"חיסל את ג'עברי, צויד בטילים": המל"ט שהתרסק בלבנון
בלבנון נטען כי המל"ט שנפל בדרום לבנון הוא "הרמס 450" שצויד בארבעה טילים. על המל"ט נכתב: "רש"ק משולב משופר". עלותו נאמדת בשני מיליון דולר ובעבר נטען כי בעזרתו חוסל רמטכ"ל חמאס במהלך הפתיחה של מבצע עמוד ענן
התרסק בלבנון כשעליו ארבעה טילים: ב"אל מיאדין" ובכלי תקשורת נוספים בלבנון דיווחו כי מל"ט חיל האוויר שנפל הלילה בשטח פתוח בדרום לבנון צויד בארבעה טילים. בסרטון שפורסם נראה כי על המל"ט היה כיתוב "רש"ק משולב משופר". מוקדם יותר אישרו בצה"ל כי המל"ט התרסק בלבנון, ציינו כי נפל כתוצאה מתקלה טכנית ואמרו כי אין חשש לדליפת מידע.
בדף ההסברה הקרבית של חיזבאללה נכתב כי מדובר במל"ט "הרמס 450", שמכונה בחיל האוויר "זיק". ברשת "אל-מנאר" הלבנונית שמזוהה עם חיזבאללה פורסמו תמונות של כלי הטיס כשהוא מרוסק על הקרקע. עוד דווח כי המטוס התרסק בין הכפרים ברעשית ובית יאחון שבדרום המדינה. בכלי תקשורת נוספים דווח כי כוחות הנדסיים של צבא לבנון סגרו את האזור והחלו לסרוק את השטח בחיפוש אחר כל חלקי המל"ט.
המל"ט היה בדרום לבנון במסגרת משימת איסוף מודיעין כחלק מפעילות שגרתית. התרסקות של מל"ט מחיל האוויר בשטח אויב נחשבת לחריגה, ומאפשרת לגורם ששם את ידו עליו ללמוד על יכולותיו ותכונותיו ואף לסייע בפיתוח כלי טיס דומים. המל"טים של חיל האוויר נמצאים בפעילות שוטפת קבועה בשמי הגזרה הצפונית למגוון משימות, בהן גם איסוף מודיעין.
"הרמס 450" הוא אחד המל"טים הוותיקים בצה"ל. לפי פרסום במגזין הבריטי "האקונומיסט" ב-2012, "הרמס 450" הוא כלי הטיס ששיגר את הטיל שחיסל את רמטכ"ל חמאס אחמד ג'עברי, במהלך שפתח את מבצע עמוד ענן. כמו כן, במרס 2009 דיווח "הסאנדיי טיימס" הלונדוני כי חיל האוויר תקף באמצעות "הרמס 450" שיירת נשק איראנית בסודן, שיועדה להגיע לרצועת עזה.
מל"ט מסוג זה התרסק גם באוקטובר 2013, לא רחוק מחוף פלמחים. "הרמס 450", מתוצרת אלביט, נכנס לפעילות בחיל האוויר כבר בסוף שנות ה-90 ומאז עבר מספר שדרוגים. עלותו מוערכת בכשני מיליון דולר ויכולותיו מיועדות למשימות של איסוף מודיעין בכלל הגזרות, לרבות עזה ודרום לבנון. ב-2010 נכנס לפעילות מל"ט גדול יותר, "איתן", שיכול להגיע ליעדים רחוקים יותר כמו איראן.
"הרמס 450" נחשב לאחד המל"טים הגדולים בחיל האוויר: מוטת כנפיו 10.5 מטר, אורך גופו שישה מטרים וגובהו 2.3 מטרים. מפעילי ה"הרמס" יכולים לשלוט בו לטווחים של מאות קילומטרים, תוך זמן שהייה מרבי של 20 שעות באוויר, עם מהירות מקסימלית של כ-170 קמ"ש. גובה הפעילות המקסימלי שלו הוא 16 אלף רגל תוך הפעלה חשאית עם אפשרות נמוכה לזיהוי על ידי האויב.
בשנה שעברה, לאחר סדרת הכשרות וטיסות ניסוי, הוכרזה הגרסה המשופרת של "הרמס 450" ככלי טיס מבצעי בשירות חיל האוויר. מדובר ב"הרמס 900" ("כוכב") ככלי טיס מבצעי בשירות חיל האוויר. הוא גדול בהרבה מ"הרמס 450" - אורכו של "כוכב" הוא תשעה מטרים, מוטת הכנפיים שלו 16 מטר ומהירותו המירבית היא 220 קמ"ש. כוכב יכול לשהות באוויר עד כ-30 שעות