שימו לב: המכונית שלכם לפתע פחות חסכונית
יבואני הרכב יציגו מעתה נתוני צריכת דלק שנקבעו לפי שיטה חדשה, המבטיחה ערכים קרובים יותר למציאות. המשמעות: נתוני מכוניות חדשות יהיו פחות אופטימיים
צריכת הדלק במכונית החדשה שלכם מהווה שיקול חשוב בתהליך הרכישה? אם כן, אתם חייבים להתעדכן. באולמות התצוגה של יבואני הרכב יוצגו במהלך השנה הקרובה מכוניות שנתוני זיהום האוויר וצריכת הדלק שלהן ימדדו בשתי שיטות שונות. בדגמים ותיקים יוצגו נתונים לפי תקינת NEDC, בדגמים חדשים יותר תהיה זו שיטת WLTP החדשה והמחמירה יותר.
רוצים לדעת איך בדקו עד עכשיו צריכת דלק? קבלו הסבר
בעבר בדקנו פערי הבטחות מול מציאות. התוצאות מדהימות
קחו לדוגמא את טויוטה פריוס. ברמת גימור "קומפורט" שנמכרת מזה כשנה וחצי (147 אלף שקל). ההיברידית הפופולרית נהנית מצריכת דלק רשמית של 27.8 ק"מ לליטר, עם פליטת CO2 של 84 גרם לק"מ. וממש לצדה עומדת פריוס "אקטיב", שהגיעה לאחרונה (140 אלף שקל), עם אותה מערכת הנעה ואותם צמיגים אך נתונים שונים משמעותית: רק 25 ק"מ לליטר רשמיים, ו-92 גרם CO2 לק"מ.
הבוקר (ב') תדון ועדת הפנים של הכנסת בבקשת המשרד להגנת הסביבה לעדכן את תקנות פרסום נתוני זיהום האוויר לפי התקן החדש, ששולב באירופה בעקבות פרשת דיזלגייט של פולקסווגן. הפרשה, במסגרתה מכר הקונצרן הגרמני ברחבי העולם כ-11 מיליון מכוניות עם מנועי דיזל שתוכנתו לרמות את מבחני זיהום האוויר (בישראל: 12 אלף מכוניות), הראתה שוב עד כמה רחוקים "נתוני היצרן" - המבוססים על תקן מקל שעודכן לאחרונה בשנת 1997 בו נמדדות המכוניות רק במעבדה - מנתוני אמת "על הכביש.
בעקבות הפרשה אימץ האיחוד האירופי תקן חדש ומחמיר, במסגרתו נדרשות המכוניות לראשונה להימדד לא רק במעבדה אלא גם בנסיעה בכביש ציבורי. התקן נכנס לראשונה לתוקף באירופה בסוף 2017 עבור כל דגם חדש שנכנס לשוק. במקביל נקבעה תקופת מעבר במהלכה יורשו יצרניות לשווק דגמים ותיקים שעברו תקינה לפי השיטה הישנה, אך עד לספטמבר 2018 עליהם להשלים תקינה מחודשת גם עבורם.
בישראל החליט המשרד להגנת הסביבה להעניק ליבואנים חודש נוסף, אך בסוף אוקטובר תעבור גם ישראל לשיטה החדשה. ומכיוון שבארץ משפיעה רמת זיהום האוויר גם על המס הנדרש על הרכב, תהיה לה משמעות רבה עוד יותר. כל רכב חדש מקבל "ציון ירוק" על סמך נתוני פליטת חמישה סוגי גזים, ולפיהם הוא מדורג באחת מ-15 קבוצות זיהום אוויר. מכוניות היברידיות למשל חייבות לקבל ציון שיציב אותן בקבוצה 2 כדי לקבל את הטבת המס הגדולה, תשלום מס קנייה בשיעור 30% במקום 83%. מכוניות בנזין ודיזל מקבלות הנחה במס בשווי של עד 16 אלף שקל אם הן מדורגות בקבוצה 2 עד 14.
בינתיים קבעו המשרד להגנת הסביבה ורשות המסים "פקטור" לכלי רכב שנמדדים לפי התקן המחמיר, כדי שלא יתייקרו דרמטית לעומת אלה שנמדדו לפי התקן המקל. אבל לקראת סוף השנה יעברו כולם לתקן החדש ולנוסחת מיסוי ירוק מעודכנת. "המטרה של הנוסחה החדשה תהיה לשמר את היחס שקיים כיום, לפיו חצי מהמכוניות נמצאות בחצי התחתון של הדירוג עד קבוצת זיהום 7, והחצי השני מקבוצה 8 עד 15. כך שסך המס שתגבה המדינה לא יגדל, אבל יהיו מכוניות שהדירוג שלהן ישתנה", מסביר אמיר זלצברג, ראש אגף תחבורה במשרד להגנת הסביבה.
לפי הערכות, התקן החדש ומכאן נוסחת המס הירוק החדשה, תאתגר בעיקר מכוניות עם מנוע דיזל. גם דגמים היברידים נטענים, שכיום מציגים נתוני צריכה משולבים של כ-50 ק"מ לליטר (לפי התקן הישן) אך בפועל משיגים פחות ממחצית ולעתים אף כשליש מכך, צפויים להפגע.
אז כאשר אתם משווים בין נתוני צריכת דלק של רכב חדש, בדקו לפי איזה תקן הוא נמדד. יבואני הרכב מציינים זאת באולמות התצוגה ובקטלוגים המודפסים והאינטרנטיים שלהם. רכב שנמדד לפי התקינה החדשה יציג תוצאות קרובות יותר למציאות מזה שנמדד בשיטה הישנה, אך נתוני היצרן שהם מציגים חושבו בצורה שונה ולא ניתן להשוות ביניהם באופן ישיר.