לרפא אותם או למצוץ את דמם: האתגר המופרך של Vampyr
המשחק Vampyr יעניש אתכם אם תשחקו בו על תקן פציפיסטים שעושים הכל כדי לרפא ולא כדי לקטול: הוא יעלה את רמת הקושי
יש רגעים שבהם Vampyr, המשחק החדש מהאולפן שהביא לנו גם את Life is Strange, מצליח להעביר סיפור מרתק שכלל לא קשור לערפדים או למציאות על-טבעית, כפי שנראה ממבט ראשון.
ג'ונתן ריד הוא רופא בלונדון של 1918, שמגיפת השפעת הספרדית משתוללת בה וגובה את חייהם של כרבע מיליון בריטים. ריד באמת רוצה לעזור לכולם, ויש רבים הזקוקים לעזרתן. מצד שני, הוא מתקשה לעמוד בפיתוי הנורא לשתות את דמם. כי ד"ר ג׳ונתן ריד הוא לא רק רופא, הוא גם ערפד.
לונדון של Vampyr היא עולם חצי-פתוח, המורכב ממספר אזורים שנפתחים במהלך המשחק. ריד, שמוצא את מותו ברגעים הראשונים, חוזר במהרה לרפא אנשים, תוך שהוא מנסה להבין מה קרה לו, ומדוע קבוצות מוזרות מנסות לצוד אותו.
כבר בתחילתו המשחק מצהיר למעשה, כי ככל שתהרגו יותר אנשים, כך יהיה קל יותר. מנגנון שתיית הדם של ג׳ונתן הערפד מיתרגם לנקודות שאותן ניתן לבזבז על שדרוגים לכוחות העל שלו. אם תחליטו שכל מי שתפגשו במהלך הסיפור ימשיך לחיות, הקרבות הבלתי-נמנעים יהיו קשים יותר. למעשה, הניסיון שלכם לערב כאן רגשות ותפיסת עולם, ולשחק על-תקן פציפיסטים שעושים הכל כדי לרפא ולא כדי לקטול, רק יעלה את רמת הקושי של המשחק בצורה ניכרת.
למזלכם, גם אם תנסו לשחק דמות חיובית, ולחסל את הסובבים אתכם במספרים מתונים בלבד, המשחק יספק לכם מטרות מזינות מהסוג הרצחני - פושעים ורוצחים, ולאורך חלקים ניכרים שלו תוכלו לנוח מההרג, לטובת שיחות עם תושבי העיר, במטרה להבין מהן הבעיות הטורדות אותם ואיך פותרים אותן. פתרון הבעיות האלה יהפוך אותם לבעלי ערך תזונתי גבוה יותר, ומציצת דמם תעניק לכם יותר נקודות לבזבז.
לא כל החלקים העלילתיים של Vampyr אחידים ברמתם. למרות שהרמה הכללית של התסריט והדיבוב היא מצויינת - יש כאן גם לא מעט קלישאות, ורק חלק קטן מהאופציות בדיאלוגים נראה בעל משמעות. הרבה מאוד טקסט נכתב ודובב בלי לתרום יותר מדי לעלילה או לפיתוח הדמויות. מאידך, המשחק דורש ריכוז בלתי פוסק, כדי להבין את שורש הבעיה של המטופלים שלכם: בחירה לא נכונה עלולה לחסום את המשך ההתקדמות בקו העלילה.
קטעי האקשן של המשחק הם הצד החלש שלו, ולא רק בגלל רמת הקושי העולה שמענישה דווקא שחקנים שמבקשים לשמור על הדמויות בחיים; מערכת הקרבות, שמאפשרת לג׳ונתן להשתמש בכלי נשק במקביל לשימוש בכוחותיו הערפדיים, מונוטונית ולא מהודקת מספיק. הקרבות דומים זה לזה ולא מתגמלים.
הוסיפו לכך היעדר תגמול ראוי עבור השחקנים שבוחרים לשחק ברמת הקושי הגבוהה ביותר, ותקבלו משחק שאמנם מצליח לייצר עולם מרשים, אבל מתקשה לבנות בו משחקיות מעניינת מספיק.
Vampyr זמין למחשב, לפלייסטיישן 4 ולאקס-בוקס וואן.