פייסבוק וכנסים: על מה מוציאים הח"כים את תקציב הקשר עם הציבור?
הכנסת פרסמה את פילוח ההוצאות של הח"כים בשנה שעברה במסגרת התקציב שנועד לשמור על הקשר עם הציבור. ח"כ שאשא ביטון מובילה את הטבלה 136,267 שקל, ובני בגין עם 787 שקל בלבד. לאן הולך הכסף?
מאות אלפי שקלים לפייסבוק, ייעוץ מקצועי והדפסות: הכנסת פרסמה היום (ה') את נתוני ההוצאות של חברי הכנסת בשנת 2017 לטובת הקשר עם הציבור.
כל חברי הכנסת מקבלים את התקציב המיוחד שנועד לשמור על הקשר עם הציבור - שנקבע בין השאר על סמך הוותק, תפקיד הח"כ (סגן שר או שר) ועודפי תקציב מהשנתיים האחרונות.
מנתוני הכנסת עולה כי ח"כ יפעת שאשא ביטון (כולנו) ניצבת בראש הרשימה עם הוצאות בסך 136,267 שקל בשנה החולפת. כמחצית מהסכום, 71,225 שקל, הוקדשו לסעיף "אינטרנט/רשתות חברתיות", אך לח"כ שאשא ביטון אין אתר אינטרנט - כך שככל הנראה מדובר בהוצאות לטובת קידומה בפייסבוק ובטוויטר.
שאשא ביטון עמדה בתקציב השנתי שלה, שעמד על 136,385 שקל (122 שקל יותר מההוצאה הסופית). בין ההוצאות הבולטות בלשכתה בשנה שעברה: 17,8934 שקל עבור ייעוץ מקצועי, 15,507 שקל עבור כנס הסברה, 1,487 שקל הוצאות תקשורת ו-1,390 שקל כיבוד קל.
מח"כ יפעת שאשא ביטון נמסר בתגובה כי "התקציב מומש לצורך מה שייעד אותו החוק. הדבר מעיד על שמילאתי את חובתי לציבור – לנהוג בשקיפות מולו ולפרוס בפניו את פעילותי בכנסת, לשתף אותו בהחלטות ובסיכומי הדיונים של הוועדה שאני עומדת בראשה וכן להנגיש עבורו מידע.
אני גאה בכך שרוב התקציב הוקדש להסברה בנושאים הקשורים למוגנות ילדים ובטיחותם, זכויותיהם, שמירה על בריאותם, והיווה חלק מהמאמץ הכולל להעלאת המודעות לסוגיות אלה ולסוגיות נוספות שהן בבחינת דיני נפשות בכל הקשור להגנה על ילדינו. אין שימוש ראוי מכך ומבחינתי מילאתי את חובתי כלפי הציבור".
לפירוט המלא של הוצאות הח"כים בשנת 2017 - לחצו כאן
במקום השני של שיאני ההוצאות ניצב ח"כ יוסי יונה (המחנה הציוני), שניצל את התקציב עד תום - הקדיש את רובו לקידום באינטרנט וברשתות החברתיות. ח"כ יונה מתפעל בעמוד פייסבוק, אתר אינטרנט וחשבון טוויטר - שעל קידומם שילם 77,671 שקל. יונה שילם 23,500 שקל על סעיף "דואר ומברקים", 6,941 שקל על סעיף "הדפסות ופרסומים" ו-3,573 שקל על כיבוד קל.
שלושת הח"כים שהוציאו הכי הרבה כסף על הקשר עם הציבור אחרי שאשא ביטון ויונה הם חברי הכנסת נאוה בוקר (הליכוד) שהוציא 114,989 שקל, מתוכם 36,331 שקל עבור ייעוץ מקצועי, שלי יחימוביץ' שהוציאה 69,730 שקל עבור קידומה באינטרנט וברשתות החברתיות מתוך 114,396 שקל שהוציאה בשנה שעברה וח"כ חנין זועבי ש-66,279 שקל (יותר ממחצית מההוצאה הכוללת - 113,320) הוקדשו לפרסומים והדפסות.
ח"כ בני בגין (הליכוד) מחזיק בתואר הח"כ עם הכי פחות הוצאות במסגרת התקציב - 787 שקל בלבד מתוך תקציב של 105,700 שקל. כל ההוצאות הוקדשו לסעיף התקשורת. אחרי בגין ניצבים הח"כים משולם נהרי מש"ס (6,106 שקל), יוסף עטאונה (7,505 שקל), ציפי לבני (11,057 שקל) ולאה פדידה שהושבעה בסוף השנה שעברה (13,227 שקל).
אצל מרבית הח"כים ההוצאה הגדולה ביותר היא עבור קידומם ברשתות החברתיות: ח"כ סתיו שפיר (המחנה הציוני) שפעילה במיוחד ברשתות החברתיות שילמה 27,950 שקל וח"כ איציק שמולי הוציא 30,451 שקל. בין ההוצאות הקבועות אצל ח"כים: כנסים, כיבוד, דואר, הוצאות משרדיות והוצאות תקשורת.
הח"כים שבחרו ללמוד שפות בעבודה
לחלק מהח"כים היו גם הוצאות מיוחדות יותר, כמו רכישת שפה חדשה. ח"כ עליזה לביא מ"יש עתיד" שילמה 4,618 עבור לימודי שפה, וכך גם שרת המשפטים איילת שקד ששילמה 550 שקל וח"כ בצלאל סמוטריץ מהבית היהודי ששילם עבור כך 289 שקל.
גם ח"כ ענת ברקו מהליכוד הוציאה עבור לימודי שפה 120 שקל בשנה שעברה. במסגרת פירוט ההוצאות לא נכתב אילו שפות למדו הח"כים.
הוצאות השרים: סקרים, שירותי מידע ופייסבוק
עבור חברי הכנסת שמחזיקים במשרדי ממשלה קיים תקציב נפרד מטעם המשרד עבור הקשר עם האזרחים - והוא גבוה הרבה יותר. כך ניתן לראות שראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון אביגדור ליברמן ושר הפנים אריה דרעי לא השתמשו כלל בתקציב שהוקצה להם כח"כים.
עם זאת, השר לביטחון הפנים גלעד ארדן הוציא 61,239 שקל בשנה שעברה, כשמרבית התקציב (49,157 שקל) הוקדש עבור כנס הסברה.
שר המדע אופיר אקוניס הוציא כמעט את כל תקציבו כח"כ (53,637 שקל) והקדיש את מחציתו לכנס הסברה. שר החקלאות אורי אריאל הוציא 25 אלף שקל על ייעוץ מקצועי ויותר מ-6,500 שקל על "שירותי מידע".
שר התחבורה ישראל כץ הוציא 10,000 שקל על סקר מטעמו ושר הכלכלה אלי כהן הוציא 38,071 שקל על תפעול עמוד הפייסבוק והטוויטר שלו.
שר השיכון יואב גלנט הקדיש כמעט את כל תקציבו כח"כ לטובת עמוד הפייסבוק שלו והוציא על כך 39,609 שקל, שר התיירות יריב לוין הוציא 35,731 שקל על קידומו ברשתות החברתיות. גם השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל הקדישה כמחצית מתקציב לשכתה (33,658 שקל) על הדפסות ופרסומים ו-26,550 שקל על רשתות חברתיות.