בשל מחלוקת: אין "אזור אוויר נקי" בתל-אביב
בעיריית תל-אביב מאשימים את משרד התחבורה, שלדבריהם הוציא צירי תנועה עיקריים מהתוכנית. במשרד התחבורה אומרים כי אסור שהתוכנית תפגע בתחבורה הציבורית. ומי ממשיך לנשום אוויר מזוהם? תושבי תל-אביב
תושבי תל-אביב לא יכולים לנשום לרווחה בשל מחלוקת בין העירייה למשרד התחבורה: לאחרונה הושקה התוכנית הלאומית לצמצום זיהום האוויר בחיפה, ולראשונה נאסרה כניסת משאיות דיזל מזהמות ל"אזור אוויר נקי". רשויות רבות אחרות, בהן עיריית ירושלים, הביעו התעניינות בפרויקט. אבל בתל-אביב הפרויקט תקוע בשל מחלוקת בין העירייה למשרד התחבורה.
תל אביב היא העיר בעלת זיהום האוויר הכי גבוה בארץ מתחבורה. המחסור במערכת הסעת המונים מפותחת ומסועפת לתוך מטרופולין דן וממנה, ובתוכה, יוצר לחץ תחבורתי כבד נוכח השימוש האינטנסיבי בכלי רכב פרטיים, המונעים בבנזין ובדיזל. התוצאה: זיהום אוויר.
למרות הסכנה מחשיפה לזיהום, בתל אביב לא פועלים ליישום תוכנית כוללת ומקיפה לצמצום זיהום האוויר מתחבורה, בדומה לשתי הערים הגדולות הנוספות - חיפה וירושלים. בדו"ח ה-OECD לשנת 2015 נמצא כי חשיפה לזיהום אוויר בישראל גורמת ל- 2,200 מקרי מוות מוקדם מדי שנה. על פי הערכות אלו, כ-50% ממקרי המוות נגרמים בשל החשיפה לזיהום אוויר. כלומר, כ-1,100 איש בישראל מתים מדי שנה מזיהום אוויר מתחבורה.
"בנושא קידום אזור מופחת פליטות בתל אביב הם לא עשו משהו אופרטיבי בשנים האחרונות", מסביר אמיר זלצברג, ראש אגף תחבורה במשרד להגנת הסביבה. "במשך הרבה שנים הם היו באי הסכמה עם משרד התחבורה לעניין מאפייני התוכנית. המשמעות היא שעיריית תל אביב ביקשה לבצע הגבלות תנועת רכב מזהם, בעיקר על אוטובוסים, על תחבורה ציבורית, בעוד שמשרד התחבורה דווקא התנגד להגבלת תנועת האוטובוסים ודחף להגבלת תנועת כלי הרכב האחרים".
הפעילויות שעיריית תל אביב מתמקדת בהם להורדת הזיהום כוללות עידוד הליכה ברגל ונסיעה באופניים. אבל מדובר בטיפה בים הזיהום. "אי ההסכמה הזו התבטאה בכך שאין אף תוכנית שמתבצעת או מקודמת", אומר זלצברג. "נתוני ניטור האוויר שלנו מצביעים באופן חד משמעי על כך שזיהום האוויר הגבוה ביותר מתחבורה הוא בתל אביב. בעיקר בדרום העיר. לוינסקי, אלנבי, האזור הזה. יותר מאשר ירושלים ויותר מאשר חיפה. מאוד חבל שדווקא שם, איפה שזיהום האוויר הכי גבוה, לא הצליחו להגיע לנוסחה או תוכנית שתוביל לשיפור המצב רק בגלל אי הסכמות בין שתי רשויות".
מעיריית תל אביב נמסר בתגובה כי "הסיבה האמיתית לכך שלא חל בעיר תל אביב-יפו אזור המוגבל בתנועה לכלי רכב מזהמים היא העובדה שמשרד התחבורה עיקר את היכולת לעשות זאת, בקביעתו שמרבית צירי התנועה העיקריים בעיר הינם צירים חיוניים', שהסדרי התנועה אינם חלים עליהם. חשוב לציין כי עיריית תל אביב-יפו הייתה הראשונה שיזמה תוכנית לאזור מוגבל תנועה, עוד בטרם הנושא הוסדר בחקיקה (סעיף 77 לפקודת התעבורה), אך לצערנו התוכנית העירונית נתקלה בקשיים מטעם משרדי הממשלה ולא ניתן היה להוציאה לפועל. יחד עם זאת ולמרות המגבלות, העירייה מפעילה תוכנית לצמצום זיהום אוויר מתחבורה הכוללת מגוון של פעולות המעודדות הליכה ברגל ונסיעה באופניים וברכב שיתופי ובמהלך העשור האחרון הצליחה להביא לשיפור משמעותי בצמצום זיהום האוויר בעיר. אם משרד התחבורה יבטל את קביעתו, העירייה תשמח לשוב ולדון בנושא. הפעילות המתקיימת היום מתואמת עם משרד הגנת הסביבה ומשרד התחבורה".
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "המשרד תומך בקידום 'אזור נקי' ברשויות המקומיות, והיה שותף מלא בקידום אזור 'אוויר נקי' בחיפה ובירושלים. בערים אלה אושרה תוכנית לצמצום זיהום האוויר מהתחבורה, ללא פגיעה בתחבורה הציבורית. משרד התחבורה יתמוך ופועל לקדם כל תוכנית לצמצום זיהום האוויר בתל אביב, כמו בשאר הערים בישראל, ובתנאי שהתוכנית לא תפגע בתחבורה הציבורית המשרתת מאות אלפי נוסעים בכל יום".
עוד נמסר ממשרד התחבורה: "רוב האוטובוסים המופעלים על ידי חברות התחבורה הציבורית בישראל עומדים בתקנים המחמירים ביותר של זיהום אוויר, ובתוך שנתיים כל האוטובוסים של התחבורה הציבורית בישראל, ללא יוצא מן הכלל, יהיו בעלי רמת זיהום נמוכה ביותר (יורו 6). מחקרים קובעים כי התחבורה הציבורית אינה המזהמת העיקרית של האוויר, אלא משאיות וכלי רכב מסחריים. ולצערינו, עיריית תל אביב מתקשה לקבל החלטה על מניעת כניסת כלי רכב אלה למרכז העיר".