איזה כלי: מורה נבוכים לעולם אופנועי המרוץ
מוטוקרוס, אנדורו, טריאל, סופר מוטו, סופרבייק - אופנוע זה אופנוע זה אופנוע. נכון? אז ממש לא - לכל נישה וענף יש אופנוע המתאים להם בדיוק
בשיתוף התאחדות הספורט המוטורי בישראל
ענף הרכיבה הספורטיבית מגוון מאוד ועשיר בנישות והתמחויות, כמו גם בכישרונות הצעירים אשר רוכבים בליגות השונות, וגם אם מהצד האופנועים נראים דומים עד זהים, השוני ביניהם - שלפעמים נסתר מהעין - יעשה את ההבדל בין מקום על הפודיום לליקוק פצעים ותסכול.
בגדול, אפשר לחלק בגסות את הרכיבה הספורטיבית לשני תחומים - כביש ושטח. בעוד שבישראל מסלולי אספלט היו במשך שנים חלום רטוב ורחוק - ענף השטח דווקא ידע בעבר פריחה והיום יותר מתמיד. אלו סוגי האופנועים העיקריים אשר אתם עשויים לפגוש על דרכי העפר, ביערות ומסלולי המוטוקרוס.
אופנוע ראלי
בראלי על הרוכב לעבור מרחק רב, תוך כדי ניווט והתמצאות. על האופנוע להיות יציב במהירות גבוהה, להיות בעל מתלים אשר מסוגלים לספוג שיבושים וחבטות בתנאים הללו ולהישאר מאוזן ולהשאיר את הרוכב על האוכף. האוטונומיה, או טווח בין תדלוקים, חשובה מאוד ולרוב יצוידו האופנועים הללו במיכלי דלק מוגדלים ואפילו נוספים כדי לספק טווח של מאות קילומטרים. על המתלים להתמודד גם עם תוספת המשקל ועל יחסי ההעברה (תיבת הילוכים וגלגלי שיניים) להיות ארוכים ולספק יכולת שיוט במהירות גבוהה וסל"ד נמוך. לרוב יהיו אופנועים אלו בעלי נפח בינוני ומעלה, מ-400 סמ"ק עד 1,000 ואפילו 1,200 סמ"ק. גדולים, מהירים, כבדים וזוללי קילומטרים. תחשבו דקאר.
אופנוע אנדורו
המילה "אנדורו" מסמנת למעשה סיבולת. היכולת של אדם ומכונה לעמוד בסדרה של מבנים, ספיישל טסט, בין קטעי רכיבה מפרכים אשר נועדו להתיש את הרוכב ולכתוש את המכונה. מהרוכב נדרשת יכולת טכנית מעולה כדי להתמודד עם אלמנטים בשטח כמו מדרגות סלע, גזעי עצים או מכשולים מלאכותיים. אחרי שהרוכב שרד והצליח לעבור את הכל הוא מגיע למסלול מסומן, שאותו הוא צריך לסיים בזמן הקצר ביותר - ספיישל טסט.
אופנוע אנדורו יהיה מצויד במיגונים שיעזרו לו לשרוד. המתלים רכים יחסית כדי להתמודד היטב עם מהירות איטית בתוואי שטח כמו של יער למשל. יחסי ההעברה קצרים כדי שלמנוע תמיד יהיה כוח זמין להוריד לקרקע בהינף מצערת מהיר. האופנועים עצמם קלים למדי - כ-100 ק"ג לאופנועי 2 פעימות בנפח 125 סמ"ק ועד כ-130 ק"ג לאופנועי 4 פעימות בנפח בינוני. בתחום הזה הנפחים הקטנים שולטים והיצרנים האירופאים דומיננטיים.
אופנוע מוטוקרוס/סופרקרוס
אצלנו אין עדיין אבחנה בין השניים ולכן חיברתי אותם יחד. מוטוקרוס הוא התחום הצבעוני המלהיב ועם הקהל הגדול ביותר. כאן תמצאו את הקפיצות הגבוהות ביותר, את המלחמות
כידון מול כידון בין הרוכבים אשר מזנקים יחד ואת המהלכים האגרסיביים ביותר.
אופנוע מוטוקרוס לא נודד מחוץ לתחומי המסלול, לכן לא תמצאו כאן כלל מערכת חשמל לתאורה, פנס בלימה או זמבורה. הוא הכי מזוקק ותכליתי ומיועד למשימה הזו בלבד. המתלים שלו קשים במיוחד, כאשר כלל האצבע אומר שיש לכייל את המתלה לספוג את הנחיתה הגבוהה ביותר שעל המסלול הספציפי. גם כאן יחסי ההעברה קצרים ויש גם תיבת הילוכים שונה, שתפקידה להחזיק את המנוע תמיד בשיא התפוקה.
לרוכב המוטוקרוס אין מצבי ביניים למצערת 0 או 1 וכל שרשרת ההנעה מתוכננת לתת כמה שיותר כוחות סוס, ובאופן המיידי והאגרסיבי ביותר. גם הגלגלים שונים, עם חישוק אחורי 19 אינץ' (מול 18 באנדורו וראלי) ועליהם צמיגים שאינם מאפשרים רכיבה בטוחה בדרך ציבורית. מיכל הדלק קטן ולרוב יוצר משטח אופקי יחד עם המושב, כדי לאפשר לרוכב טווח תנועה מירבי מעל לאופנוע.
אופנוע טריאל
במקרה הזה קל לזהות שמדובר במשהו יוצא דופן. אמנם הענף הזה ממש בחיתוליו אצלנו, אבל יש לו פוטנציאל לצמוח, בעיקר בזכות הקלות שבה לכל גינת סלעים או ערימה של פסולת בניין יש את היכולת להפוך לזירת תחרות.
האופנוע בנוי אחרת לגמרי, עם מתלים סופר רכים וצמיגים יעודיים רכים גם כן, אשר נועדו למקסם את האחיזה גם על משטחים רטובים. האזינו למנוע ותשמעו שהוא סובב ממש לאט, מהסיבה שהוא מכוון לספק כמה שיותר כוח פיתול, בסל"ד נמוך ובינוני. זה נותן לאופנוע הקליל, פחות מ-70 ק"ג, יכולת לטפס על סלעים ולזנק לרווחים שצריך לראות בעיניים כדי להאמין. טווח הרכיבה כאן לא מאוד חשוב ולכן יש מיכל דלק מינימלי שלא להכביד על האופנוע. יחסי ההעברה סופר קצרים ואפשר לראות בעין גלגל שיניים אחורי ממש גדול.
אופנוע סופרמוטו
חיה שמבלה את זמנה בין הכביש לאספלט, הדו-חי של עולם האופנועים. זו דיסציפלינה שהתפתחה באירופה וצמחה בשנים האחרונות לכל העולם, וגם אצלנו יש ליגת סופרמוטו פעילה מאוד ועתירת אקשן. מסלול המירוצים האופייני של סופרמוטו יכול להכיל קטעי עפר ואפילו קפיצות, אבל ברובו יהיה אספלט סלול. לפעמים יהיה רק אספלט וגם זה בסדר.
אופנוע סופרמוטו מתחיל את חייו כאופנוע שטח. לרוב אנדורו או מוטוקרוס. הבסיס, שלדה ומנוע לרוב דומים עד זהים. ההבדלים נעוצים במתלים, אשר הוקשחו מאוד כדי להתמודד עם המהירות והעומסים של רכיבת כביש ולפעמים הוחלפו ממש ביחידות בעלות מהלך קצר וכיול מוצק במיוחד. את גלגלי השטח גדולי הקוטר מחליפים חישוקים קטנים אך רחבים, ועליהם צמיגי כביש לכל דבר.
המהדרין אף משתמשים בצמיגי מרוצים אקזוטיים. כל רוכב מרוצים יודע שחצי מהמהירות על המסלול היא מבלימה - וככל שיהיו לך בלמים חזקים יותר, כך תוכל לבלום מאוחר יותר וביותר עוצמה, וגם בסופרמוטו תמצאו בלמים עצומים על הגלגל הקדמי, בלמים שלרוב נמצאים באופנועי כביש מהירים וכבדים מאלו. גם יחסי ההעברה מאזנים בין מהירות ושמירה על רצועת כוח של מנוע נוירוטי, ורוכבים מקפידים לשחק עם יחסי ההעברה של גלגלי השיניים בין המסלולים השונים.
אופנועי סופרבייק
תחשבו גראנד פרי או סופר בייק. אלו האופנועים שאנו חולמים עליהם כילדים. האופנועים שאגדות כמו קווין שוונץ וקני רוברטס היו מחליקים איתם בתאוצות ומותירים פסים שחורים ארוכים על המסלול, מפלצות דו-פעימתיות שקשה לשלוט בהן וימהרו לנשוך את הרוכב עליהן. אלו בינתיים עברו מהעולם, ועם כל הריספקט לאופנועי ה-GP של היום, זה לא אותו הדבר כשיש בקרת משיכה, מתלים אקטיביים ומחשב שולט בזווית הדריפט.
כאן מדובר בחיה אחרת לגמרי. שלדה רחבה ומוצקה מאוד, לרוב קורת אלומיניום רחבה, מנוע עם 2, 3 ו-4 צילינדרים, הספקים שנמדדים במאות כוחות סוס וקו אדום על מד הסל"ד של 15 ואפילו 17 אלף סל"ד. יבבה אמיתית שתתן "פיקס" לכל חולה הגה/כידון באשר הוא.
כאן המתלים מוצקים מאוד, המהלכים קצרים והרכיבים מעובים ומחוזקים כדי להתמודד עם כוחות פיתוח מאוד חזקים. בהתאם, גם הבלמים סופר חזקים וזה לא נדיר לראות שני דיסקים מאוד גדולים על הגלגל הקדמי. המהירות יכולות להגיע הרבה מעל ל-200 קמ"ש ואפילו מעל ל-300 במסלולים בחו"ל, ובמידה רבה מדובר בכלים אשר מהווים את חוד החנית בפיתוח של אופנועים, ומושכים אחריהם את המותג כולו.
בשיתוף התאחדות הספורט המוטורי בישראל