נוהגים בג'יפ או דודג'? אל תפעילו בקרת שיוט
קונצרן פיאט קרייזלר יוזם את אחת מקריאות התיקון הגדולות בהיסטוריה וכוללת כ-5.3 מיליון כלי רכב שיוצרו בצפון אמריקה. הריקול רלוונטי למספר דגמים ששווקו בישראל ומכוניות שהגיעו ארצה בייבוא אישי
נוהגים בדודג' ראם, ג'יפ רנגלר או גרנד-צ'ירוקי מהשנים האחרונות? אל תפעילו את בקרת השיוט. בעקבות המלצת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים בארה"ב (NHTSA), הודיע קונצרן פיאט-קרייזלר האיטלקי-אמריקאי כי בעלי מכוניות שונות ממותגי החטיבה האמריקאית של הקונצרן - דודג', ראם, קרייזלר וג'יפ - שיוצרו בחמש השנים האחרונות, צפויים לקבל הזמנה לקריאת תיקון בטיחותית במסגרתה תעודכן תכנת השליטה על מערכת בקרת השיוט. זאת לאחר שהתגלה כי במקרים מסוימים לא ניתן לנתק אותה בזמן נסיעה.
במקרה בו בקרת השיוט - השומרת על הרכב במהירות שנקבעה לו על-ידי הנהג, עם או בלי התאמה למרחק מהרכב לפנים - אינה מתנתקת כנדרש למרות הפעלת מערכת הבלימה, ממליצים ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים ללחוץ כמה שיותר בחוזקה על דוושת הבלם, להאט ולפנות לשוליים הקרובים באופן זהיר ובלי לסכן נהגים אחרים, עד לעצירה מלאה והעברת בורר ההילוכים למצב "חניה". בסוכנות רויטרס מצטטים את דוברי פיאט כממליצים להעביר את בורר ההילוכים למצב "סרק" (ניוטרל), להאט תוך בלימה ולעצור בצד הדרך.
ביבואנית המקומית, חברת סמל"ת, אמרו ל-ynet כי עדיין לא קיבלו עדכון בנוגע לכלי הרכב ששווקו (אם בכלל) בישראל. יש עם זאת להזכיר כי כלי הרכב של המותגים האמריקאיים שמשווקים בישראל, זהים כמעט לחלוטין לאלה המשווקים בארה"ב. בנוסף, מספר גדול של מכוניות מדגמי קרייזלר (לרבות דודג' וג'יפ) הגיעו ארצה בנתיבי ייבוא אישי שונים כשהם זהים לחלוטין לכלי הרכב שנמכרו בצפון אמריקה.
עוד יש להזכיר כי היבואנית המקומית אחראית לפי התקנות לביצוע ריקול עליו מכריזה יצרנית, גם אם לא היא שיווקה חלק מכלי הרכב אלא יבואנית אחרת (חברת מכשירי תנועה במקרה זה), וגם אם כלי הרכב הגיע ארצה בייבוא אישי.
באתרי הבית של ארבעת מותגי הקונצרן אין עדיין (שבת) אזכור לקריאת התיקון שהוכרזה במהלך סוף השבוע, אך ברויטרס מצטטים את תגובת החברה להמלצות הרשות לבטיחות כאומרת ש"הבעיה עלולה למנוע מהנהג לנטרל את בקרת השיוט. אנו ממליצים להמנע מהפעלתה עד לעדכון התוכנה (במסגרת הריקול, ה.פ)".
פיאט גם מעדכנת כי הבעיה עלולה לצוץ "במקרים נדירים" וטוענת כי לקריאה הצפויה לתיקון לא קדמו תאונות או פציעות כלשהן מתועדות, אם כי יש מקרה מותעד בו נהג של דודג' ג'רני שכורה משנת הייצור 2017 לא הצליח לנתק את בקרת השיוט. ברחבי הרשת כבר מופיעים דיווחים של בעלי מכוניות מבית הקונצרן שאכן נתקלו בבעיה.
בסך הכל כולל הריקול 5.3 מיליון כלי רכב. לדברי ה-HNTSA, לפחות 4.8 מיליון בארה"ב וכחצי מיליון בקנדה. כמה מכוניות יתבקשו להגיע למוסך בישראל? עדיין לא ידוע.
רשימת המכוניות המעורבות בריקול ועשויות לנוע על כבישי ישראל (לפי ה-NHTSA):
- דודג' ג'רני (2014-2018)
- ראם 3500 (2014-2018)
- ג'יפ רנגלר (2018)
- ג'יפ צ'ירוקי (2014-2018)
- ג'יפ גרנד-צ'ירוקי (2014-2018)
- קרייזלר 300 (2014-2018)