נשים מוסלמיות חשפו: כך הוטרדנו מינית בחג'
לא רק תופעה מערבית: נשים מוסלמיות שעלו לרגל לסעודיה הציפו את הרשתות החברתיות בסיפורים על הטרדות מיניות שעברו בכעבה הקדושה במכה (MosqueMeToo#): "אנו הנשים רגילות לחשוש מהטרדות בסמטאות קהיר, אך האם עלינו לחשוש גם במכה, כאשר אנו ניצבות בפני אללה?"
נושא ההטרדות המיניות עלה לכותרות השנה בעולם המערבי, אולם התופעה של נשים מוסלמיות המתלוננות על הטרדה היא בהחלט חידוש מפתיע ובוודאי כשמדובר במקום הקדוש ביותר למוסלמים, הכעבה במכה בחצי האי ערב. ממה נובעת הבעיה? מה אומרים על כך אנשי הדת? האם הבעיה מטופלת ע"י שלטונות סעודיה?
הלכה לחוד ומציאות לחוד
הצפיפות ההולכת וגוברת בחודשי העלייה לרגל לעיר מכה יוצרת בעיות רבות. מלבד נושא הרמיסה והעומס הבלתי אפשרי המוטל על המשטרה הסעודית, ונושא המתיחות הסונית-שיעית (או סעודית-איראנית), מדובר בתקשורת לאחרונה, בעיקר מאז ינואר 2018, על בעיות הנובעות מקרבה מוגזמת בין גברים לבין נשים האסורה לפי האיסלאם.
מאז שחר האיסלאם ניסו חכמי הלכה מוסלמים להטיף נגד ערבוב נשים וגברים באתר החג' (העלייה לרגל) במכה. הם דרשו במיוחד שבמהלך ה"טואף" (טקס הקפת הכעבה שבע פעמים נגד כיוון השעון) תהיה הפרדה ומרחק בין נשים לבין גברים, שיהיו הנשים במעגל החיצוני או מאחורי הגברים, כפי שהיה פעם נהוג במסגדים. כיום חלה הפרדה מוחלטת ואף מומלץ לנשים להתפלל בבית. עאישה, אשתו של הנביא מוחמד, המהווה מופת לכל הנשים המוסלמיות, נהגה להקיף את הכעבה רחוק מהגברים. אולם היום כשיש מיליונים שעולים לרגל הדבר בלתי אפשרי.
And this is my interview on @BBC World Service TV about why I started #MosqueMeToo https://t.co/6gPa1xV4pr h/t @rerutled
— Mona Eltahawy (@monaeltahawy) 25 בפברואר 2018
בכירים באל-אזהר, מוסד הדת הסוני החשוב ביותר הנמצא במצרים, וגם אתר "איסלאם-ווב" הקטארי אסרו על נשים לקיים את החג' ללא ליווי "מחרם", כלומר בעל או קרוב משפחה מדרגה ראשונה. אולם לפי חלק מהאסכולות באיסלאם, מותר לאישה לצאת ללא "מחרם" אם היא בחברת נשים נוספות או מישהו שיגן עליה.
עם זאת, זה לא מה שקורה בשטח. העלייה לרגל היא המצווה היחידה באיסלאם שבה חל ערבוב בין נשים לבין גברים ללא הפרדה כלל. שילובו של ערבוב זה עם הצפיפות הרבה בזמן העלייה לרגל מזמין בעיות.
ב"איסלאם-ווב" הופיעה תלונה של אישה מוסלמית אנונימית שקיימה את מצוות החג' וכעסה שאין מקום מופרד לנשים. התוצאה, לדבריה, היא שגברים נדחפים קרוב יותר למקום הקדוש ולא מאפשרים לנשים להתקרב לכעבה. המתלוננת טענה שבקושי הצליחה לראות את הכעבה מרוב הצפיפות והיא כעסה שגברים לא נרתעו מלעבור במקומות שהיו בהם בעיקר נשים. עוד טענה, כי חשה מבוכה פעמים רבות כשמצאה את עצמה במתחם הכעבה מתפללת בחברת גברים בקרבה ובצפיפות רבה. היא שאלה מדוע המשטרה הסעודית אינה מקציבה לנשים זמן מיוחד להקפות כעבה רק לנשים.
הטרדות מיניות
ביום רביעי האחרון שודרה ברדיו BBC בערבית תוכנית על הטרדות מיניות בזמן החג', ומוסלמיות מארצות שונות התקשרו וסיפרו על הטרדות שעברו. גל של תלונות על הטרדות מיניות בכעבה הציף את הרשתות החברתיות לאחרונה, בעקבות עמוד פייסבוק של פקיסטנית בשם סביכה חאן שהתלוננה כי גברים נגעו בה במהלך ההקפה של הכעבה. בעקבותיה גם העלתה מצרית בשם מונא אלטחאווי האשטאג בשם MosqueMeToo# שבו כתבה כי כשהייתה נערה ב-2013 הוטרדה במקום הקדוש ביותר לאיסלאם.
האישה המצרייה כתבה ששמעה על כך מנערות נוספות ושהן התביישו לדבר על כך, בעיקר בשל העובדה שזה היה קרוב כל כך לכעבה. העיתונאית רשא חלוא מרשת DW בערבית הגיבה כי ההטרדה המינית היא בעיה עולמית ולא רק במכה, כלומר אינה מיוחדת כלל למקומות הקדושים. נשים מוטרדות בעולם הערבי בבית, בעבודה וברחוב בדיוק כמו בעולם המערבי. לטענתה, ב-2015 התלוננו נשים שלוש פעמים על הטרדות ובכולן טיפלה המשטרה הסעודית כראוי והגברים שהואשמו בהטרדות גם נשפטו בבתי משפט.
ב-2013 כתבה רדוא אוסאמה, כתבת "א-שרוק" המצרי, כי נשים מוטרדות בכל מקום ובכל זמן, ונתנה כדוגמה את ההפגנות שהיו במצרים בכיכר תחריר ב"אביב הערבי" ב-2011, שם יצאו נשים רבות להפגין עם הגברים ורבות התלוננו לאחר מכן על הטרדות מיניות שאותן חוו. היא העלתה את השאלה: "אנו הנשים רגילות לחשוש מהטרדות בסמטאות קהיר, אך האם עלינו לחשוש גם במכה, כאשר אנו ניצבות בפני אללה?". לטענתה, כאשר נגע בה גבר ליד הכעבה, שאלה אותו אם אינו נרתע לעשות זאת כשהוא במקום הכי קרוב שיש לבורא עולם.
רדוא הביעה זעזוע מהעובדה שההטרדות מתרחשות במקום שבו מותרת הכניסה אך ורק למוסלמים (רק למוסלמים מותר להיכנס לאזורים של מכה ואל-מדינה). היא כתבה שהדבר סותר את הטענה הנשמעת פעמים רבות, שלפיה ההטרדות נובעות מהתרבות המתירנית של המערב ומהבגדים הפרובוקטיביים של הנשים באירופה ובארצות הברית. "הבגדים הצנועים שלבשתי והימנעותי מלהתאפר לא מנעו מהגברים להטריד אותי", כתבה מונא, "ההטרדה המינית היא מחלה נפשית של גברים בכל העולם".
תגובת השלטונות הסעודיים
יש לציין כי השלטונות בסעודיה אינם אדישים כלפי הבעיה ותלונות של נשים מטופלות במקרים רבים. בינואר השנה הופץ סרטון על הטרדה של נשים במקום הנקרא דרת אל-ערוס בעיר החוף ג'דה הקרובה למכה. בעקבות הפצת הסרטון ברשת הורה מיד אמיר מכה, ח'אלד אל-פייסל לפתוח בחקירה, והקים צוות משטרתי לתפיסת המטרידים. בין המטרידים שנתפסו, שלושה לבנונים, סורי, פלסטיני ומצרי. האמיר התראיין לעיתון הסעודי "עוכאז" וטען כי ההטרדות מנוגדות לערכי העם הסעודי. בטוקבקים לכתבה קראו סעודים להעניש בחומרה את "המטרידים הזרים".
אולם ספק אם יכולה המשטרה הסעודית להתמודד עם תלונות רבות על הטרדות במקום שבו מצטופפים מיליוני בני אדם. פעמים רבות מגיבים הטוקבקים בביטול לכתבות של נשים ערביות שהתלוננו כי הוטרדו. יש הטוענים כי אין מדובר בהטרדה, אלא בבעיית צפיפות ושנשים וגברים נצמדים זה לזה מכורח הנסיבות ושאין מה לעשות בעניין.
יש המגיבים בהכחשה וטוענים כי כל הטענות על הטרדות במכה מטרתן אך רק להכפיש את האיסלאם.
תקווה לשיפור
הסעודים משקיעים מיליוני דולרים בשנים האחרונות לשיפור תנאי החג'. בשנים האחרונות נבנו בתי מלון רבים באזור הכעבה וחל שיפור עצום בתחבורה באזור ובניידות ממכה לאל-מדינה. בנוסף, נבנו כמה מפלסים לביצוע ההקפות מסביב לכעבה, על מנת להוריד את העומס.
בעיית ההטרדות שעלתה לאחרונה, מאז ינואר 2018, תהווה ללא ספק אתגר קשה מאוד בפני המשטרה הסעודית. הפתרון הטוב ביותר הוא ככל הנראה הפרדה, כשם שמשתדלת המשטרה הסעודית להפריד בין שיעים לבין סונים על מנת למנוע עימותים אלימים, כך יש לאפשר לנשים לקיים את מצוות הקפת הכעבה בשעות נפרדות, כפי שהציעה המוסלמית שכתבה ל"איסלאם-ווב".
מינויו של הנסיך מוחמד בן סלמאן ליורש העצר הסעודי עוררה תקוות רבות בקרב הנשים בסעודיה. בן סלמאן נחשב למי שעומד מאחורי קידום מעמד האישה בממלכה. לאחרונה ניתנה לנשים הסעודיות זכות הבחירה וזכות הנהיגה ברכב כמו גם זכות להיכנס לאצטדיוני כדורגל. העובדה שנשים מעיזות להתלונן על הטרדות מיניות ברשת החברתית מסמלת שינוי משמעותי בחברה הערבית בכלל. ההטרדות תמיד היו קיימות, אך רק עכשיו מעיזות נשים מוסלמיות לדבר על כך. יש לקוות כי המהפכה הנשית במאבק נגד ההטרדות ששוטפת את העולם המערבי תגיע גם לעולם הערבי והמוסלמי.
ד"ר ירון פרידמן, פרשן ynet לענייני העולם הערבי, הוא בוגר אוניברסיטת סורבון בפריז, מרצה על האיסלאם ומלמד ערבית באוניברסיטת חיפה בחוג ללימודי המזרח התיכון והאיסלאם ובמחלקה ללימודים הומניסטיים בטכניון. ספרו "העלווים - היסטוריה, דת וזהות" יצא לאור באנגלית בהוצאת בריל-ליידן בשנת 2010