שתף קטע נבחר

 

"להפריד את הפרזיט היהודי": מכתב אנטישמי של וגנר

מכתב אנטישמי בן כ-150 שנה של המלחין הגרמני, ריכרד וגנר, עומד למכירה. במכתב הנחשב כ"לא מוכר", לדברי מומחי בית המכירות, פורס וגנר את משנתו האנטישמית וקובע כי היהודים אינם מסוגלים לעסוק במוזיקה, שולטים על העיתונות הגרמנית ובעלי השפעה הרסנית על התרבות

מכתבו של וגנר ()
מכתבו של וגנר

 

היהודים אינם מסוגלים לעסוק במוזיקה, שולטים על העיתונות הגרמנית ובעלי השפעה הרסנית על התרבות: כמעט 150 שנה לאחר שנכתב – עומד מכתבו האנטישמי של המלחין הגרמני הנודע לשמצה, ריכרד וגנר, למכירה פומבית. המכתב שנחשב כ"לא מוכר", לדברי מומחי בית המכירות "קדם", נשלח, כפי הנראה, לסופר, הפילוסוף והמוזיקולוג הצרפתי, אדוארד שור.

 

<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>

 

במכתב - בכתב ידו ובחתימתו - פורס ריכרד וגנר את משנתו האנטישמית, ומסביר למוזיקאי הצרפתי את "הבעייתיות" היהודית, בטענה כי הצרפתים לא מבחינים ב"השפעתה ההרסנית של הרוח היהודית על התרבות המודרנית".

 

קראו עוד בערוץ היהדות :

 

עוד הוא כותב, כי יש חשיבות רבה להבחנה בין גרמני-יהודי ל"גרמני אמיתי": "לא יוכל הצרפתי לזהות היטב את הגרמני האמיתי אם הוא מערב איתו את הפרזיט היהודי, ולא יודע להפריד ביניהם", טען, וקבל על מה שתיאר כ"השתלטות היהודית" על העיתונות הגרמנית.

 

"העיתונות הגרמנית בידי היהודים"

המכתב יועמד למכירה פומבית בבית המכירות "קדם" בירושלים מחר (יום ג'), ומומחי "קדם" מסבירים כי הוא נכתב בשנת 1869 - באותה עת שבה פירסם את מאמרו האנטישמי המפורסם, "היהדות במוזיקה", שבעקבותיו נערכו מחאות ציבוריות בזמן הצגת האופרה "אמני השירה מנירנברג" פרי עטו.

 

מכתבו של וגנר ()
"פריט היסטורי בעל ערך יוצא דופן". מכתבו של וגנר

 

בפתיחת מכתבו מתייחס וגנר למאמר שפרסם שור בכתב העת הצרפתי Revue des Deux Monde על יצירותיו של וגנר, תוך שהוא מונה אותו בשורה אחת יחד עם מלחינים יהודים. וגנר הזועם כתב כדי להסביר לו את ההבדלים המהותיים בין היהודים לגרמנים.

 

"להרכיב יחד את היינה גתה, מאיירבר ואותי, זה תוצאה של בלבול שעדיין סובל מאותה שיפוטיות צרפתית מוטעית כלפי האופי הגרמני", כתב, ובסוף המכתב ציין את ההשתלטות היהודית על העיתונות הגרמנית: "מה שכותב עליי צרפתי אמיתי מרגש ומעניין אותי עד אין קץ יותר ממה שנכתב בכתבי עת גרמניים, אפילו על עבודות חשובות יותר שלי, וזה בגלל שהעיתונות הגרמנית היא לגמרי בידי היהודים".

 

"מכתב של דעות חשוכות"

המלחין והמסאי הגרמני וילהלם ריכרד וגנר נודע בעיקר בזכות האופרות שיצר. יצירותיו השפיעו על החשיבה והסגנון בתחומי המוזיקה בכלל והאופרה בפרט. השפעתו בכל תחומי המוזיקה היתה עצומה, ונכתבה אודותיו ספרות ענפה, חלקה אידיאולוגית ופולמוסית. תרומתו היתה גדולה בגיבוש הרגש הלאומי של גרמניה, שאת איחודה ביוזמת ביסמרק זכה לראות. ביצירותיו השתמשו הגרמנים ואחר כך הנאצים לקידום ענייניהם הלאומנים.

 

זעם על אזכורו בנשימה אחת עם יהודים. ריכרד וגנר ()
זעם על אזכורו בנשימה אחת עם יהודים. ריכרד וגנר

 

את תפיסת עולמו האנטישמית הביע וגנר, בין היתר, במאמרו "היהדות במוזיקה", שבו טען כי יהודים אינם מסוגלים לעסוק במוזיקה, והזהיר מפני "ייהודה" של האמנות. עוד טען במאמרו שהיהודים מסוגלים ליצור רק מוזיקה רדודה ומלאכותית ומושפעים ממוזיקה דתית-פולחנית-יהודית. הוא טען כי קולותיהם ה"צווחנים, החורקים, המזמזמים" מעוררים דחייה בגרמנים.

 

בשל דעותיו האנטישמיות והשימוש שעשו הנאצים ביצירותיו התעורר בישראל ויכוח ציבורי סוער לגבי שיבוץ יצירותיו בקונצרטים פומביים וברדיו הציבורי. בשנת 1998 הוחלט בכנסת כי אין לאסור מראש ובאופן גורף השמעת יצירותיו של כל מלחין. בפסטיבל ישראל בשנת 2001 עורר המנצח דניאל ברנבוים סערה, כשביצע יצירה של וגנר למרות התנגדותם של חלקים שונים בציבור הישראלי.

 

מרון ארן, מבעלי בית המכירות הפומביות "קדם", תיאר את המכתב כ"פריט היסטורי בעל ערך יוצא דופן שהתגלגל לידינו". לדבריו, "המכתב חושף דעות אנטישמיות חשוכות ביותר, שנכתבו בעידן שבו מי שנחשבו לנאורים ביותר כתבו דעות רוויות שנאה ללא כל ביסוס, מה שהיווה אחד הגורמים לקטסטרופה שפקדה את עמנו באירופה בשנים שלאחר מכן".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים