שתף קטע נבחר

 

11 ק"מ ב-26 דקות: פקקים באיילון - והנת"צ שומם

הקצאת נתיב לתחבורה ציבורית בלבד בשעות הבוקר באיילון-צפון אמורה הייתה לאפשר לתנועה לזרום, אבל אחרי כמעט 3 שנים התנועה בנתיב דלילה - ולידו מצטברים פקקי ענק והנהגים מביטים במסלול הריק מתוסכלים. משרד התחבורה מציע פתרון בקרוב. צפו במסע "המפרך" בפקק

 

הנת"צ פנוי, הנהגים הפרטיים עומדים בפקק    (צילום: אבי חי)

הנת"צ פנוי, הנהגים הפרטיים עומדים בפקק    (צילום: אבי חי)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

זה היה אמור להיות הפתרון שייתן מזור לאחת מבעיות התחבורה הקשות ביותר במדינה - קביעת נתיב בנתיבי איילון שיהיה מיועד לתחבורה ציבורית בלבד. הרעיון היה פשוט לצבוע את הנתיב השמאלי בצהוב, ולאפשר רק לאוטובוסים, למוניות, לרכבי הסעה ולרכבים דו גלגליים להשתמש בו בשעות השיא של הבוקר. שנתיים לאחר השקתו אפשר לומר בפה מלא שהנת"צ באיילון הוא כישלון, והוא ריק מאוטובוסים בשעות השיא. לידו צמחו פקקי ענק.

 

כמעט שלוש שנים חלפו מאז אוגוסט 2015, אז החלה המשטרה לאכוף את הנסיעה בנתיב התחבורה הציבורי באיילון-צפון בשעות 10:00-6:30. בשנתיים האלה ניכר כי זו שנוסעת בנתיב הזה בשעות הבוקר היא בעיקר השממה. בעוד הנתונים מראים שמספר הרכבים הפרטיים בכבישי הארץ גדל משנה לשנה נדמה כי השימוש באוטובוסים במרחב הזה קטן.

 

המציאות שבה נתיב אחד מבין שלושה באוטוסטרדה המרכזית של גוש דן מופקע לטובת אוטובוסים, אבל אלה כמעט לא משתמשים בו, יוצרת פקקי ענק במקטע המרכזי ביותר של הנת"צ - בין מחלף משה דיין בראשון לציון למחלף חולון.

נתיב תחבורה ציבורית באיילון ()
הפקקים באיילון, הבוקר

אתמול בבוקר (יום א') מדדנו במקטע זה, שאורכו 11 קילומטרים בלבד, זמן נסיעה בלתי סביר - 26 דקות ו-8 שניות. נסיעה היא הגדרה קצת בעייתית כשמדובר בזחילה איטית כמו זו שעברנו בנתיב התחבורה המיועד לנו, רוב נהגי הרכב בישראל.

 

בזמן הנסיעה האיטית למדי והמקוטעת ראינו משמאלנו כיצד רק כמה עשרות מוניות ואופנועים חולפים על פנינו. לפי הספירה שלנו רק 13 אוטובוסים ניצלו בזמן הנתון הזה את הנתיב שהוכן אך ורק בשבילם. כל כך פנוי היה נתיב התחבורה הציבורית עד שכמה נהגים אף החליטו לקפץ אליו במטרה לחסוך זמן בפקק.

 

בעולם אוטופי, שבו התחבורה הציבורית מתפקדת ומסלולי הנת"צ נקבעים לפי מסלולי הנסיעה של קווי האוטובוס הקיימים, התמונה יכלה להיות הפוכה. מחד נת"צ סואן ומלא בכלי תחבורה שנעים במהירות ליעדם, ומנגד שני נתיבי תחבורה לא פקוקים שבהם נוהגים להם בעלי רכבים אל תוך הכרך התל אביבי.

נתיב תחבורה ציבורית באיילון (צילום: אבי חי)
13 אוטובוסים בחצי שעה כמעט. הנתיב באיילון(צילום: אבי חי)

אך לא זה המצב. למעשה הנת"צ לא פתר את בעיית הפקק אלא החריף אותה. בזו אחר זו הזדחלו הבוקר אלפי מכוניות פרטיות בין מחלף משה דיין בראשל"צ למחלף חולון, ומהירותן לא עלתה על 15 קמ"ש. משמאלנו ראינו מבעד לחלון אחת לכמה דקות רכב ממונע ועליו שלט של מונית או אופנוע חולפים על פנינו. אפילו אוטובוסים, שיכלו לתת לנו שנייה של צל מהשמש הקופחת, כמעט לא ראינו - רק 13 כאלה עברו ב-26 דקות, כלומר אחד בכל דקותיים. זהו נתון מדאיג עבור מסלול תחבורה ציבורית.

 

במשרד התחבורה מבינים כנראה את הבעייתיות שיוצר הנת"צ הקיים באיילון ולכן הם עתידים להקל על הנהגים, ועל פי הודעה שמסרו הבוקר בקרוב יוכל כל מי שייסע עם עוד שני נוסעים ברכבו הפרטי להשתמש במסלול המיועד לתחבורה ציבורית גם בשעות שבהן הדבר אסור בעיקרון.

 

"משרד התחבורה מקדם בימים אלה תוכנית חדשנית שתאפשר לכלי רכב פרטיים עם שלושה נוסעים (נהג ושני נוסעים) לנסוע ללא תשלום בנתיבי תחבורה ציבורית (נת"צים) בכמה כבישים מרכזיים שבהם קיים עודף קיבולת של תחבורה ציבורית", נמסר בהודעת המשרד. "כביש 20 ייכלל בניסוי שעורך משרד התחבורה באמצעות חברת נתיבי איילון". הניסוי ייצא לפועל בחודשים הקרובים ויכלול שימוש במצלמות ייעודיות המזהות את מספר הנוסעים היושבים ברכב.

 

"המהלך מקודם במסגרת תוכניתו של שר התחבורה והמודיעין ישראל כץ לצמצם את הגודש בדרכים ולעודד נסיעה משותפת באמצעות שילוב של רכבי 'Carpool' בנתיבי תחבורה ציבורית. זאת, בדומה למדינות רבות בארה"ב שבהן מותרת הנסיעה בנת"צים לכלי רכב פרטיים עם שני נוסעים ויותר".


פורסם לראשונה 08/04/2018 21:41

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אבי חי
נתיבי איילון, הבוקר. 15 קמ"ש לכל היותר
צילום: אבי חי
מומלצים