ארבעה אוטובוסים במקום רכבת: "זה בלתי נסבל, מזלזלים בנו"
זה השבוע הרביעי שבו תחנת הרכבת מודיעין מרכז נסגרה לצורך עבודות תשתית, ולטענת הנוסעים השאטלים לא נותנים להם פתרון. "יש דוחק נוראי, הם לא חלופות ראויות". רכבת ישראל: "חישמול המסילה מצריך הפסקת תנועת הרכבות לזמנים קצובים. ייתכנו הפסקות גם בהמשך"
"זה מתסכל מאוד, בלתי נסבל. זה היה מתוכנן לשבועיים, נמשך שלושה ועכשיו זה כבר חודש". מראה הדלתות הסגורות הבוקר (ה') של תחנת מודיעין מרכז אינו זר למשתמשי הרכבת בעיר בחודשים האחרונים, אבל קשה לומר שהתושבים התרגלו לסגירתה החוזרת ונשנית של התחנה כמעט בכל סוף שבוע, ולהתניידות בשאטלים ממודיעין למרכז הארץ.
ההשבתה הנוכחית החלה אמש ב-21:00, תסתיים ביום ראשון ב-4:00 לפנות בוקר והיא מצטרפת לכמה השבתות של התחנה בחודשים האחרונים. ההשבתות המתוכננות נובעות מעבודות החשמול שנערכות בימים אלה ברכבת ישראל לקראת פתיחת קו ירושלים-תל אביב. בשל העבודות, מאז פברואר השנה תחנת מודיעין מרכז סגורה בכל סוף שבוע החל מהשעות המוקדמות בימי שישי ועד ליום ראשון בבוקר. בנוסף, בחודשים האחרונים התחנה נסגרה גם בימי חול לתקופות ארוכות, כמו לשישה ימים בסוף החודש שעבר.
בעוד הנוסעים הקבועים שמשתמשים בתחנה דרך קבע הבינו כי היא מושבתת בשל התייעלות הרכבת לקראת הקו החשמלי הראשון שלה, הם בהחלט לא הסתירו את תסכולם מהמצב ורטנו עליו היום בבוקר. "עוז מוכתר עובד בתל אביב ומשתמש ברכבת מידי יום. "האוטובוסים הם לא חלופות ראויות, זה ניסיון לשים פלסטר על בעיה אקוטית", הוא טוען. "הזמינות שלהם היא לא כמו של הרכבות, הם מאריכים את הדרך לעומת הרכבת והרבה פעמים צריך להידחף לאוטובוס. כשאתה כבר נכנס, לפעמים אין מקום ישיבה ואתה נאלץ לעמוד כל הדרך".
זו כאמור לא הפעם הראשונה שבה תחנת הרכבת המרכזית של מודיעין נותרה סגורה במהלך יום חול, וניכר כי רצף הסגירות גורם לנוסעים להתייאש מהמצב. תומר גביש (18), שהגיע מבית יהושע למודיעין כדי לבקר את בת זוגו, טוען כי הנסיעה באוטובוס מדכאת אותו. "הסיבה שבגללה אני נוסע ברכבת היא שהיא יותר מהירה ואין פקקים, אז אני צריך לעבור את זה"? הוא שואל בתסכול. "החלופה הזו מבאסת, צריך לצאת יותר מוקדם בבוקר, לשנות דרכים, זה לא קל".
לירון נח (25) מתגורר ביישוב לפיד ליד מודיעין ולומד משחק בתל אביב. "לפעמים בדרך חזרה האוטובוסים מפוצצים ואם אתה לא עולה על האוטובוס בתחנת סבידור אז תשכח מלשבת עד ההגעה לכאן. אני לא אוהב את זה שיש חוסר ודאות האם יהיה מקום באוטובוס או לא. אי אפשר להשבית רכבת בקיץ לשלושה שבועות, וגם לא כל סוף שבוע".
"למה על הגב שלנו?"
הכעס החל כבר 24 שעות לפני כן, כאשר מרבית הנוסעים הקבועים של הרכבת במודיעין כלל לא ידעו על סגירת התחנה לכמה ימים ושמעו זאת מאיתנו. "זה מאוד בעייתי", אומר בר מסיקה בן ה-20, שנוסע כל בוקר לעבודתו בתל אביב וחוזר בערב ברכבת. "בימים שבהם אין רכבות לפעמים צריך לנסוע בארבעה אוטובוסים. זה משהו שמשפיע על כל אחד כי מאחרים לעבודה. נראה לי שאפשר לפתור את הבעיות שהם עובדים עליהן בלי להפסיק את הרכבות כל יומיים".
עבור אמנון ורשאי (26), סטודנט שמתגורר בעיר ומשתמש ברכבת מידי יום בחמש השנים האחרונות, החלופה לא נוחה. "זו באסה כי אני מסתמך על הרכבת, ועל אוטובוסים אי אפשר לסמוך. בכל פעם שאני מגיע לתחנה ורואה שהיא סגורה זה דופק לי את היום. כבר קרה שאיחרתי ללימודים וזה הרס לי את כל היום, זו באסה להתחיל ככה את הבוקר. לצערי התרגלתי לזה שיש פעמים שאני צריך לקחת הרבה אוטובוסים במקום רכבת אחת. זה ללא ספק מוריד לי את איכות החיים, אבל זה מה שיש כרגע".
שלמה בז'ה, גימלאי תושב העיר, טוען כי השבתת הרכבת בכל סוף שבוע מכעיסה אותו וגורמת לו תחושת חוסר אונים ותסכול. "יש פה אוכלוסייה גדולה מאוד שנוסעת בעיקר ברכבת, וחייבים למצוא פתרון אחר. בכל פעם שפונים לתחליף של נסיעה באוטובוס מגלים שיש דוחק נוראי".
הפעילה החברתית המקומית, נאוה לוי-זקין משתמשת ברכבת כדי להגיע ללימודיה במכון וינגייט ומתארת את המצב כלא פחות מקטסטרופה. "מה שמרגיז הוא שלא מודיעים לנו, יש פה זלזול באנשים. אני חושבת שמי שמחזיק בתיק התחבורה צריך לקחת אחריות. לא יכול לקרות דבר כזה. איך כל החיילים יגיעו הביתה ביום שישי?. הנסיעה הופכת לקשה במיוחד כי צריכים לקחת ארבעה אוטובוסים כדי להגיע ליעד. למה הם לא עובדים בשבת? למה על הגב שלנו? צריכים למצוא תחלופה הולמת, אתה לא יכול לעשות תיקונים בלי מערך שלם מנגד. אנחנו סובלים, קשה לנו, האוטובוסים לא מגיעים ליעד".
מרכבת ישראל נמסר בתגובה: "במסגרת הישורת האחרונה להקמת הקו המהיר לירושלים, שיהיה הקו החשמלי הראשון בישראל, מתבצעת כעת עבודה סדורה לחישמול מקטע מודיעין-נתב"ג-תל אביב. זאת לאחר שתוואי הקו בין תל אביב לירושלים, על גשריו ומנהרותיו הושלם במלואו, וכן הושלמה תשתית החישמול במקטע ירושלים-משמר איילון.
"מלאכת חישמול מסילה פעילה שבה עוברות רכבות, היא מורכבת ומאתגרת - הנדסית, בטיחותית ותפעולית - ומצריכה הפסקת תנועת הרכבות לזמנים קצובים. ייתכנו הפסקות פעילות יזומות גם בהמשך, ואנו נודיע על כך מבעוד מועד, ונעניק לנוסעינו את החלופות הטובות ביותר. אנו מתנצלים בפני נוסעינו על אי הנוחות הזמנית, מבינים את הקושי שנוצר ללא שירותי הרכבת, ולכן מעמידים לרשותם היסעים חינמיים בין התחנות הסגורות".