מבחן בזק ל-MG חשמלי - בלי טיפת סיניות
רכב הפנאי החשמלי של MG עדיין לא מאושר לשיווק בישראל, וכלל לא בטוח שניתן יהיה לרכוש אותו בקרוב. אבל אם בכל זאת יזכה לאישור מקומי, מדובר יהיה ברכב החשמלי השווה ביותר שהגיע עד עתה
MG מדגם ERX5. השם כנראה לא אומר לכם (עדיין) דבר, אבל מדובר בגרסה חשמלית לרכב פנאי מבית Roewe של קונצרן SAIC הסיני, אחד משורה של דגמים חשמליים המשווקים ברפובליקה העממית, שמעניקה הטבות מיסוי (באגרה שנתית) ושימוש (פטור מתשלום בכבישי אגרה וחניה) עבור כלי רכב נטולי פליטת מזהמים. יחידה בודדת הגיעה עד עתה לישראל על-ידי יבואנית MG לובינסקי, ובהתאם זכתה להדבקת לוגו הולמת על חרטומה לצורך בחינת השיווק, שכן הרכב עדיין אינו משווק מחוץ לסין ולכן אינו מצויד בתקן WVTA המאפשר יבוא סדיר.
איך נראה
ה-ERX5, בניגוד לכל דגמי הרכב הסיניים שפגשנו עד היום (לרבות קורוס, ותודה לחברה לישראל), פשוט נראה טוב, מודרני, ונטול - כמעט לגמרי - אלמנטים מוזרים שמגיעים מתרבות שונה. אז נכון, מגיני הפלסטיק בבתי הגלגלים זוכים למגרעות מוזרות, ומסגרות דמוי-קרבון סביב פנסי הערפל מלפנים נראות מוזרות, אבל שם זה פחות או יותר מסתיים. ה-5 (בקיצור) פשוט נראה אירופאי לכל דבר ועניין. לרבות חרטום נאה, יחידות תאורת Led מרשימות ופסי גגון על הגג.
הסירו את הלוגו ובקשו מכל עובר אורח - כמו גם "מביני דבר" ברכב - לנחש את ארץ המקור, וספק אם מי מהם יהיה מסוגל לעשות זאת בהצלחה. שאפו.
ואם חשבתם שבתא הנוסעים תיאלצו לגלות את האיכות הפחות משכנעת של מוצרי סין שונים, צפויה לכם הפתעה נוספת. איכות חומרים והרכבה ראויות בהחלט, ולא במפתיע. שכן חלק לא מבוטל מהמתגים, הציפויים והריפודים מגיעים מספקית האבזור של פולקסווגן. סביבת הנהג נראית מודרנית ונאה עם לוח מחוונים דיגיטאלי בעל תצוגת נתונים משתנה, מסך מגע ענק ("10.4) הכולל גם מערכת מצלמות היקפיות. מושבים נוחים עם כיוון חשמלי ותמיכה ראויה. זווית ההגה מעט אופקית מהרצוי לטעמנו אך מלבד זאת, שוב שאפו. אלמלא הכיתוב הסיני על הצג הגדול ולוח המחוונים, אפשר בהחלט לטעות ולהניח שמדובר במותג אירופאי לכל דבר.
תודת לבסיס גלגלים ארוך (270 ס"מ) מרחב המחייה לנוסעים מאחור ראוי בהחלט, והם נהנים בין היתר מזווית מסעד ניתנת להטיה בשני מצבים. תא המטען מכיל נפח גדול (595 ליטר) ויש לו סף הטענה נמוך ורחב, אך הוא נטול גלגל חלופי ומסתפק בערכת תיקון. מלפנים, מתחת למכסה המנוע במכונית רגילה, יש תא נוסף וקטן המתאים למזוודה קלה.
רשימת האבזור ברכב המבחן עשירה וכוללת ריפודי עור, מושבים קדמיים מתכוונים חשמלית ומחוממים, בקרת אקלים מפוצלת עם פתחים למושב האחורי, חלון שמש ודלת תא מטען חשמלית. אבזור הבטיחות כולל 6 כריות אוויר התראת התנגשות וסטייה מנתיב ומערכת לחניה אוטומטית.
איך נוסע
המנוע חשמלי מפיק 114 כ"ס ו-25 קג"מ, מחובר ישירות לגלגלים הקדמיים וניזון ממצברי ליתיום-יון (הממוקמים ברצפת הרכב) בקיבולת 48.3 kWh. אלה מאפשרים לדברי היצרנית טווח נסיעה של 425 ק"מ, אבל בתנאי אקלים מקומיים טווח מרבי של 300 ק"מ יהיה ריאלי יותר. יש לציין שנסיעה בכבישים מהירים אפילו במהירות חוקית, מרוקנת את הסוללה מהר יותר מכפי שמצהיר מחשב הדרך. גם משך הטעינה בעמדת טעינה ייעודית (מוד 3) עומד על שבע שעות, כפליים מב.מ.וו i3 למשל.
יחידת ההנעה מאפשרת שלושה מצבים: חסכוני (מגביל את המהירות ל-90 קמ"ש), רגיל וספורט לביצועים מרביים, וישנה אפשרות גם לשלוש רמות של מערכת אגירת אנרגיית בלימה (KERS). בגבוהה שבהן היא מאפשרת לוותר כמעט לגמרי על שימוש בבלמים, בנמוכה שבהן היא עובדת כמעט מבלי שתרגישו בה. למרות המיידיות באספקת הכוח (כמקובל במנועים חשמליים), הביצועים מאכזבים וספק אם הוא אכן עומד בהצהרות היצרנית הטוענת ל-12.5 שניות ל-100 קמ"ש. בכל מקרה, ההאצה מעבר למהירות תלת ספרתית איטית במיוחד עד מהירות מרבית רשמית של 135 קמ"ש.
איכות הנסיעה אינה טובה במיוחד ביחס לדגמי פנאי מודרניים ואף נופלת ממרביתם, אך היא בהחלט ראויה יחסית לרכבים חשמליים. המיתלים נוקשים יחסית, שוב כמקובל בכלי רכב חשמליים. ספיגת המהמורות טובה בדרך כלל אך במהירות נמוכה ניכר הכיול הנוקשה (מדי). בידוד הרעשים בתא הנוסעים טוב למדי, התנהגות הכביש בטוחה וצפויה אך האחיזה נמוכה יחסית ואילו ההגה והבלמים נטולי תחושה.
סיכום
במבט ראשון נראה ה-ERX5 כמו רכב פנאי מודרני נוסף, אחד מרבים שמציפים בשנים האחרונות את הכבישים. בפועל מדובר באחד הדגמים המתקדמים שנעים על הכביש. חשוב לא פחות לציין שוב כי בעוד שהסינים עדיין מפגרים מאחורי יצרניות אירופאיות ותיקות בדגמים כמו MG ZS
הסינים, המעבר לשימוש במנועים חשמליים מאפשר להם לסגור את הפער.
איך ה-ERX5? רכב פנאי לגיטימי, שימושי, מאובזר ונעים לשהות בו, ואסור לשכוח - סוף סוף עם טווח נסיעה חשמלי ראוי, בניגוד לכל הדגמים שנמכרו כאן עד עתה. עוד לא ברור האם לובינסקי תצליח להשיג לו תקינה שתאפשר שיווק מקומי. ספק גם אם תג מחיר משוער של 180 אלף שקלים עליו מדברים שם, הוא מחיר שהציבור יכול לעכל כיום בהתחשב במוצאו של הרכב, ללא קשר ליכולותיו.
אבל אחרי התרשמות ראשונה ומוצלחת, יש לשער שהיצע הדגמים החשמליים העתידיים של המותג הסיני (שיזכו לתקינה אירופאית) יהיו רלוונטיים יותר. רלוונטיים מתמיד.
מנוע | חשמלי |
מצבר | ליתיום-יון kWh 48.3 |
הספק / מומנט | 114 כ"ס / 26 קג"מ |
הנעה / תיבת הילוכים | קדמית / יחס העברה ישיר |
אורך | 454.5 ס"מ |
רוחב | 185.5 ס"מ |
גובה | 171.9 ס"מ |
בסיס גלגלים | 270 ס"מ |
משקל | 1,592 ק"ג |
נפח תא מטען | 595 ליטר |
100-0 קמ"ש | 12.5 שניות |
מהירות מרבית | 135 קמ"ש |
מחיר משוער | 180 אלף שקל |
כריות אוויר | 6 |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות (Euro NCAP) | טרם בוצע |