ייצוגית נגד מד"א: גובים תשלום עבור פינוי מלפני 13 שנה
גם אתם קיבלתם דרישת תשלום ממד"א על חוב מלפני שנים ארוכות? אתם לא לבד. בקשה לתביעה ייצוגית הוגשה על ידי אדם שפונה באמבולנס 13 שנים לפני שדרישת התשלום נשלחה אליו. "מד"א פועלים בניגוד לחוק", הוא מטיח
בקשה לאישור תביעה כתובענה ייצוגית הוגשה בשבוע שעבר לבית המשפט המחוזי בתל אביב נגד מגן דוד אדום, בטענה כי הארגון גובה מהציבור חובות עבר שלא כדין. על פי הנטען בתביעה, מגן דוד אדום פועל לגביית חובות שהתיישנו ובניגוד להנחיית היועץ המשפטי לממשלה.
התובע מתאר בכתב התביעה, אשר הוגש באמצעות עו"ד עמירם טפירו, כי הוא היה מעורב בתאונת דרכים בתחילת 2005. התובע נזקק לטיפול רפואי ופונה באמצעות אמבולנס של מד"א.
"מאז ועד לימים האחרונים לא שמע התובע דבר ממד"א", מתואר בתביעה. בחודש פברואר האחרון, כ-13 שנים לאחר הפינוי, הגיעה דרישת תשלום מטעם מד"א ובה הוצע לתובע "הזדמנות מוגבלת בזמן להסדיר את חובו ולהימנע מהליכי גבייה".
במקרה נוסף המתואר בתביעה שלחו במד"א דרישת תשלום לאישה יותר מ-11 שנים לאחר תאונת הדרכים בה הייתה מעורבת.
הזמן לגביית חוב - לא יותר מ-3 שנים
על פי טענת התובע התנהלותה של מד"א עומדת בניגוד להנחיות היועץ המשפטי לממשלה. על פי הנחיית היועץ, למרות שתקופת התיישנות של תביעות אזרחיות הינה של 7 שנים, "בהתחשב בטיבם ובאופיים של חובות מנהליים, אין זה סביר שרשות מנהלית תנקוט לראשונה הליכי גבייה ללא התראה וללא צידוק לאחר שחלפו שנים רבות מן המועד שבו יכלה לראשונה לגבות את החוב".
בהמשך ההנחיה כותב היועץ כי "על הרשות לפתוח בהליכי גבייה תוך פרק סביר שהוא קצר מתקופת ההתיישנות. פרק זמן כאמור, מן הראוי שלא יהיה ארוך משלוש שנים".
לטענת התובע, במד"א התעלמו מהנחיות היועץ המשפטי לממשלה וממסגרת הזמנים שהוא קבע.
בנוסף טוען התובע כי החוב שמנסים במד"א לגבות ממנו התיישן, שכן חלפו יותר מ-7 שנים ממועד הפינוי. "לא ניתן לצפות מאזרחים שישמרו משך שנים רבות מסמכים רלוונטיים לעניין תאונה כזו או אחרת", מפרט התובע ומוסיף: "האזרחים לא מצפים ולא יכולים לצפות כי לאחר חלוף פרק זמן כה משמעותי יעלה מד"א דרישה לקיומו של חוב".
את טענותיו מסכם התובע בכותבו כי "חלוף הזמן אינו מאפשר לו, כמו לרבים אחרים, התמודדות לגופן של טענות הנתבע. אין מדובר במקרה פרטני של התובע, אלא בתופעה רוחבית הרלוונטית לעשרות אלפי אזרחים".
ממגן דוד אדום נמסר בתגובה: "הגבייה במד"א הינה גבייה מנהלית ומד"א פועל בהתאם לחוק. בנוגע לתביעה שהוגשה, מד"א ילמד את כתב התביעה וישיב כמקובל בבית המשפט. "יודגש כי מד"א פעל רבות על מנת להוציא את החולים ממעגל התשלומים והחל מחודש ספטמבר 2017 הגבייה נעשת ישירות מול קופות החולים.
"בנוסף, בחודשים האחרונים מד"א הכריז על מבצע גביית חובות חסר תקדים, במסגרתו הארגון מאפשר לחייבים לצאת בצורה נוחה ומכובדת ממעגל החובות, באמצעות ביטול הקנסות ותוספות הפיגורים ואף פריסת החוב המקורי ל-12 תשלומים, ללא ריבית הצמדה וקנסות".