חינם חינם אבל עושה הון: מה הסוד של משחק פורטנייט
עכשיו כבר ברור: ההצלחה ההיסטרית של משחק הלהיט החינמי פורטנייט תהפוך את הז'אנר הייחודי שלו לדומיננטי במשחקי הפעולה בעתיד. המפתח: יותר אתגרים עם חיזוקים חיוביים, פחות פרסומות מעצבנות
עד העשור האחרון לא נהנו משחקי הרשת מתדמית טובה במיוחד. אלה שאינם שחקנים — או מתעניינים במשחקים — טענו כי משחקים אלימים משחיתים את הנוער וגורמים לגיימרים להתנתק מהעולם האמיתי ולחיות בעולם וירטואלי. רבים גם התייחסו למשחקים כאל תרבות שוליים.
השינוי היה איטי, אך גם עם השלכות מהותיות. דור חדש, שגדל על משחקי וידיאו, התבגר והחל להשתלב בעמדות של קבלת החלטות. בדומה למוזיקת רוק בעבר — התברר בהדרגה שמשחקים הם לא מילה גסה, לא מפחידים, ולא דורשים התייחסות מיוחדת. בתרבות המערבית זהו חידוש מזהיר. ביפן, לעומת זאת, הגיימינג נמצא עמוק בתוך המיינסטרים התרבותי כבר עשורים. בקוריאה הדרומית גם ספורט אלקטרוני הוא מזמן תופעה ותיקה. וכך, העניין במשחקים, שפשט כבר על כל השכבות באוכלוסייה, גורם גם לעלייתם של להיטי בזק. לפני שנתיים היה זה פוקימון גו, לפני שנה Playerunknown's Battlegrounds, ואילו בחודשים האחרונים הלהיט התורני ששורף את הרשת הוא פורטנייט (Fortnite).
פורטנייט כל כך פופולרי, עד ששחקני כדורגל כבר מבצעים לאחר הבקעת שערים ריקודים מהסוגים שמופיעים במשחק. ולא מדובר בשחקנים מליגות נמוכות: דלה אלי מטוטנהאם האנגלית חוגג עם ריקודים כאלה, וכך גם אנטואן גריזמן מאתלטיקו מדריד. לפני חודשיים עלה שחקן פורטנייט מוכשר המכונה נינג'ה לשידור חי ברשת עם הזמר דרייק, שבשיאו צפו בו 635 אלף איש.
ומה בישראל? גרסת המובייל של פורטנייט — במקביל לגרסאות למחשב ולקונסולות — זמינה רק למכשירי אייפון, שאינו נפוץ מספיק בקרב תלמידים. לצערם של המורים, למתחרה הגדול Playerunknown's Battlegrounds דווקא יש גרסת אנדרואיד, גם היא חינמית.
מרוויחים מקוסמטיקה
אז מה זה בכלל פורטנייט?
מדובר באחד משני המשחקים הבולטים בז'אנר חדש יחסית, שעד לפני שנה נחשב לשוליים של עולם הגיימינג. הוא מכונה "באטל רויאל" (Battle Royale), על שמו של ספר יפני, שהניב גם סרט וסדרת קומיקס מצליחים. עלילת "באטל רויאל" המקורי מתמקדת בכיתת תיכון שנחטפת על ידי תוכנית ממשלתית הזויה במיוחד. בני הכיתה מובאים אל אי בודד, ונאמר להם שהם צריכים להרוג זה את זה, עד שרק אחד מהם יישאר בחיים.
אל חשש: משחקי הווידיאו מהז'אנר הזה לא פועלים תחת זיכיון היצירה המקורית, ולכן לא תפגשו כאן בני נוער שמתבקשים להרוג את חבריהם לכיתה. במקום זה, 100 שחקנים צונחים אל אי מבודד, ללא כלי נשק (אלה מפוזרים במבנים ברחבי המפה) ונדרשים לשרוד אחרונים, לבד או כחברים בצוות. כמו במקור, גם פה יש חוקים: השטח שבו השחקנים יכולים להימצא קטן מדי כמה דקות, מה שמכריח שחקנים מכל רחבי המפה להתכנס לתוך אזורים צפופים יותר ויותר. והמנצח? מי שמצליח לשרוד יותר מ־99 האנשים האחרים. הרעיון הוא לייצר לולאת משחק, עם חיזוקים חיוביים, שגורמת להמשיך ולשחק. החיזוק המשמעותי ביותר הוא השאיפה להיות מספר 1.
בשנה שעברה, בזכות חוויה מותחת ואיטית, צבר Playerunknown's Battlegrounds עשרות מיליוני שחקנים בתוך חודשים ספורים. שחקנים יכולים לבלות בו דקות ארוכות בלי לפגוש אף אחד — רק כדי למצוא את מותם הווירטואלי בידי מישהו שבילה את 10 הדקות האחרונות בשכיבה בחדר אמבטיה. רבים התמכרו לסגנון, ושילמו אפילו 30 דולר על גרסה שהוגדרה בתחילה כניסיונית. המשחק הושק רשמית רק בדצמבר אשתקד.
"פורטנייט באטל רויאל" נראה היה בתחילת דרכו כניסיון להעתיק את הצלחת Battlegrounds. הוא הושק בספטמבר, כנספח חינמי למה שאמור היה להיות המנה העיקרית — משחק שבו שחקנים משתפים פעולה נגד אויבים ממוחשבים. בתוך חודשים ספורים הבינה חברת Epic, שפיתחה את פורטנייט עוד מ־2011, כי דווקא המצב החינמי במשחק, שאותו פיתחו אנשיה בתוך חודשים ספורים בלבד, מעניין את הגיימרים יותר מהמצב המורכב יותר שעליו עבדו שנים. הסיבה לכך היא, בין השאר, שבאותן שנים הם בנו בסיס יציב — משחקיות המשלבת בין אקשן לבין בניית מבנים בזמן אמת. מישהו יורה עליכם? בנו קיר שיחצוץ ביניכם. רוצים לחצות תהום? בנו גשר. כמעט כל פרט ניתן לפירוק ליסודותיו, שבאמצעותם אפשר לבנות משהו חדש. בנוסף, Epic בנו משחק מהיר הרבה יותר ממה שהז'אנר הזה ראה אי פעם.
אבל איך הופכים משחק חינמי כזה לרווחי? באמצעות פריטים קוסמטיים. Epic פתחה חנות מקוונת, שבה ניתן לרכוש פריטי לבוש עבור הדמויות במשחק, עיצובים לכלי נשק ופריטים אחרים, וכן גישה לריקודים והבעות. בגלל האופי החברתי מאוד של המשחק, קל להבין למה אנשים יסכימו להשקיע כסף אמיתי כדי להיות ייחודיים, בין שזה מול חבריהם ובין שזה מול זרים שנגדם הם נלחמים.
מדפסת של כסף
פורטנייט לא המציאה את הדרך להפוך משחק חינמי למדפסת של כסף. משחקים אחרים, ובראשם כותר האסטרטגיה המקוון Dota 2, גרפו כבר בעבר מיליוני דולרים בזכות שדרוגים קוסמטיים לדמויות. משחקים אחרים הלכו צעד אחד קדימה, ומאפשרים לכל המעוניין לעצב פריטים דיגיטליים ולמכור אותם, תוך תשלום עמלה לחנות כמובן.
השיטה הזו מלמדת על התפתחות בתעשיית המשחקים. כותרים חינמיים הושתתו, עד לא מזמן, בעיקר על הפרעה למשתמש — באמצעות שילוב פרסומות במהלך המשחק, או ב"שתילת" מגבלות מלאכותיות ודרישה לתשלום עבור הסרתן. עבור משחקים רבים עדיין מדובר באפיק הרווח היחיד האפשרי. אך חוויות מקוונות והמוניות דוגמת פורטנייט, יחד עם הפופולריות הנוסקת של שידור משחקים בשידור ישיר על ידי גיימרים דרך אתרים כמו יוטיוב ו־Twitch, מובילות ליצירת משחקים חינמיים שמצליחים היטב גם בלי פגיעה בחוויית המשתמש בשל היעדר תשלום.
ומה בעתיד? Playerunknown's Battelgrounds ראה אור במארס אשתקד, וכאשר הפך ללהיט עצום בתוך שבועות — כל חברות המשחקים המתחרות לא יכלו להתעלם ממנו. Epic, יצרנית פורטנייט, הגיבה מהר והצליחה לרכוב על הגל החדש. אחרות יגיבו בקרוב. צפו לאינפלציה במצבי "באטל רויאל" על כל סוגיהם, בעיקר באלה שיגיעו מהחברות הדומיננטיות בז'אנר משחקי הפעולה: אקטיוויז'ן ואלקטרוניק ארטס.
הפרטים על המשחק הבא בסדרת Call of Duty — משחק הפעולה השנתי הגדול של אקטיוויז'ן - טרם נחשפו. לפי הערכות ברשת, קיים סיכוי גדול שהמשחק יכלול גם מצב "באטל רויאל". המשחק הבא בסדרת Battlefield, סדרת הדגל של EA בז'אנר משחקי הפעולה, יושק ביום רביעי הקרוב. גם כאן, השמועות מדברות על מצב "באטל רויאל".
ואחריהם? אל דאגה, יגיע שיגעון חדש, והוא יחדור למיינסטרים עוד יותר מהר ממשחקי "באטל רויאל". כיום כמעט שאין משחקי וידיאו המעוררים עניין המוני ו"שיחות ברזייה" כמו סדרות טלוויזיה דוגמת "משחקי הכס". בעוד שנים ספורות זה יקרה. ואז תיעלם העדשה ה"טכנולוגית" שדרכה אנחנו בוחנים כיום משחקים, ואת מקומה תתפוס החוויה התרבותית־אמנותית.