סין דרשה, אל על הסירה שם מדינה: "ואם היו כותבים את ת"א בפלסטין"?
טייוואן נמחקה מרשימת היעדים במנוע החיפוש באתר אל על, צעד קיצוני יחסית להתאמות שעשו חברות תעופה אחרות תחת איומי הסינים. בנציגות טייוואן בישראל מחו: "מאוד דומה ל-BDS"
תקרית דיפלומטית: חברת התעופה הישראלית המובילה אל על מחקה באחרונה ממנוע חיפוש הטיסות שלה את שמה של המדינה "טייוואן" מיעד הטיסה "טייפה", שהיא בירת טייוואן – ובמקום זאת הוסיפה את שם המדינה סין, שנמצאת בסכסוך מדיני ממושך עם טייוואן. הסיבה למחיקה, שעוררה מחאה מצד המדינה האסייתית השנויה במחלוקת, היא דרישה שהפנתה ממשלת סין לכל חברות התעופה בעולם.
כיום רק 20 מדינות בעולם מכירות בטייוואן. בשנים האחרונות הפעילה סין לחצים כבדים על מדינות לנתק את קשריהן עמה. כעת החליטו הסינים להחריף את הלחץ, ונראה שהדרישה למחיקת השם ממנועי החיפוש של הטיסות הבינלאומיות היא אחד מהצעדים.
חברות נוספות בעולם נכנעו לדרישה הסינית, ואולם רובן לא נקטו בצעד קיצוני כמו אל על - מחיקה מוחלטת של השם "טייוואן" - אלא הוסיפו לצד "טייוואן" את השם "סין" (Taiwan-China). כך עשו למשל חברות התעופה אייר פראנס, KLM, בריטיש אירווייז וטורקיש איירליינס.
חברות אחרות סירבו להזכיר את שם המדינה "סין" והתחכמו: חברת יונייטד האמריקנית למשל כתבה במקום טייוואן TW. חברת התעופה הקנדית אייר קנדה כתבה טייוואן-CN (קיצור ל-China). קוריאן אייר מחקה את טייוואן אך לא כתבה סין והסתפקה רק באזכור העיר שבה נוחת המטוס. חברת קתאי פסיפיק לא נכנעה ללחץ הסיני והשאירה את השם טייוואן. אל על, כאמור, בחרה בצעד הקיצוני של מחיקת טייוואן ואזכור טייפה כחלק מסין.
"מכניסים פוליטיקה - אין לזה סוף"
נציגות טייוואן בישראל פנתה לאל על ומחתה על מחיקת השם. חברת התעופה טענה כי נותרה ללא ברירות וכי סין איימה להעניש אותה באמצעות ביטול חלונות זמן לנחיתות והמראות ("סלוטים"). אל על הייתה אחת מחברות התעופה האחרונות בעולם שעשו את השינוי. החברה האחרונה הייתה בריטיש איירווייז, שכבר סבלה מביטול חלונות נחיתה, אך גם היא כאמור בחרה בשינוי עדין יותר של "טייוואן-סין" ולא מחיקה מוחלטת.
דיפלומטים טייוואנים אמרו: "חבל שאל על נכנעה ללחץ הסיני. איך הייתם מרגישים אם מחר חברות תעופה זרות היו כותבות את תל אביב תחת פלסטין? הרי לא הייתם עוברים על דבר כזה לסדר היום. זה מאוד דומה ל-BDS. אם אתה מכניס פוליטיקה למנועי חיפוש של טיסות אז אין לזה סוף. אמרנו לאל על שהיו צריכים לשבת איתנו ולמצוא פתרון שיוכל לספק את דרישות סין כמו שעשו חברות אחרות – ולא למחוק את טייוואן. הצענו אפילו שישאירו את טייפה לבד בלי איזכור של אף מדינה, והם לא הסכימו".
חבר הכנסת נחמן שי (המחנה הציוני) תקף בחריפות את אל על ואמר: "אל על מלמדת אותנו שיעור חדש בעסקים ודיפלומטיה. ללכת עם ולהרגיש בלי. היא מוכנה לקיים קשרי מסחר עם טייוואן, אבל מתחת לשולחן ובחשיכה. ההחלטה להתעלם מקיומה של מדינה ידידותית היא מעשה ציני ומכוער".
אגב, בשנים האחרונות נרשמה עלייה במספר התיירים הישראלים שמגיעים לטייוואן ובמספר התיירים הטייוואנים שמגיעים לישראל – אף שאין טיסות ישירות בין המדינות. בשנת 2017 טסו 9,600 ישראלים לטייוואן בהשוואה ל-6,500 בשנת 2016 – עלייה של כ-50 אחוזים. בשנת 2017 הגיעו 8,600 תיירים מטייוואן לישראל, לעומת 7,018 בשנת 2016. אל על אף קידמה אשתקד יחד עם נציגות טייוואן בישראל קמפיין לעידוד תיירות משתי המדינות.
דובר משרד החוץ עמנואל נחשון מסר בתגובה: "אל על היא חברה פרטית". באל על סירבו להגיב.