שתף קטע נבחר

 

פיילוט ה"רב-קו" בי-ם: "העולם לא שייך רק לצעירים"

מיום חמישי, התשלום לנסיעות באוטובוס מתבצע במכונות ייעודיות בתחנות במקום לנהג. הנוסעים העיקריים, בהם קשישים, ילדים ותיירים שמשלמים לרוב במזומן, מתקשים להתרגל: "קשה לנו ללמוד במהירות, מנפנפים אותנו"

 
הירושלמים מתקשים להתרגל לפיילוט החדש    (צילום: גיל יוחנן)

הירושלמים מתקשים להתרגל לפיילוט החדש    (צילום: גיל יוחנן)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

משרד התחבורה החל ביום חמישי את הפיילוט החדש באוטובוסים, שבמסגרתו הנהג לא יקבל תשלום מהנוסעים. הפיילוט נועד עבור שתי מטרות מרכזיות: העלאת הבטיחות של הנוסעים בכך שהנהג לא ישמש כקופאי ויתרכז בנסיעתו, וקיצור זמני השהייה של האוטובוסים בתחנות ברחבי העיר - ובכך לזרז את משך הנסיעה.

 

הנוסעים יכולים להטעין את כרטיסי ה"רב-קו" במכונות שהוצבו בתחנות אוטובוס באזורים מרכזיים ובאפלקציות הייעודיות. נוסעים שמעוניינים בכל זאת לשלם במזומן יוכלו לעשות זאת בקיוסקים ברחבי העיר, סניפי רשת "קופיקס" וברשת הסופרמרקטים "מעיין 2000".

 

השינוי הדרמטי צפוי להשפיע בעיקר על הנוסעים שנוהגים לשלם במזומן - ילדים, קשישים, חרדים ותיירים. על אף שבאזורים מרכזיים מוצבים אנשי שירות שמסבירים אודות השינוי, נראה שרבים מהנוסעים עדיין לא לא שמעו על השינוי ואינם בקיאים במשמעויות שנגזרות מכך.

 

נוסעים רבים לא ידעו על מיקומן של עמדות הטעינה החדשות וכיצד משתמשים בהן. הדבר מורגש במיוחד בתחנות שאינן מרכזיות, שבהן לא הוצבו המכונות ואין נוכחות של אנשי משרד התחבורה שמנגישים את התהליך החדש. על אף כניסת השינויים לתוקף, נראה כי נכון לעכשיו האוטובוסים ממשיכים לקבל מזומן ורב קו ללא שבב ייחודי.

עובד משרד התחבורה מסביר על מכונת התשלום בתחנה (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
עובד משרד התחבורה מסביר על מכונת התשלום בתחנה(צילום: גיל יוחנן)

הסוף לתשלום בעמדת הנהג (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
הסוף לתשלום בעמדת הנהג(צילום: גיל יוחנן)

רבקה, ירושלמית ותיקה, התלוננה על המהלך החדש בשיחה עם ynet: "אנחנו אנשים מבוגרים שלא יכולים לעמוד בזה. נראה לי שמעכשיו אני אסע בתדירות נמוכה יותר וזה מרגיז אותי שאני שומעת על זה רק עכשיו". רבקה טוענת כי ניסיונות ההסברה וההנגשה של התהליך אינם עוזרים. "הגיל מנוון את הראש, אנחנו עדיין בעבר וקשה לנו להתקדם במהירות".

 

חנה, תושבת ותיקה נוספת, פירטה את הקשיים לאזרחים הקשישים: "אנחנו עדיין הולכים לבנק למרות שהיום הכול דרך האינטרנט. עכשיו גם משלמים מחוץ לאוטובוס. קשה לנו, העולם הוא לא רק של הצעירים, אלא גם שלנו. אבל אותנו מנפנפים. עכשיו אני אצטרך ללכת לחפש את נקודות הטעינה? אולי אני לא יודעת להשתמש בכספומט? אז מהיום והלאה לא אסע באוטובוס?".

 

חלק מהנוסעים דווקא קיבלו את המהלך בהבנה. חיים, שנסע ביום חמישי באוטובוס בעיר, אמר כי "עכשיו לנהג יהיה קל יותר לנהוג. אבל לציבור זה קשה, במיוחד למבוגרים".

  

המטרה הנוספת היא לאפשר את עליית הנוסעים גם מהדלתות האחורות ולקצר את משך השהייה בשטח התחנות. בבאר שבע התשלום לנהג בוטל כבר בשנה שעברה, ובשנה הקרובה המהלך צפוי להשתלב גם במערך האוטובוסים בתל אביב.

 

יוסי סעידוב, מייסד הארגון התחבורתי "15 דקות", מתח ביקורת על האופן שבו הפיילוט מתבצע:

"משרד התחבורה שוב מבצע רפורמה באופן חלקי ובדרך שפוגעת בנוסעים. המכונות שהוצבו בשכונות הן ספורות ובעקבות זאת תלמידים, חרדים וקשישים רבים שלא משתמשים בכרטיסי אשראי ישלמו מחיר כבד. מעבר לכך, משרד התחבורה התרשל בהסברה והטעה את הציבור כאשר דרש להחליף כרטיסי "רב-קו" ויצר כאוס בתחבורה ציבורית".

 

סעידוב הוסיף כי "משרד התחבורה מוכיח פעם נוספת שהוא אטום ומנותק מנוסעי התחבורה הציבורית. הרפורמה הזו צריכה להתרחש רק אחרי היערכות קפדנית ומדוקדקת".


פורסם לראשונה 10/03/2018 21:44

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גיל יוחנן
ירושלים, השבוע
צילום: גיל יוחנן
מומלצים