המדען הראשי: "יצרנית הרכב אשמה בתאונה אוטונומית"
ד"ר שי סופר, המדען הראשי במשרד התחבורה, התארח באולפן ynet ושלל את אפשרות הפסקת הניסויים על כבישי ישראל בעקבות התאונה הקטלנית עם הוולוו האוטונומית של אובר. ומי לדעתו אשם בתאונה עם רכב אוטונומי?
האם תאונת הדרכים הקטלנית בה הייתה מעורבת וולוו XC90 במהלך ניסוי אוטונומי בארה"ב, עלולה לפגוע בשילוב הטכנולוגיה החדשה בצי הרכב העתידי? ד"ר שי סופר, המדען הראשי במשרד התחבורה, הוא האיש האמון על אישור ובדיקת ניסויים אוטונומיים על כבישי ישראל. במהלך שיחה שערכנו עמו הבוקר (ג'), נשאל האם התאונה הקשה שהכתה גלים היא תקלה אותה צריך לקחת בחשבון במהלך ניסויים מעין אלה ולהמשיך הלאה, או שמדובר בהתפתחות העשויה להזיק ומחייבת בחינה מחודשת. תשובתו של סופר הייתה חד משמעית.
"אנחנו בהחלט (צריכים) להמשיך הלאה, אבל יש שתי גישות שונות: הגישה השמרנית שאנחנו והאירופאים עובדים לפיה במסגרתה ניסויים אוטונומיים ייערכו בשלב זה במגרשים סגורים, והגישה האמריקאית ושל ארצות מזרח אסיה הנועזת יותר, בה משלבים את הכלים האלה גם בכבישים ציבוריים", אומר סופר. "אנחנו מרגישים שבאופן כללי אנחנו עוד לא בשלב הזה, בטח ובטח לא ברמה של נהיגה אוטונומית", הוסיף.
סופר אמר עוד כי הוא מעריך שתהיה הפחתה של כ-90% בתאונות דרכים (בתנועה אוטונומית מלאה) אבל עדיין יהיו תאונות דרכים. "יהיו קונפליקטים בין כלי רכב. יכול להיות שמערכות ממוחשבות לא יתממשקו במלואן, יכולות להיות תקלות ועדיין נראה ברמה כזו או אחרת תאונות", אמר ל-ynet.
לשאלה האם הוא מתכוון לשקול שוב אישורים שהעניק לחברות העורכות ניסויים על כבישים ציבוריים דוגמת מובילאיי ו-GM, ענה כי לא יעשה כך. "הניסויים שלנו (אצלנו) מנוטרים. גם כשמובילאיי עורכת ניסויים הם נערכים עם נהגים מאוד מקצועיים, במתווה מאוד מבוקר. אנחנו נמצאים בחזית הידע בתחום התחבורה החכמה והאוטונומית ולכן אם נפסיק ניסויים זה יהיה מסר מאוד מאוד לא טוב. גם כלפי השותפים שלנו בעולם אבל גם כלפי החברות שאנחנו עובדים איתן".
וכשרכב אוטנומי דורס מישהו, מי אשם?
"בגדול, הנושאים האלה הם נושאים שצריך ללמוד אותם. הראיה שלנו היא שהחברה שייצרה את הרכב היא זאת שאשמה, היא עומדת מאחוריו".