים ומתיישבים בכורסאות העור הגדולות, מול ההגה הגדול והדק עם מסגרת צופר מניקל וקונסולה עם גימור עץ. אידי אמין הרגיש ללא ספק אחרת באותה סיטואציה, וכך גם לוחם סיירת מטכ"ל שאחז בהגה ב-3 ביולי 1976, כשעה לפני חצות באנטבה. שכן הרכב בו נסעו הלוחמים היה במצב מכאני גרוע מאוד, אחרי הכנה חפוזה ערב המבצע.

 (צילום: שלומי ריזמן) (צילום: שלומי ריזמן)
(צילום: שלומי ריזמן)
ארבעה עשורים מאוחר יותר, אילו סיירת מטכ"ל הייתה נדרשת למבצע דומה סביר להניח שמרצדס S קלאס עדיין הייתה המכונית הנבחרת. ויש להניח שהייתה פחות בעיה למצוא מכונית כמעט-זהה לזו של הרודן האפריקאי. בכל מקרה, ברור לחלוטין כי הטכנולוגיה בה מצוידת ה-S כיום לא רק ממקמת אותה כרגיל בקצה העליון של התעשייה, אלא מאפשרת לה להציע לוחמים תיאורטיים הרבה יותר סיוע מבעבר.

 (צילום: ניר בן זקן) (צילום: ניר בן זקן)
(צילום: ניר בן זקן)
יש לה למשל מכ"ם ומצלמות מלפנים שמתריעים על מכשולים בדרך, מצוין כדי למנוע תאונה מיותרת במקרה של חוסר תשומת לב עקב ההתרגשות. יש גם מצלמת 360 מעלות היקפית שמאפשרת לנהוג ללא ראות החוצה. יש לה מערכת לראיית לילה שמייתרת מעשית את השימוש באמצעי ראיית לילה מסורבלים. ואם צריך להאיר, האלומה שלה מגיעה למרחק של 650 מטרים, יותר מכל מכונית בייצור סדרתי. וילונות לחלונות המוכהים מונעים הצצה פנימה וחלון שמש גדול מאפשר תצפית לכיוון מגדלי השמירה ומקורות ירי אם יהיו כאלה.

יש לה גם צמיגי אל-תקר שמאפשרים להמשיך לנהוג במהירות של עד 80 קמ"ש למרחק 80 ק"מ אפילו אם בצמיגיה ננעצו דוקרני מחסום, ויש לה הנעה כפולה-קבועה ומתלי אוויר המאפשרים הגבהת גחון משמעותית ללא קשר למשקל שהיא נושאת, עם יכולת נסיעה גם בדרכי כורכר משובשות. לסיום, את ה-S אפשר להזמין עם מיגון ירי ומטעני צד ברמה VR10 הגבוהה ביותר, וכמובן עם התקנים מקוריים על הכנפיים הקדמיות לדגלי אוגנדה - או כל מדינה אחרת אליה יגיעו לוחמי מטכ"ל בעתיד כדי לבצע את מה שיידרשו. או סתם דגל ישראל ביום העצמאות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ניר בן זקן
מרצדס S קלאס
צילום: ניר בן זקן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים