המוות של קארי פישר והריב עם מארק המיל: מאחורי הקלעים של "אחרוני הג'דיי"
איך יצרו את הסרט המכניס ביותר לשנת 2017? מה אמר המפיק הישראלי רם ברגמן לבמאי ריאן ג'ונסון כשבישר לו ש-40 אחוז מהתקציב בוזבזו בשלב מוקדם מדי? וכיצד נראו הרגעים האחרונים של קארי פישר על סט הצילומים? הסרט התיעודי The Director and the Jedi עקב אחר כל רגע ביצירת הפרק השמיני בסדרת "מלחמת הכוכבים"
אחרי שסיים את 2017 כשובר הקופות המכניס ביותר וגרף 1.32 מיליארד דולר מסביב לעולם, "מלחמת הכוכבים: אחרוני הג'דיי" מגיע לשלב ב' של הפצתו - הפעם לצפייה ביתית. קובץ דיגיטלי כבר ניתן לרכישה ברשת, ובסוף החודש ייצאו מהדורות ה-DVD והבלו-ריי. לצד הסרט עצמו, הכולל הפעם סצנות שצולמו ולא שולבו בהקרנותיו בבתי הקולנוע, יש גם תיעוד מרתק מאחורי הקלעים של ההפקה. אין מדובר בבונוס שגרתי, אלא בסרט דוקומנטרי מרהיב ומרתק – The Director and the Jedi, שהושק השבוע על מסך גדול בנוכחות קהל רב במסגרת פסטיבל סאות' ביי סאות'ווסט (SXSW) באוסטין שבטקסס.
אולי כניסיון להאדיר את שמו של ג'ונסון לקראת הדבר הגדול הבא, או פשוט כדי להראות את חדוות היצירה שלו, נוצר The Director and The Jedi. הבמאי אנתוני וונקה נשכר כדי לצלם אותו, ולשם כך הוקנתה לו גישה ישירה לכל תהליכי ההפקה. הוא אף צייד את ג'ונסון וצוותו במיקרופונים ניידים כדי לקלוט את השיחות מאחורי הקלעים, הוראות הבימוי על הסט, רגעי האושר והעונג, וגם המשברים - למרות שאין יותר מדי כאלה. לפחות לא מול המצלמה. האם זה מכוון כדי להדגיש את הדברים הטובים על הסט? לפי ג'ונסון כך זה באמת היה - בעיקר כיף ואווירה טובה. הסרט הדוקומנטרי אורך שעה וחצי שנערכו מתוך כמעט 20 שעות של חומרים מאחורי הקלעים. הכוונה הנוכחית היא ליצור מתוכם סדרת טלוויזיה בת כעשרה פרקים שתמחיש לצופים, שלב אחר שלב, איך עובדים על הפקה בסדר גודל אדיר כזה.
מי שנמצא תמיד ליד ג'ונסון במהלך הסרט, ומאפשר לו להתנהל ברוגע ולהתרכז ביצירה, הוא רם ברגמן - המפיק הישראלי של "אחרוני הג'דיי", שהוא שותף מלא לעבודת הבמאי לאורך השנים. כשצופים בנפח ההפקה וההשקעה האדירה בכל הפרטים, מבניית סטים, לפיסול של חייזרים ועוד, קשה שלא לדמיין משברים ומתחים ואובדן עשתונות. אולם ברגמן הוא כמו נזיר זן, אולי אביר ג'דיי. בקור רוח בלתי נתפס הוא מספר לג'ונסון שהם בזבזו כבר 40 אחוז מהתקציב, עוד כשבקושי יצאו לדרך. זה אמור להיות רגע של חרדה, אבל ברגמן מרגיע, לוקח אחריות - שומר ראש שמופקד לשמור על ראש הבמאי נקי.
"רצינו להראות כמה עבודה זה לעשות סרט, במיוחד סרט בקנה מידה כזה - משלב התכנון ובמהלך הצילומים", אמר ברגמן ל-ynet. "אנחנו שותפים. אני בשבילו בטוב וברע. אני לא בהכרח נאמן לו - אני נאמן לסרט. העבודה שלי היא לתמוך בו, כלומר לסייע לו להשיג כל מה שהוא רוצה, אבל באותה העת לאתגר אותו. יש פה פירמידה שמעורבים בה הרבה אנשים, וכל אחד מהם מנתח כל החלטה שלך בהפקה. בתור מי שעומדים בראש הפירמידה, אנחנו רוצים לכוון את הסרט למקום אליו אנחנו מעוניינים להגיע. כך אנחנו שומרים על מרחב לחופש יצירתי. התפקיד שלי הוא לחצוץ בין הפן העסקי, והפוליטיקה שלו לבין ג'ונסון והאומנות שלו".
ג'ונסון וברגמן הם מקבלי ההחלטות וההתלבטויות והשיקולים שלהם, כפי שמתגלים על המסך, הם מדריך מעורר השראה עבור כל קולנוען מתחיל. אבל מי שגונב את ההצגה הוא מי שגומר את השירות שלו כלוק סקיווקור בסרט - מארק המיל. מעבר לרגעים המשעשעים והמורכבים שהוא מעורב בהם, המיל בן ה-66 מתייחס מול המצלמה לחילוקי הדעות שלו עם ג'ונסון לגבי דמותו של לוק המזדקן, והדרך שבה הבמאי עיצב אותו מחדש. ציטוטים של השחקן הוותיק מריאיון מזדמן עשו הרבה רעש תקשורתי, והוסיפו מימד של פרובוקציה להפקת "אחרוני הג'דיי". למרות זאת, דברים דומים משולבים בסרט התיעודי, שאמור דווקא לשרת את התדמית של ההפקה.
בהקרנת הבכורה של הסרט התיעודי כחלק מתחרות הפסטיבל, התקיים פאנל בהשתתפות ג'ונסון, ברגמן, וונקה ושותפתו ליצירה טיילה פוקס. אורח מפתיע היה המיל עצמו שעלה לבמה לקול תשואות, וכרגיל גנב את ההצגה. הוא התגלה כקומיקאי מחונן וגרם לקהל להתגלגל מצחוק ולא באמצעות תמרון של הכוח. אבל כמובן שאי אפשר היה שלא להתייחס לסוגיית הביקורת שהטיח בעיצוב דמותו של לוק – ביקורת שהוא התנצל עליה במעמד זה כשריאן ג'ונסון לצדו.
"אני מרגיש כמו רבים מכם. אני מרגיש שאני מושקע, אני מרגיש תחושה כלשהי של בעלות, שזו בדיחה כי אני לא הבעלים של זה. דיסני כן. אבל אכפת לי", אמר המיל. "אני מצטער על כך שהייתי גלוי לגבי חילוקי הדעות שלי כי זה חלק מהתהליך. זה לא משהו ששייך לציבור. אני חש כך, כי אמרתי את זה לפני שראיתי את הסרט השלם. למרות שקראתי את התסריט כולו, עבדתי על חלקים מהפאזל, ולא ראיתי את זה מתגבש עד למוצר המוגמר. זה סרט מהמם. הוא מאתגר, הוא מפתיע. יש בו הומור. הוא ככל הנראה סרט 'מלחמת הכוכבים' הכי מורכב מאז 'האימפריה מכה שנית'. אז התפקיד שלי הוא לא לעשות שום דבר חוץ מלהניח בצד את הרגשות שלי ולנסות כמיטב יכולתי להבין את החזון של הבמאי. מה עוד אתה יכול לעשות?".
המיל חשף כי "לג'יי-ג'יי אברמס (שביים את הסרט הקודם בסדרה - א"ב) היה חזון שונה לגמרי לגבי מה שיקרה איתי", וברגמן מספר על התהליך שעבר המיל במהלך העבודה עם ג'ונסון ועל רקע אכזבות עבר. "כשג'ורג' לוקאס החליט שהוא רוצה לעשות טרילוגיה חדשה, הוא הבטיח למארק שהוא שוב יהיה הכוכב. ואז הפרנצ'ייז נרכש על ידי דיסני וג'ורג' זז הצידה. מארק מצידו התאמן במשך חודשים לסרט השביעי מתוך ידיעה שיהיה לו תפקיד ראשי, ואז הוא קרא את התסריט והבין שיש לו 22 שניות על המסך בסצנת הסיום וזהו. זה לא שימח אותו. הוא היה מתוסכל, וכשהגשנו לו את התסריט של 'אחרוני הג'דיי', הוא הבין שהוא לא הגיבור, לא אותו לוק סקייווקר – וזה אכזב אותו. הוא שוחח עם ריאן שהבהיר לו: 'זה הסרט שלי וככה זה ייגמר'. הוסבר לו שהוא עכשיו על תקן אובי וואן הזקן, ולא אותו לוק סקייווקר הצעיר. זה היה השלב שבו הוא ביקש לאתגר את ריאן, עוד לפני הצילומים. אבל בהמשך הוא לגמרי התמסר לתפקיד והיה הכי נחמד ואדיב מכל אחד אחר מהשחקנים. אנחנו לא רצינו להתעלם מזה בסרט הדוקומנטרי כי אם הוא כבר אמר מה שאמר, אז למה לא לדבר על זה? רצינו באמת להראות מה קורה מאחורי הקלעים. לא ליצור סרט תדמית שגרתי על ההפקה".
במהלך אותה שיחה בהקרנת הסרט התיעודי, הודה המיל בעצמו על הקשיים שהיו לו בהתחלה בקבלת לוק סקייווקר בגרסתו החדשה בחסות ג'ונסון: "בסופו של דבר העניין הוא לא מארק המיל בסרט שובר קופות. זה נוגע ללוק. הדבר שהיה לי הכי קשה זה העיצוב המחודש הרדיקלי של הדמות הזאת, להבין את סיפור הרקע. אפילו אם זה לא חשוב לקהל, זה חשוב לשחקן. מה קרה בין הסרטים שהבחור הכי אופטימי בגלקסיה הופך לזקן אובדני וממורמר שאומר לאנשים לרדת מהמדשאה שלו? הייתי די מרוצה מהמקום שלי. הייתי אמור להיות באיזור הנוחות המבוגרת של הקריירה שלי. הרעיון לחזור הביתה - אומרים שאי אפשר לחזור הביתה שוב. אבל זה בית שלא זיהיתי בכלל. אז זה היה אתגר".
המיל סיפר על החשש מהדרך בה הסתיים "הכוח מתעורר" של אברמס בסצנת המפגש בין לוק לבין ריי (דייזי רידלי), שהייתה אמורה לכלול סלעים מרחפים באוויר. על כן הוא התקשר לג'ונסון לוודא שהוא הוריד את האלמנטים המיותרים הללו לטענתו, מה שאכן קרה. בפאנל נוסף שהתקיים לאחר מכן באולם הכנסים באוסטין חשף השחקן את הצעות הבימוי שלו בנוגע ל"אחרוני הג'דיי" בסצנת הקרב שלו מול קיילו רן: "חשבתי שאחרי שקיילו רן מגלה שלוק שעומד לפניו הוא הולגרמה, אז הוא ייגדל למימדים עצומים ויתחיל לרסק ברגליו את כולם". ברור שהצעתו נפסלה. מנגד, ג'ונסון התבדח כשהציע שוט פתיחה לסרט הבא ובו לוק סקיווקר נוחת בניו יורק וניצב בפני בניין טראמפ (רעיון שג'ונסון העלה לראשונה בתגובה מבודחת לכותב שורות אלה במסיבת עיתונאים בלונדון לקראת יציאת "אחרוני הג'דיי", שביקש ממנו הבטחה שהטרילוגיה העתידית שלו תישאר בגלקסיה – הרחק הרחק מכדור הארץ).
כמובן שאי אפשר להתעלם גם מנוכחותה של קארי פישר ב"אחרוני הג'דיי" שיהיה הופעתה האחרונה כפרינסס ליאה ובכלל. מותה המפתיע מדום לב שלל את
האפשרות שתחזור לתפקיד בסרט הבא שיוביל אברמס. "אמרתי לקארי שאחרי מה שקרה להאן סולו ב'הכוח מתעורר', ומה שקורה לי ב'אחרוני הג'דיי', את בטח תיפרדי בסרט הבא. ואז היא אמרה: 'לפחות זה לא יקרה כשאני זוהרת בירוק'. היה קשה לצפות בדוקומנטרי כי מבחינתי היא עדיין כאן. הייתה לה אישיות מאוד חזקה", נזכר המיל, והודה: "הייתי צריך להתנתק מהסרט השביעי בגלל שפתאום הבנתי שהריסון פורד לא יהיה שם יותר, וידעתי שבסרט התשיעי יגבירו את הקצב כדי להיפרד מאיתנו, החבר'ה הוותיקים לטובת החבורה החדשה. אבל אחרי מה שקרה לקארי, זה היה כל כך עצוב, וידעתי שכבר לעולם לא תהיה עוד הזדמנות לכנס את כולנו ביחד. אני מודה על כך שלי באופן אישי הייתה כניסה נהדרת בסוף הסרט השביעי, ויציאה נהדרת בשמיני. לא יכולתי לבקש יותר, חוץ ממרצ'נדייז כמובן".