שתף קטע נבחר

 

מדוושים לאסון: 6 רוכבי אופניים חשמליים נהרגו השנה

פחות מחמישה חודשים חלפו מתחילת 2018 ומספר רוכבי האופניים החשמליים שנהרגו בתאונות דרכים כבר משאיר אבק לנתון המקביל מהשנה שעברה. מתחילת השנה נהרגו שישה רוכבים, בעוד שבכל 2017 נהרגו שבעה. מומחים: “הקונפליקט בכביש בין נהגים לרוכבים - קטלני”

זינוק דרמטי במספר רוכבי האופניים החשמליים ההרוגים בתאונות דרכים: מתחילת השנה נהרגו כבר שישה רוכבים, לעומת שבעה רוכבים שנהרגו במשך כל שנת 2017. כך עולה מנתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. מדובר בקצב תמותה של 12 הרוגים לשנה, אפילו יותר מהשיא במספר ההרוגים שנרשם ב־2016, אז עמד המספר על עשרה בני אדם.

 

זירת התאונה שבה נהרג מוטי מורל ז"ל    (צילום: אנשי הדממה)

זירת התאונה שבה נהרג מוטי מורל ז"ל    (צילום: אנשי הדממה)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

מותו של הפרסומאי מוטי מורל ז"ל בשבוע שעבר מפגיעת רכב כבד בתל אביב, בעודו רוכב על אופניים חשמליים בכביש, הציף שוב את בעיית הרוכבים בכבישים. עשרות אלפי ישראלים, רבים מהם בני נוער, עברו בשנים האחרונות לרכיבה בכלים חשמליים, בגלל זמינותם וגם בגלל עומסי התנועה והחנייה הגוברים במרכזי הערים, בעיקר בגוש דן.

 

בשנה שעברה החלו פקחי העיריות ברחבי הארץ לאכוף את החוק נגד מי שרוכבים על מדרכות לאחר שהולכי רגל רבים נפגעו מרוכבים. בעקבות הגברת האכיפה, גדל מספר הרוכבים בכביש, לצד מכוניות ורכבים כבדים.

 

"בשנה שעברה נבלמה העלייה המתמשכת במספר הנפגעים בתאונות אופניים וקורקינטים חשמליים, אבל מדובר במאבק מתמשך, לעידוד רכיבה זהירה ועם קסדות", אומר פרופ' קובי פלג, מנהל מכון גרטנר, המרכז הלאומי לטראומה ולרפואה דחופה. "בשנה האחרונה החלה אכיפה נגד רוכבים על מדרכות, וצריך לבדוק אם הורדתם לכביש, לנסיעה לצד מכוניות וכלי רכב כבדים, לא מגבירה מדי את הסיכון שנשקף להם בדרך. חייבים להשקיע בשבילי אופניים ובהפרדה פיזית בין הרוכבים למכוניות".

 

דו"חות לרוכבים על אופניים חשמליים ברמת-גן. ארכיון (צילום: עיריית רמת גן) (צילום: עיריית רמת גן)
דו"חות לרוכבים על אופניים חשמליים ברמת-גן. ארכיון(צילום: עיריית רמת גן)

 

לדברי מנכ״לית הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, עו"ד רחלי טבת ויזל, "יש סיכוי גדול שנסיים את השנה בעלייה מדאיגה במספר ההרוגים מקרב הרוכבים על אופניים חשמליים. מניתוח התאונות האחרונות עולה דגש עיקרי: תפיסת הסכנה הלקוייה של רוכבי האופניים ואי ההבנה כי על הכביש הם מוגנים פחות מנהגי המכוניות באופן משמעותי".

 

פרופ' אראל אבינרי, מומחה לתשתיות תחבורה וראש המסלול לתכנון תשתיות במכללה האקדמית אפקה בתל-אביב, אומר ש"נכון היה להוריד את הרוכבים מהמדרכות, אבל לא פותרים בעיה אחת בבעיה אחרת. הקונפליקט שנוצר בכביש בין הנהגים לרוכבים הוא קטלני לרוכבים. פתרונות כמו שבילי אופניים, חינוך ורגולציה, מתקדמים באיטיות. בעולם יש ערים שהצליחו לשלב בין כלי רכב לאופניים באותו תא שטח, אבל זה דורש הגבלת מהירות של כלי רכב, תשתית שמעודדת אותם לנסוע לאט יותר. הרשויות מדברות הרבה על חשיבות חבישת הקסדה, וקסדה יכולה להפחית דרמטית את חומרת הפציעות, אבל אי חבישה אינה הגורם לתאונות. האחריות של הרשויות היא לתכנן סביבה בטיחותית גם לרוכבים".

 

יצוין כי במקביל נרשמה גם עלייה במספר ההרוגים מבין רוכבי האופניים הרגילים, אם כי בשיעור מתון יותר: ארבעה הרוגים מתחילת השנה לעומת שלושה בתקופה המקבילה אשתקד.

 

שביל באמצע, שביל בצד

עד כמה העיריות משקיעות בסלילת שבילי אופניים? תמונת מצב 

 

העיריות אוכפות את איסור הנסיעה של רוכבי אופניים על מדרכות, אבל בהיעדר שבילי אופניים דוחקות את הרוכבים בעיקר אל הכבישים. כתבי "ידיעות אחרונות" בדקו מה מצב שבילי האופניים במספר ערים ועד כמה העיריות, שמשקיעות מאמצים רבים בחלוקת קנסות לרוכבים על המדרכה, משקיעות בפיתוח שבילים חדשים.

 

ירושלים: שביל האופניים המפורסם בעיר מתפרס על פני 14 ק”מ, מגן הפעמון עד לשכונת מלחה. רוכבי אופניים רבים נוסעים ברחוב יפו הסגור לתנועת רכבים פרטיים. מתוכננים שבילי אופניים חדשים באזור התעשייה תלפיות. שביל אופניים עתידי באורך של 5.5 ק”מ אמור לחבר בין מספר שבילי אופניים קיימים.

 

שביל לרוכבי אופניים בתל-אביב (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
שביל לרוכבי אופניים בתל-אביב(צילום: מוטי קמחי)

 

תל-אביב-יפו: משנת 2000 נסללו בעיר כ-130 ק”מ שבילי אופניים. לטענת העירייה מדי שנה מושקעים עשרות מיליוני שקלים בהמשך סלילת שבילים חדשים ויצירת חיבוריות בינם לבין השבילים הקיימים.

  

חיפה: בימים אלה מוכשר בעיר רצף שבילי אופניים באורך כולל של כ-40 ק"מ, מתוכם 10 ק"מ שכבר בוצעו בפועל. על פי תוכנית האב של העיר מתוכננת סלילת 185 ק"מ של שבילי אופניים.

 

הוד-השרון: נכון לעכשיו מצויים ברחבי העיר 17 ק"מ של שבילי אופניים. כחלק מתוכנית אב בעיר אמורים להיסלל 50 ק”מ של מסלולים נוספים.

 

חולון: כיום סלולים 7 ק”מ של מסלולי אופניים ברחבי העיר והתוכנית לסלול עוד 10 ק”מ של מסלולי אופניים.

 

רמת-גן: נכון להיום נסללים בעיר כ־8 ק"מ של שבילי אופניים, מתוך 50 ק"מ המתוכננים להיסלל בטווח הארוך.

 

פתח-תקווה: כיום יש כ־40 ק"מ של שבילי אופניים בעיר ובתכנון יש עוד עשרות קילומטרים של שבילי אופניים.

 

בהכנת הידיעה השתתפו איתן גליקמן, ליאור אל-חי, גואל בנו, יעל פרידסון, מאיר תורג’מן וקורין אלבז-אלוש

 

הכתבה פורסמה ב"ידיעות אחרונות"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: תיעוד מבצעי מד"א
זירת התאונה שבה נהרג מוטי מורל ז"ל
צילום: תיעוד מבצעי מד"א
מומלצים