בקרת שיוט אדפטיבית, בלימה סמי אוטונומית - מה זה אומר?
מילים ומושגים חדשים נוספו להר של "אינפוג'אנק" שממילא מלווה כל תהליך של שיווק רכב חדש. אלא שהפעם כדאי לכם באמת להבין את המשמעות. זה יציל אתכם
בשיתוף ynet רכב חדש
תעשיית הרכב העולמית משתנה בקצב מהיר. כה מהיר עד שלפעמים ממש קשה לעקוב אחריה. מכוניות חשמליות, מכוניות אוטונומיות, שלל מונחים ומושגים שיוצרים בלבול אצל הקונה וחלקם לא ממש ברור או בעל חשיבות. אך דבר אחד בטוח: תעשיית הרכב העולמית הולכת למקום הרבה יותר בטיחותי. סביר להניח שבשנים האחרונות נתקלתם לפתע בשורה של מונחים שעד כה ללא שמעתם: בלימה סמי-אוטונומית, מערכת בקרת סטייה מנתיב ועוד. האם הם יעילים? האם הם עובדים? ומה הם בכלל עושים?
ראשית, עובדה חשובה: תעשיית הרכב העולמית נמצאת במרוץ להשגת אוטונומיה. כלומר, יצרני הרכב עובדים על פיתוח של מכוניות אוטונומיות, כאלה שיודעות כיצד לבלום לבד, להפנות את ההגה לבד ובעצם לנסוע לבד. זה לא יקרה מחר, אך הטכנולוגיות הולכות ומתפתחות וקהל הנהגים מרוויח, מכיוון שהן מחלחלות למכוניות שנוסעות בכבישים כבר כיום.
ארגון הבטיחות האירופי EURONCAP, שתפקידו לרסק מכוניות (שהוא קונה בעצמו ולא מקבל ב"חינם") ואז לנתח לפרטי פרטים את תוצאות מבחני הריסוק, הודיע לפני כשנה שיעניק ציון בטיחות גבוה יותר למכוניות שמצוידות באמצעי בטיחות סמי-אוטונומיים מקוריים. כלומר, אמצעי בטיחות שבזכותם המכונית "יודעת" כיצד לבלום וכיצד להסיט את ההגה. לפי EURONCAP, עצם קיומם של אמצעי בטיחות כאלה מפחית באופן ניכר את הסיכוי של מכונית להיות מעורבת בתאונה או לסירוגין לפגוע חלילה בהולך רגל.
אלה מערכות הבטיחות העיקריות:
בקרת שיוט אדפטיבית: מערכת שמבוססת על בקרת השיוט של הרכב וגם על מערכות הבלימה. במכונית שמצוידת במערכת בקרת שיוט אדפטיבית הנהג קובע את מהירות הנסיעה בה הוא מעוניין, לדוגמה 100 קמ"ש, ויוצא לדרך. כאשר המכונית נוסעת בכביש ריק היא שומרת על מהירות של 100 קמ"ש כמו כל מכונית שמצוידת במערכת בקרת שיוט. אך כאשר מכונית אחרת נוסעת לפני המכונית שמצוידת במערכת, המכונית שמצוידת במערכת תמדוד את המרחק לרכב שמלפנים ותאט את מהירות הנסיעה כדי להתאים את עצמה.
למשל, מכונית בעלת מערכת בקרת שיוט אדפטיבית נוסעת במהירות 100 קמ"ש ומתקרבת למכונית שנוסעת במהירות 90 קמ"ש: הרכב שמאחור יאט מהירות ללא התערבות הנהג, וישמור על 90 קמ"ש עד שהמכונית מקדימה תזוז, או תאיץ. ואם המכונית שמקדימה תעלה ל-120 קמ"ש, המכונית שמאחור תשמור עדיין על 100 קמ"ש.
עוד מאפיין חשוב של המערכת מאפשר למכונית שמצוידת בה לבלום בשעת חירום: אם לרגע אחד המכונית שמקדימה ביצעה בלימת חירום כי ילד קפץ לכביש, המכונית שמאחור, זו שמצוידת במערכת, תבצע בלימת חירום, הרבה יותר מהר מהנהג, שאולי מחשבותיו נודדות באותו רגע.
בקרת סטייה מנתיב: מדובר במערכת ש"יודעת" לקרוא את רוחב נתיב הנסיעה באמצעות חיישנים שמודדים כל הזמן את רוחב נתיב הנסיעה ואת השוליים. כך למשל, ברכב שמצויד במערכת, בו הנהג מתעייף לרגע או מסיט את מבטו מן הכביש, המכונית "תתקן" את ההגה כדי שהמכונית תישאר בנתיב. ברכבים מדגמים מתקדמים המערכת מסוגלת לפעול במשך עשר שניות ואפילו יותר, אך אם הנהג יוריד את ידיו מן ההגה המערכת תתריע באמצעות צלילים שצריך להחזיר את הידיים אל גלגל ההגה.
ניטור שטחים מתים: לא משנה אם מדובר בפרארי מהירה או בטויוטה משפחתית, לכל רכב יש בצדדיו "שטח מת", כלומר אזור שהנהג לא רואה. מדובר באותו שטח נסתר מהעין שבצידי הרכב, מעט מאחורי הנהג. במראות הצד לא רואים אותו וגם את הראש אי אפשר לסובב: אך ברכב שמצויד במערכת לבקרת שטחים מתים מותקנים חיישנים בצידי הרכב ש"יודעים" מתי מכונית נמצאת בשטח המת. ואם נהג הרכב מעוניין לפנות, או לעבור נתיב ומתחיל בביצוע התמרון, המכונית תתריע בפניו (או אפילו תתערב בדגמים מסוימים) על הימצאותה של מכונית בשטח המת וכך תמנע תאונה.
המכוניות החדשות ביותר מצוידות במערכות הבטיחות האקטיביות היעילות והחכמות ביותר. מהן תוכלו לבחור בליסינג פרטי תפעולי במכונית המצוידת בכמה שיותר מערכות בטיחות מקוריות. הסיבה היא שבניגוד ללקוח פרטי רגיל שצריך לשלם לפעמים תוספת מכובדת עבור הימצאן של מערכות אלה, בליסינג פרטי תפעולי מדובר בתוספת זניחה יחסית שתבטיח שנהיה בטוחים גם אם לרגע אחד קריטי לא שמנו לב לכביש.
הצעות לרכב חדש וליסינג