לראשונה תדלקו מטוסי חיל האוויר מטוסי קרב אמריקניים. תיעוד מאלסקה
חיל האוויר שיגר שני מטוסי תדלוק ותיקים מאוד (בני קרוב ל-40 ו-60) לתרגיל "רד פלאג" הבינלאומי באלסקה ותרגל משימות אסטרטגיות הרחק מהבית. בשנים הבאות יוחלפו מטוסי הראם
עשרות לוחמי אוויר ואנשי צוות טכני מטייסת "ענקי המדבר" חזרו לפני כשבוע מתרגיל הרד פלאג הבינלאומי, שמארח הצבא האמריקני, ונערך השנה באלסקה. זו הייתה הפעם הראשונה שבה המטוסים הישראלים חגו באזור הענק והצחיח של אלסקה, וגם הפעם הראשונה שבה באופן רשמי ומלא תודלקו מטוסי קרב אמריקניים, בהם F-15 ו-F-16, באמצעות מטוסי תדלוק ישראליים. בתרגיל היו אמורים להשתתף גם מטוסי קרב ישראלים אך בשל הכוננות הגבוהה בצפון בחודש האחרון הם הושארו בארץ.
שני המטוסים הישראליים שהשתתפו בתרגיל הם מטוסי הראם הוותיקים, על פלטפורמת בואינג 707. הצעיר שבהם כבן 40 והשני נושק לגיל 60, ובכך מהווה את כלי הטיס הישן ביותר בצה"ל שעדיין פעיל. בשנים הקרובות יוחלפו שני הראמים, שמשמשים למשימות תדלוק מטוסי קרב, שינוע מטענים ושילוח משלחות הומניטריות לרחבי העולם, במטוסי תובלה גדולים וחדשים. החלופות שנשקלות: מטוסי בואינג 767 גדולים ומשומשים שיוסבו על-ידי התעשייה האווירית הישראלית למטוסי תובלה צבאיים או מטוס התובלה הכבדה הענק והחדיש בעולם של בואינג האמריקנית, KC-46.
"אני לא בטוח שזהו הרד פלאג האחרון עבור הראמים, אבל יש לנו מערך אחזקה טכני מצוין שאנשיו עושים עבודה מדהימה ויודעים להביא את הפלטפורמה לרמת מוכנות וזמינות מעולה", סיפר ל-ynet מפקד הטייסת, סגן אלוף א'. בתרגיל רד פלאג השתתפו כ-40 מטוסים שונים מחילות האוויר של צבא ארה"ב ומכוחות נאט"ו, כאשר באחד ממטוסי הביון, השליטה והבקרה הגדולים ששלחה הברית הצבאית הגדולה בעולם ישבו כ-20 אנשי צוות מ-20 מדינות שונות, רובם אירופים.
שני הראמים טסו במשך 19 שעות עד לבסיס האמריקני באלסקה, עם טיסה ישירה ממחנה נבטים שבנגב ועד לעצירת ביניים לילית במדינת מיין. בהמשך שייטו מעל צפון קנדה עד ליעד הסופי. חלק מהאימון המרוחק נועד לתרגל יכולת ששמורה למשימות אסטרטגיות אפשריות, כמו מבצע תקיפה עתידי שיבצע חיל האוויר במדינות מעגל שלישי, דוגמת איראן.
"אנו מעריכים שהפעילות הבאה או המלחמה הבאה יהיו שונות ממה שאנו מכירים וכך אנו נותנים לצוותים שלנו טעימה לסיטואציה שיש בה הרבה מהדימיון", הוסיף סא"ל א', "זו התמודדות עם תנאי אקלים מאוד שונים, נחיתה וטיסה במינוס 15 מעלות, טיסה ללא כיסוי מכ"מי מעל לאוקיינוס האטלנטי, ובהמשך מעל לערבות השלג, הקרח והאגמים של צפון קנדה, שבהם מעולם לא דרכה רגל אדם. זה לוקח את האנשים שלנו לתנאי אי-ודאות שאינם מכירים וחושף להם את החושים למצבים שטרם היו בהם".
במהלך התרגיל, שנמשך כשבועיים, הובילו מטוסי הראם הישראלים כוחות מארינס אמריקנים והשתתפו בתרחישי לחימה שונים, כולל הגנה על יעדים קריטיים והשתלטות על מטרות אויב. "הייתה לנו הפריה הדדית ולמידה משותפת בכל השלבים, מתכנון המשימה יחד ועד לתחקיר שאחרי, עם עמיתינו האמריקנים ועם צוותי נאט"ו ממדינות סקנדינביה, הבלקן וגרמניה", הוסיף הקצין, "קיבלנו מהם מחמאות על תרבות התחקור שלנו ועל החתירה למגע עד שזה היה מביך. התמודדנו שם עם אתגרים לא מוכרים כאשר רק אזור האימונים שבו טסנו היה גדול משטחה של מדינת ישראל. התאמנו את שיטת העבודה ותורת הלחימה לאלו של האמריקנים. לקח זמן להבין מי נגד מי".