MG ZS במבחן - זה כבר (כמעט) טוב
המכוניות הסיניות של MG לא זכו אצלנו להצלחה מאז החל שיווקן אי שם בתחילת העשור, עקב מוצר לא בשל דיו. אך היצרנית עברה בינתיים שינוי דרמטי, וה-ZS החדש אמור להיות מוביל המהפכה. האם עכשיו, סוף סוף?
MG, בעבר יצרנית רכבי ספורט בריטית שנרכשה ב-2005 על ידי נאנג'ינג אוטומוטיב הסינית (קונצרן SAIC כיום), נחתה אצלנו לראשונה בעזרת היבואנית לובינסקי בסוף 2010 עם משפחתית גדולה (MG550), אחר כך עם קטנה (MG350) ומאוחר יותר עם קטנה יותר (MG3), כולן במחיר אטרקטיבי - גם אם לא שובר-שוק - ורשימת אבזור עשירה מהמקובל בקטגוריות אלה. אלא שבשוק צפוף וסופר-איכותי מאירופה-יפן-קוריאה, לא באמת היה להן מה לחפש. ההצלחה המקווה לא הגיעה והחשש של הנהג הישראלי מתוצרת מוטורית סינית לא נעלם.
ה-MG ZS, דגם נוסף של היצרנית שנחת כאן לאחרונה, שומר על קו זהה ומציג רמת אבזור נוחות נדיבה, לצד תג מחיר נמוך במעט מהתחרות הישירה. עם הבדל אחד בולט. בשונה מקודמיו למשפחה הוא שייך לקטגוריה לוהטת, בה כל יצרנית מצליחה לשווק במספרים שמפתיעים אותה-עצמה - רכבי פנאי קטנים, הקטגוריה הצומחת והרווחית ביותר בשוק הישראלי בכלל והאירופאי בפרט. ועובדה זו אמורה להיות סוג של מכפיל כוח, גם למצטרף החדש.
מתחרים: דאצ'יה דאסטר, סיאט ארונה, סיטרואן C4 קקטוס
מחיר רכב מבחן (בסיס): 105.5 אלף שקל (100 אלף שקל)
טוב: עיצוב, מרחב פנים, אבזור נוחות
בסדר: יחידת הנעה, איכות נסיעה
טעון שיפור: בטיחות
ציון:
איך נראה
בהתאם למסורת סינית ארוכת-שנים, גם ה-ZS נראה כהעתק (מוקטן) של דגם מוכר, במקרה זה מאזדה CX5. המרכב הנאה מעוטר במגני פלסטיק שחור, יש פסי גגון כמעט-הכרחיים בקטגוריה לטובת אשליית גובה ורק חישוקי ה-"17 הגדולים נראים צנועים מדי בגלל החלל הבולט בינם למרכב.
חוששים מאיכות סינית לא משכנעת? תא הנוסעים יפתיע אתכם (והפתיע אותנו) מאוד לטובה, עם חומרי ריפוד ודיפון מגוונים ואיכותיים יחסית, איכות הרכבה מפתיעה לטובה והקפדה על תאי אחסון ושקעי USB. שונה מהותית מהדגמים הישנים יותר של היצרנית. עם זאת, מסך המגע המקורי מסורבל מדי לתפעול ומתגי בקרת האקלים ממוקמים נמוך מדי. המושבים מציעים נוחות ותמיכה טובים אבל גלגל ההגה מעט אופקי מהרצוי ולמרבה ההפתעה לא מציע כיוון לעומק וטווח הכיוון שלו לגובה מוגבל. תנוחת הנהיגה אינה יוצאת נשכרת מכך
מרחב המחייה לנוסעים מאחור טוב בזכות בסיס גלגלים נדיב מאוד (258.5 ס"מ) וממד אורך שהופך את ה-ZS לגדול בקבוצה. הספסל האחורי נעדר משענת ראש לנוסע אמצעי במפתיע, ושטחי החלונות קטנים מדי. תא המטען גדול מאוד (448 ליטר), בין היתר עקב השימוש בגלגל חלופי קטן, אך הוא סובל מסף הטענה גבוה וצר הפוגע בשימושיות.
רשימת האבזור בגרסת הבסיס (100 אלף שקל) כוללת מסך מגע בגודל "8, צימוד Apple CarPlay וחיישני תאורה וחניה אחוריים. רכב המבחן הגיע בגרסת האבזור הבכירה (105.5 אלף שקלים) גם עם מצלמת נסיעה לאחור, חלון גג (שאינו אוטם חדירת קרני שמש) וריפודי עור. צבע מטאלי יעלה לכם עוד 1,000 שקלים.
מה שלא תוכלו לרכוש בכסף הוא אבזור בטיחות. יש אמנם שש כריות אוויר ומערכת התראה של מובילאיי, אך ה-MG נעדר מערכות בטיחות אקטיביות מודרניות ואינו מציע אפילו בלימה אוטונומית חשובה. כל זאת בזמן שהמתחרים הבולטים בקבוצת רכבי הפנאי הקטנים, משווקים עם סוללה גדלה והולכת של מערכות אוטונומיות השומרות על נוסעי הרכב מפני תאונה ותוצאותיה. בנוסף השיג ה-ZS ציון נמוך במיוחד במבחני הריסוק האירופיים של יורו נ'קאפ - 3 כוכבים בלבד.
איך נוסע
ל-ZS מנוע טורבו-בנזין עם שלושה צילינדרים בנפח 1.0 ליטר ו-111 כ"ס, המשודך לתיבת שישה הילוכים אוטומטית - נתונים שמיישרים קו עם המתחרים. אך בפועל זה לא כך. הזינוק מהמקום איטי מהמקובל בקטגוריה בכשתי שניות (12.4 שניות ל-100 קמ"ש), פועל יוצא של נתון מומנט צנוע (16.3 קג"מ ב-1,800 סל"ד) ותיבת הילוכים לא זריזה. לזכותו של המנוע עומדת פעולה שקטה וחלקה במיוחד, נטולת רעידות ורעש צורמני האופייני למנועי שלושה צילינדרים מוכרים. צריכת הדלק הייתה סבירה: 11.3 ק"מ לליטר בממוצע המבחן.
נקודת חולשה בולטת ממנה סובל ה-ZS הוא כיול מיתלים פחות ממוצלח, נוקשה וחסר ריסון מספק, המייצר נוחות נסיעה בינונית לכל היותר, הן בספיגת שיבושים במהירות נמוכה והן בשמירה על ריסון מרכב במהירות גבוהה יותר. בהתאם, היכולת הדינמית אינה גבוהה, עם זוויות גלגול מודגשות, מערכת ההגה נטולת תחושה ובלמים שהפגינו עמידות נמוכה יחסית.
סיכום
ה-MG-ZS הוא ללא ספק הרכב הבשל והמוצלח ביותר שהגיע אלינו מסין עד עתה, ובמספר תחומים - מראה חיצוני ואיכות תא נוסעים - הוא סוגר (גם אם לא לחלוטין) את פערי האיכות הגדולים שהיו בעבר. אבל אם על הביצועים והיכולת הדינמית הפושרים אפשר לתת לו הנחות, על נושא הבטיחות אין סיבה לוותר והוא מאבד בסעיף זה נקודות רבות.
את חלקן הוא מחזיר לעצמו עם תג-מחיר נמוך במעט מהמתחרה הטוב בקטגוריה כיום (סיאט ארונה), עם מערך שיווק צעיר ומתקדם המבוסס על חוויית התנסות ורכישה דרך הסמארטפון והפתעה גדולה - אחריות מלאה לחמש שנים או 150 אלף ק"מ.
האם זה ישכנע מחפשי רכב פנאי קטן ומודרני לרכוש אותו? ממש לא בטוח. האם הוא אלטרנטיבה ראויה לרכב משומש בן מספר שנים? בהחלט כן.
מנוע | 3 צילנדרים, טורבו |
נפח / סוג דלק | 999 סמ"ק / בנזין |
הספק מרבי | 111 כ"ס ב-5,200 סל"ד |
מומנט מרבי | 16.3 קג"מ ב-1,800 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | קדמית / אוטומטית, 6 הילוכים |
אורך | 431.4 ס"מ |
רוחב | 180.9 ס"מ |
גובה | 163.8 ס"מ |
בסיס גלגלים | 258.5 ס"מ |
משקל | 1,271 ק"ג |
נפח תא מטען | 448 ליטר |
100-0 קמ"ש | 12.4 שניות |
מהירות מרבית | 180 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 15.8 ק"מ לליטר |
פליטת CO2 (ממוצע יצרן) | 157 גרם לק"מ |
מחיר רכב מבחן (בסיס) | 105.5 אלף שקל (100 אלף שקל) |
כריות אוויר | 6 |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות (Euro NCAP) | 3 כוכבים |