שתף קטע נבחר

 

"סטיבן מי?": ניצחון הדת על מורשת הוקינג בבתי הספר

מות האסטרופיזיקאי סטיבן הוקינג חידד פער בשילוב תכנים מדעיים אל מול ההלכה היהודית במערכת החינוך. מנתונים שהגיעו לידי ynet עולה כי מיעוט נחשף לתיאוריות "המפץ הגדול" ו"תורת האבולוציה". המבקרים: "במדינת הסטארט אפ לא לומדים איך נוצרנו". המצדדים: "תכנים כאלה - כפירה"

 

 

סטיבן הוקינג ()
סטיבן הוקינג

ילדי ישראל לא לומדים עד גיל 13 את תיאוריית "המפץ הגדול", המזוהה בין היתר עם האסטרופיזיקאי האנגלי המפורסם סטיבן הוקינג שהלך השבוע לעולמו. התיאוריה שמהווה הסבר פיזיקלי מרכזי להיווצרות היקום נלמדת רק בכיתה ח', ועד אז נחשפים התלמידים לסיפור בריאת העולם רק מנקודת המוצא של ההלכה היהודית.

 

מנתונים שהגיעו לידי ynet עולה כי תלמידים שבוחרים להרחיב את מקצוע הפיזיקה כחלק מתעודת הבגרות מתעכבים על תיאוריית הקביעה כי היקום נוצר לפני יותר מ-13 מיליארד שנה, אולם מהנתונים עולה כי מדובר על כ-11 אלף תלמידים מכלל השנתון. לתלמידים יש אפשרות נוספת לפגוש את התיאוריה במסגרת המקצוע מדעי כדור הארץ לבגרות, אך גם כאן מדובר במספר זניח שמוערך בלא יותר מכמה מאות.

11 אלף תלמידים בשנתון לומדים על "המפץ הגדול" (אילוסטרציה) (הדמיה: shutterstock) (הדמיה: shutterstock)
11 אלף תלמידים בשנתון לומדים על "המפץ הגדול" (אילוסטרציה)(הדמיה: shutterstock)

סטיבן הוקינג הלך לעולמו

סטיבן הוקינג הלך לעולמו

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

מאז ומתמיד גרמו ניסיונות לשילוב של תכנים מדעיים המערערים אמונות בסיסיות בהלכה היהודית בתוכנית הלימודים הישראלית למתח רב במערכת החינוך, כמו גם במערכת הפוליטית. הדוגמה הבולטת ביותר לכך נקשרת לשרת החינוך המנוחה שולמית אלוני, שהכריזה עם תחילת כהונתה בשנת 1992 כי בכוונתה לשלב בתוכנית הלימודים את "תורת האבולוציה", המשמשת הסבר מדעי להיווצרותו של האדם שאינו עולה בקנה אחד עם ההסבר התנ"כי.

 

על כך ספגה אלוני ביקורת רבה מצד המפלגות החרדיות ולבסוף אף נאלצה לפרוש מתפקידה, בין היתר על רקע כוונתה זו. באשר ללימודי האבולוציה, מהנתונים עולה כי הנושא נמצא בתוכנית הלימודים, אך תלמידים פוגשים בו לראשונה בחטיבות הביניים. עד אז, כמו במקרה של תיאוריית 'המפץ הגדול', הם פוגשים בעיקר בהסברים הדתיים. תלמידים שבוחרים בביולוגיה כמקצוע מורכב לבגרות מעמיקים בנושא, אולם מדובר בכ-20 אלף תלמידים בלבד מתוך כלל השנתון.

ספגה ביקורת על שילוב "תורת האבולוציה". אלוני (צילום: טל שחר) (צילום: טל שחר)
ספגה ביקורת על שילוב "תורת האבולוציה". אלוני(צילום: טל שחר)

אף על פי ש"המפץ הגדול" ו"תורת האבולוציה" נכללות בתוכנית הלימודים, לבתי הספר נשמרת האוטונומיה להימנע מבחירה בנושאים אלה. אסף זמיר, סגן ראש העיר תל אביב-יפו ומחזיק תיק החינוך בעיר, גילה לפני כחמש שנים כי לא כל בתי הספר הממלכתיים בעיר בחרו לשלב את "תורת האבולוציה" בתוכנית הלימודים.

 

לדברי זמיר, "חשוב מאוד שילד או ילדה, שהם בוגרי מערכת החינוך, יידעו שמיטב החוקרים בעולם הגיעו למסקנה שזו הדרך שבה נוצרנו. אין ילד במערכת החינוך שלא לומד את ספר בראשית ולכן גם אין דאגה שלא יכירו את תורת הבריאה על פי היהדות. לצד זאת, יש את 'תורת האבולוציה'. לא יכול להיות שבאומת הסטארט אפ, שהיא פורצת דרך עולמית בכל מה שקשור למדע, התלמידים לא יכירו את התיאוריה המדעית המובילה בעולם. לנסות להתחמק מזה זו התקרנפות. ב-2018 לא ייתכן שזה לא חלק חובה מהסילבוס של התלמידים".

אסף זמיר (צילום: בן טפר)
"אין ילד שלא לומד את ספר בראשית". זמיר(צילום: בן טפר)

מורה למדעים בבית ספר ממלכתי מירושלים מחזק את דבריו של זמיר: "בבית הספר שלנו 'המפץ הגדול' כלל לא נלמד. זה אבסורד לחלוטין. אנחנו רוצים לקדם חשיבה מדעית, אבל איך עכשיו לעשות את זה כאשר 'המפץ הגדול' כלל לא נלמד בבית הספר שלנו? זה אפילו לא מוזכר לפני השלב של הבגרות בפיזיקה".

 

מיכל שליו רייכר, נשיאת הפורום החילוני, לא הופתעה מהנתונים. "הנה שוב ההוכחה שילדים בחינוך הממלכתי נחשפים לאופציה האמונית-בריאתנית הרבה יותר מאשר המדעית", היא אומרת. "אנחנו קוראים למורים ולמנהלים בחינוך הממלכתי להעניק לילדינו חינוך מדעי המתבסס על חשיבה רציונאלית ואמפירית וללמד אותם אבולוציה כבר מגיל צעיר. זה מקומם שהגישה הדתית מקבלת ביטוי נרחב כל כך על חשבון תפיסות חילוניות, וזאת בבתי ספר שאמורים להיות חילוניים".

מיכל שליו רייכר ()
"להעניק לילדינו חינוך מדעי". שליו רייכר

כמי שבשלב מאוחר יותר קולט תלמידים בוגרי מערכת החינוך הישראלית, מודה פרופ' טל פופקו, מומחה לאבולוציה מולקולרית מהפקולטה למדעי החיים באוניברסיטת תל אביב, כי היקף הלימודים הוא מצומצם. "בגלל הרגישות הדתית, בהרבה בתי ספר בכלל לא מלמדים את 'תורת האבולוציה'. צריך להבין שזה משהו מאוד יסודי בלימודי הביולוגיה. אי אפשר להבין ביולוגיה בלי אבולוציה, ואנחנו יודעים שזה משהו שנתון לשיקול המורה. בפועל, מייצרים אנשים שלא יודעים חלק עיקרי בביולוגיה.

 

פרופ' פופקו הוסיף: "יש כנראה במערכת החינוך כמה אנשים שסבורים שזה ייצור התנגדות, על אף שאני מכיר סטודנטים דתיים וחרדים שלא רואים בכך שום קונפליקט. אבולוציה אצלנו זה קורס חובה וזה משהו שכמובן נלמד החל מהשנה הראשונה. הבעיה היא אלו שחושבים שדרווין מתנגש עם אלוהים. כמו כן תיאוריית האבולוציה טוענת שהחיים החלו לפני כמה מיליארדי שנים, והאדם התפצל משאר הקופים מפני כמה מיליוני שנים, אבל לדעת הרבה מדענים דתיים שאני מעריך, אין קונפליקט אמיתי".

 

"דבר חמור מאוד ביהדות" 

לעומתם, הרב מרדכי בלוי, יו"ר משמרת הקודש והחינוך במגזר החרדי, אומר: "אין שטח אפור בנושא הזה בכלל. ללמוד את התיאוריות הללו זה אפיקורס וזה דבר חמור מאוד ביהדות. זו האמונה שלנו ואין לנו שום אמונה אחרת. תיאוריות אחרות מכחישות את בריאת העולם על ידי בורא עולם. גם המדענים הגדולים ביותר נתקלים בשאלות, ואין להם תשובות. מבחינתנו, ללמד את ילדי ישראל את התכנים הללו זו כפירה ולכן ראוי לא ללמוד את התיאוריות הללו. אם אנחנו חושבים שהחומר הזה הוא חומר שקרי שנוגד את היהדות, אז למה ללמוד את זה? תיאוריות על גבי תיאוריות שאין בהן דבר".

 

עם זאת, במשרד החינוך מדגישים כי התכנים הללו הם חלק מתוכנית הלימודים. ד"ר גילמור קשת, ראש אגף מדעים במשרד החינוך, מציינת כי "מותו של סטיבן הוקינג מזמן לנו אפשרות לדיון בנושא תיאוריות 'המפץ הגדול' במקצועות המדע והטכנולוגיה בחטיבת הביניים, בלימודי הפיזיקה ובלימודי מדעי כדור הארץ בחטיבה העליונה. כל מורה למדעים יכול ומוזמן להקדיש זמן להיבטים אלו כפי שמקדישים זמן לנושאים מדעיים שעולים בתקשורת ולקשור בין נושאים אקטואליים למדעיים ובכך לעורר תחושת רלוונטיות ועניין בקרב התלמידים. תוכנית הלימודים במדעים נשענת על תכנים מדעיים טהורים. ככל שיש טענה בנוגע לספר כזה או אחר ועל תכנים שאינם מותאמים - היא תיבחן ותיבדק".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים