מסורבות הגט שעדיין מחכות: "גז כבר פנויה. אבל מה איתנו?"
א' מחכה לגט כבר עשר שנים מבעלה שברח לחו"ל והותיר אותה בעגינותה. היא מספרת כי בידיה הוכחות חותכות לפסילת אחד העדים בחופתה - מה שעשוי לבטל את נישואיה, אלא שבית הדין מסרב לקבל זאת. בינתיים היא חיה עם בן זוג: "לדיינים כנראה לא אכפת מזה שאני, כאשת איש, כבר חיה עם גבר אחר". בכיר לשעבר בבתי הדין: כל תיק עומד לגופו
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
א', תושבת הצפון, ממתינה כבר כמעט עשור לגט המיוחל, לאחר שבעלה הסרבן נמלט מהארץ. רשויות החוק הטילו עליו סנקציות פליליות וחברתיות כמנוף לחץ לגירושין – אך הוא עומד בעקשנותו שלא לשחררה. בשנים האחרונות ביקשה האישה מבית הדין שיפעל לביטול הנישואים למפרע ויכריז עליה כפנויה גם ללא גט, כשהיא מגובה בחוות דעת הלכתית המכשירה את הצעד החריג. לטענתה, אף שבמקרה שלה יש בסיס משפטי-דתי רחב ומבוסס לכך, יותר מאשר בתיק בני הזוג גז, הדיינים דחו את הבקשה בלא נימוק.
קראו עוד בערוץ היהדות :
- "הפקעת קידושין" לעודד גז: אז מה בעצם קרה כאן
/ עו"ד עדי חן
אשתו של עודד גז שוחררה מעגינותה: "לא גרושה. נחשבת כרווקה"
"הצגנו לדיין חומרים חסויים שללא ספר מצדיקים את הפקעת הקידושין, והוא נתן לנו להבין שבית הדין תומך במהלך", סיפרה א', "אבל אז פתאום הוא שינה את דעתו ודחה את התביעה שלנו בלי שום הסבר". היא ערערה על ההחלטה לבית הדין הרבני הגדול בירושלים, אבל בינתיים בחרה להמשיך בחייה והיא חיה עם בן זוג בלי להמתין להתרה רשמית של הנישואים ההם.
"אני לא אישה צעירה שיכולה לבזבז את החיים שלה ולחכות עד שמישהו יואיל בטובו לפטור אותי", אמרה, "אני כבר בת 37. לא אתן לבעלי, שיושב אי-שם בחו"ל, ולא לאף אחד אחר להמשיך ולנהל לי את החיים".
כלפי בית הדין טענה: "יש תיק שיושב אצלם כל כך הרבה שנים, ואני מבקשת בסך הכל את החופש שלי, דבר הכי מינימלי ובסיסי לבן אדם. אבל לדיינים כנראה לא אכפת מזה שאני, כאשת איש, כבר חיה עם גבר אחר ושילדינו עלולים להיות ממזרים".
על שחרורה אתמול של ג', אמרה: "זה היה יום נורא מבחינתי. כעסתי נורא. אני הרי נלחמת ונגררת כבר שנים כדי לזכות בחופש, ואז בא אחד כמו עודד גז, עושה קצת רעש וצלצולים, בורח להם, עושה באז תקשורתי – והנה וואלה משחררים את האישה. איפה אני בכל הסיפור הזה? איבדתי אמון במערכת בתי הדין. מצד שני אולי זה נותן קצת תקווה".
"אין פה כללים ולא טוב לתת כללים"
מנגד, הרב שלמה דייכובסקי, שהיה מהדיינים הבכירים והבולטים בבית הדין הגדול, ולאחר מכן מנכ"ל בתי הדין הרבניים, אמר כי לא ניתן להסיק מסקנות לגבי ההחלטה בעניינו של גז ולהשליך ממנה למקרים אחרים מבלי להכיר את התיק לפרטיו מקרוב. לדבריו, "לא מספיק לעמוד מן החוץ ולקרוא על כך ידיעה בעיתון, גם אם בביטאון משפטי, ואפילו לא לעיין בפסק הדין עצמו".
הרב דייכובסקי הסביר: "ההחלטה הסופית לא תמיד משקפת את כל הגלגולים בתיק. רק מי ש'חי' אותו ביום ובלילה לאורך כל חיי התיק ועשה את כל מה שאפשר בכדי לפתור את הבעיה, יכול להגיע לפיתרון כזה. כל תיק עומד על רגליים משלו, כל נימוק לא עומד בפני עצמו אלא מצרפים אותו לשיקולים נוספים. נושא ה'צירופים' הוא מאוד בסיסי בהלכה. רק צירוף של כמה נימוקים יחד יוצר אפשרות של הפקעת הקידושין".
הדיין הבכיר דוחה את הטענה כי כאשר לרבנים בבית הדין יש מוטיבציה גבוהה להתיר אישה מנישואיה, הם ימצאו את הדרך לעשות זאת – ולהפך. "דיין שאין לו מוטיבציה - שלא ישב על כס הדין", אמר, "אבל זה לא העניין. מדובר בנושא נדיר ומורכב מאוד שמחייב לא רק ידע הלכתי רב, אלא גם כתפיים רחבות ולב אמיץ. אין פה כללים ולא טוב לתת כללים. צריך לקחת את התיק, ורק דיינים שהאחריות על כתפיהם והם נושאים את כובד המשימה והם עשו את כל מה שאפשר – הם יכולים להתיר".
"עד כמה הדיין מוכן לקחת על הכתפיים שלו נושאים הלכתיים לא פשוטים? אני חושב שבכל תיק צריך להפוך כל אבן ולמצוא את כל הדרכים האפשריות כדי לפצח את התיק, ואם הדרך היא באמצעות הפקעת קידושין ויש לזה הצדקה בהלכה - אז זה מה שצריך לעשות. המוטיבציה צריכה להיות לא רק לעשות דין צדק, אלא גם 'להציל עשוק מיד עושקו', ובמקרים האלה – עושק מיד הנעשקת. הדיין צריך לעשות את כל מה שביכולתו - כולל כל הפתרונות האפשריים. הוא צריך גם אחריות וגם אומץ".
הרב דייכובסקי מעריך כי דווקא בשל המורכבות ההלכתית של ההחלטה הנדירה, בחרו הדיינים במקרה של עודד גז שלא לפרסם ברבים את פסק הדין ואת הנימוקים, על מנת שלא לחשוף אותו לביקורת ציבורית. חששם הוא שרבנים מחמירים 'יוציאו לעז' (כך בעגה ההלכתית) על ההחלטה, יכריזו כי היא לא מחייבת אותם ויתייחסו אל ג' כאשת איש שאינה יכולה להינשא בשנית - ואל ילדיה העתידיים כממזרים.