חושבים שהאפריקאיות נכשלו במונדיאל? תחשבו שוב
אף נבחרת מהיבשת השחורה לא העפילה לשמינית הגמר. אבל בכל מה שקשור לשיווק, הופעה ברשתות החברתיות ובמכירות מרצ'נדייז, הנבחרות מאפריקה הפכו להצלחה מסחררת ומפתיעה. איך זה קרה?
בצד המקצועי הנבחרות האפריקאיות נחלו אכזבה במונדיאל הנוכחי. לראשונה מאז 1982 לא תהיה בשלב השני של המונדיאל אף נבחרת מאפריקה. עם זאת, כשסוקרים את כיסוי המונדיאל בתקשורת הספורט העולמית וברשתות החברתיות, מתקבלת תמונה בלתי צפויה: בין הנבחרות המדוברות ביותר בטורניר תמצאו לא רק את ארגנטינה, ברזיל, ספרד או פורטוגל, אלא גם את ניגריה וסנגל שכבשו בסערה השבוע את תשומת הלב העולמית והפכו להפתעה המסחרית והשיווקית של גביע העולם.
מה שהפך את הנבחרות האפריקאיות לסינדרלות של הטורניר הוא דווקא מה שקורה מחוץ למגרש – במדיה החברתית, בתקשורת הספורט ובמכירות. הנה שלוש דוגמאות לחותם שהיבשת השחורה השאירה על מונדיאל 2018.
נבחרת ניגריה מנצחת את מנצ'סטר יונייטד
בדרך כלל, הנבחרות המובילות במכירות מרצ'נדייז הן הנבחרות הפופולריות ביותר, או אלה המחזיקות בכוכבי ענק כמו לאו מסי של ארגנטינה או כריסטיאנו רונאלדו של פורטוגל. השנה, הנבחרת המצטיינת של הטורניר מבחינה מסחרית היא דווקא ניגריה עם שיא מכירות בלתי צפוי שעורר תהודה רבה ברחבי העולם. נותנת החסות של הנבחרת נייקי והתאחדות הכדורגל הניגרית דיווחו
כי באתר החברה נרשמו שלושה מיליון הזמנות לרכישת החולצה הרשמית של נבחרת ניגריה, עוד לפני שהשיווק החל באופן רשמי. מדובר בשיא עולמי חדש של הזמנות מדגם בודד של חולצה ששבר את השיא הקודם שעמד על 2.8 מיליון הזמנות. מי שהחזיקה בשיא עד עכשיו היא אחת מקבוצות הפאר הגדולות והנערצות בעולם, מנצ'סטר יונייטד.
שיעור המכירות החריג של החולצה עורר שאלות רבות בעולם הכדורגל, בפרט לאור העובדה שמחיר החולצה שעומד על 85 דולר, גבוה יותר מהמשכורת החודשית הממוצעת בניגריה – כך שסביר להניח שמקור ההזמנות אינו באוהדים המקומיים. הסברה הרווחת להצלחה במכירות היא שעיצוב הרטרו הייחודי ויוצא הדופן של החולצה הוא שהפך אותה לפופולרית בקרב צעירים מובילי דעה וחובבי אופנת רחוב, שהשפיעו על קהלים רבים נוספים בעולם והפכו את החולצה לפריט חובה בקרב האוהדים.
נכון לעכשיו, לא ניתן להשיג את החולצות באתר נייקי ומדי כמה ימים מפרסמת החברה עדכון ללקוחותיה בטוויטר וממליצה להם לבקר באתר לעדכונים בנוגע לחידוש המלאי. כצפוי, רוכשים ברי מזל שהצליחו לשים את ידם על הפריט הנחשק זיהו בתופעה פוטנציאל רווחי, ובימים אלה מוצעות ב-ebay חולצות של ניגריה במחירים של עד כ-400 דולר ליחידה.
Hi there, no current plans to restock the Nigeria kits at the moment. Stay tuned to https://t.co/yYv8xSbp4x in your region for any potential updates.
— Nike (@Nike) June 23, 2018
הסנגלי היפה
בשבוע שעבר הפגינה הנבחרת הסנגלית ביצועים מרשימים על הדשא ב-1:2 על פולין באצטדיון ספרטק שבמוסקבה. עם זאת, מה שהעסיק את תקשורת הספורט העולמית בעקבות המשחק לא היה הגול העצמי של תיאגו ציונק או השער המוזר של אמבאי ניאנג, אלא האוהדים הסנגלים שהראו לעולם, מבלי שהתכוונו, מי הוא הסנגלי היפה. לאחר שהמשחק נגמר, הפגינו האוהדים התחשבות יוצאת דופן וניקו אחריהם את היציעים בעזרת שקיות פלסטיק שהצטיידו בהן מראש.
סרטון שתיעד את המחווה הנדירה הופץ בטוויטר ונצפה על ידי למעלה מ-9 מיליון איש, מה שהפך אותו לאחד הסרטונים הויראליים ביותר של הטורניר עד כה. ביחד עם אוהדי יפן, שתועדו גם הם מנקים את היציעים בהם ישבו, הציגו אוהדי סנגל אלטרנטיבה אלגנטית לתדמית השלילית שדבקה באוהדי כדורגל ממקומות שונים בעולם ועשו שירות נהדר לנבחרת שלהם ולארצם.
#TyCSportsMundial Senegal consiguió un triunfo histórico. Pero sus hinchas en lugar de festejar a minutos de terminado el partido, se encargan de limpiar su sector antes de retirarse. #RESPECT. pic.twitter.com/RiKovpfmoT
— TyC Sports (@TyCSports) June 19, 2018
שברו את האינטרנט: אליו סיסה ושחקניו הם הממים החזקים של מונדיאל 2018
לא רק האוהדים של סנגל הפכו פופולריים במיוחד ברשתות החברתיות השבוע; המאמן אליו סיסה ושחקני הנבחרת הציגו במהלך האימונים והמשחקים סגנון צבעוני, קליל ושמח שסחף אחריו אוהדים מכל העולם והפך אותם לסנסציית רשת.
שחקני סנגל הרשימו את הקהל עם ריקוד סוחף כחלק משגרת החימום שלהם וגררו כותרות אוהדות בעיתונים כמו דיילי מייל וניו יורק טיימס. חלק מכלי התקשורת שסיקרו את התופעה קראו לאוהדים שטרם החליטו את מי לאהוד, "לשקול ברצינות תמיכה בנבחרת סנגל" בשל הגישה החיובית והשמחה שהיא מביאה לטורניר.
#SEN continue to innovate, with the most joyous training methods of any team at the #WorldCup. How can anyone root against them? pic.twitter.com/gOYw5g5nlm
— ⚽️ is a Country (@FutbolsaCountry) June 23, 2018
אליו סיסה הפך לאחד המאמנים המדוברים במונדיאל בשל היותו המאמן השחור היחיד, הצעיר ביותר ועם השכר הנמוך ביותר מבין המאמנים בטורניר – מה שהציף מחדש את הדיון על מאמנים אפריקאים ומעמדם בתעשיית הכדורגל ביבשת.
אך מה שהפך אותו לאהוד במיוחד על ידי האוהדים הוא האופן בו הוא חוגג את ההצלחות בטורניר והמחוות המשעשעות שלו כשהוא מתקשר עם שחקניו במהלך המשחק. סרטונים של המאמן הצעיר עם הראסטות והגישה ההומוריסטית הפכו במהרה לנושא חם ברשת ולגיפים ויראליים.
Aliou Cissé is me when there's free food at work pic.twitter.com/n9cAyF58IC
— Dan Molloy (@DanMolloyTV) June 19, 2018
What tactic is this? pic.twitter.com/R8e3w4aDMp
— Don Cuccittini (@DonCuccittini) June 19, 2018
Aliou Cissé is me when the DJ finally plays my song and then switches to the remix before the first verse even finishes. pic.twitter.com/FMoPHmlvxL
— Miriti Murungi (@NutmegRadio) June 19, 2018
הכותבת הינה בעלת תואר שני בניהול ספורט מאוניברסיטת קולומביה בניו יורק, ויועצת עסקית לארגוני ספורט. www.mayatahori.com