לראשונה בארץ: תואר ראשון ברפואה ובמדעי המחשב
באוניברסיטה העברית אמרו כי מדובר בתוכנית יוקרתית אך אינטנסיבית מאוד, שבה יידרשו הסטודנטים להשלים היקף לימודים נרחב ברפואה עם תוכנית מלאה במדעי המחשב. ומה עוד בחדשות מהאקדמיה?
מהפכת המידע והמהפכה החישובית, שמשנות בשנים האחרונות את פני העולם, עומדות בשנים הקרובות לשנות גם את פני הרפואה כפי שאנו מכירים אותה כיום. הביקוש גובר לרופאים חישוביים, כלומר רופאים-קלינאים עם ידע מעמיק בלמידה ממוחשבת אלגוריתמיקה ומדעי המחשב, שייקחו חלק משמעותי בעיצוב רפואת המחר ובתעשיית ההיי-טק והביו-טק העתידית. באוניברסיטאות המובילות ברחבי העולם מחפשים לתת מענה לצורך זה ומקימים תוכניות לימוד מתאימות. בישראל לא קיימת אף אוניברסיטה המאפשרת ללמוד את שני התחומים הללו במסגרת דו-חוגית לתואר ראשון.
באוניברסיטה העברית זיהו לאחרונה את האתגר והחליטו ליצור תוכנית לימודים חדשה ייחודית, במסגרתה יילמד תואר בוגר ברפואה ועמו "חוג לאחר תואר" במדעי המחשב. במהלך התואר יידרשו הסטודנטים לעבור מסלול שיכלול שלוש שנות לימוד בבית הספר לרפואה, בתוספת יסודות נדרשים ממדעי המחשב, ולאחריהן יעברו ללמוד במשך שנה אחת בבית הספר להנדסה ומדעי המחשב באוניברסיטה. בסיום לימודיהם יקבלו הסטודנטים את התואר "בוגר ברפואה ומדעי המחשב", ויוכלו להמשיך ללימודי רפואה קלינית כדי לעסוק ולהתמקצע בתחום.
באוניברסיטה העברית אמרו כי מדובר בתוכנית יוקרתית אך אינטנסיבית מאוד, שבה יידרשו הסטודנטים להשלים היקף לימודים נרחב ברפואה עם תוכנית מלאה במדעי המחשב. בתוכנית יילמדו קורסים ייעודיים ברפואה חישובית ויבוצעו פרויקטים מחקריים המשלבים את שני העולמות. בשל החשיבות הרבה שרואה האוניברסיטה לתכנית התלמידים יזכו לתמיכה בכל המישורים - מדעית, אישית וכלכלית. תלמידי התוכנית יוכלו להשתלב בהמשך בלימודים במסלול ישיר לדוקטורט מדעי, המשלב את יכולותיהם הרפואיות, החישוביות והמדעיות.
פרופ' דינה בן יהודה, דיקנית הפקולטה לרפואה באוניברסיטה, אמרה כי: "הרפואה החישובית היא אבן יסוד ברפואה אליה כולנו שואפים - רפואה מותאמת אישית. על מנת לאפשר לאדם למנוע את המחלות בהן הוא עלול לחלות, על מנת להגיע לאבחנה המדויקת ביותר כשחלה וכדי שניתן לו את הטיפול המתאים לו אישית, עלינו להכיר מה השונה והמיוחד לו. הכרת השונה חייבת להיות מבוססת על מאגרי מידע ענקיים (Big Data). הדרך לנצל את נתוני העתק הקיימים היא הכשרת רופאים בעלי ידע, הבנה ויכולת יישום של האינפורמציה הזמינה לצורך שיפור המניעה, האבחון והטיפול בחולה הבודד. אנו זקוקים לרופאים שיעשו שימוש בקדמה הדיגיטאלית, רופאים שידעו לשלב בינה מלאכותית עם חמלה והבנת כל צרכיו של החולה".
פרופ' שחר ארזי, ראש המעבדה לנוירופסיכיאטריה חישובית בבית הספר לרפואה ומראשי התוכנית החדשה, הסביר: "רפואת העתיד תהיה שונה מאוד מן הרפואה המוכרת לנו, ואנו בבית הספר לרפואה של האוניברסיטה העברית, יחד עם בית הספר למדעי המחשב, לקחנו על עצמנו להוביל את המהפכה של הכשרת רופאי העתיד, המשלבים את החמלה וההעמקה ההיפוקרטית עם עוצמת ההסקה החישובית".
לראשונה באקדמיה בישראל - תואר שני בהנדסה ירוקה
SCE המכללה האקדמית להנדסה ע"ש סמי שמעון פותחת לראשונה בישראל מסלול לתואר שני עם תזה בהנדסה ירוקה. מטרת התוכנית לחשוף את הסטודנטים לחשיבות ההשפעות הסביבתיות, החברתיות והכלכליות של מערכות ותהליכים.
ההכשרה בתחום ההנדסה הירוקה מיועדת למהנדסים מתחומים שונים, אשר עוסקים בתכנון, עיצוב, תפעול וניהול של מערכות ותהליכים הנדסיים להם השפעה על הסביבה האנושית והטבעית. התכנית תתקיים בקמפוס של המכללה בבאר שבע.
הלימודים בתוכנית פתוחים בפני בוגרי תואר ראשון בהנדסה וכן בפני בוגרי תואר ראשון במדעי הטבע. לכל סטודנט תבנה תכנית לימודים אישית בהתאם להשכלתו ולרקע ממנו הגיע.
פרופ' יהודה חדד, נשיא SCE המכללה האקדמית להנדסה ע"ש סמי שמעון, מציין כי בעידן הנוכחי בו המונח "בר קיימא" הוא חלק בלתי נפרד מכל מערכת עסקית, כלכלית וסביבתית, הכשרת מהנדסים שהנושא מוטמע ב DNA שלהם, הוא הכרח המציאות.
תארים אקדמיים משולבים עם לימודי תעודה
מכללת סמינר הקיבוצים הכריזה כי בשנת הלימודים הקרובה (תשע"ט) היא תחל להציע לראשונה תארים אקדמיים משולבים עם לימודי תעודה. תוכניות משולבות אלה יכללו, במסגרת לימודי הבחירה, תכנים מתכניות הכשרה הנלמדות בבית הספר ללימודי תעודה, בעולמות המשיקים לעולם החינוך: הנחייה, הדרכה, ייעוץ וסיוע. בשלב ראשון תציע המכללה את התארים שלהלן:
הוראת ביולוגיה עם התמחות בסיוע הומניטארי בינלאומי - תוכנית בשיתוף בית הספר לסיוע הומניטרי בינלאומי, המעניקה תואר ראשון עם תעודת הוראה לביולוגיה לעל יסודי (כיתות ז' עד י') עם אפשרות ללימודי תעודה בסיוע הומניטרי בינלאומי לאנשי חינוך. לימודי תעודה אלה מכוונים למורים הרואים את עצמם כחלק מקהילה בינלאומית ומעוניינים לשלב היבטים אקטיביסטים בחייהם המקצועיים. תמהיל ייחודי זה מאפשר לאנשי חינוך להשתלב במיזמים חינוכיים והומניטריים בארץ ובחו"ל.
לימודי תקשורת וקולנוע עם התמחות בתקשורת מקדמת - תוכנית המעניקה תואר ראשון בהוראת תקשורת וקולנוע בבתי הספר העל יסודיים (כיתות ז' עד יב') עם התמחות בתקשורת מקדמת. מטרת התוכנית היא להכשיר סטודנטים בעלי סדר יום חברתי, ליצור ולהפיק סרטים ותוצרי מדיה ככלי לקידום אוכלוסיות מוחלשות ולהנחיית קבוצות בחינוך הפורמלי במגמות לבגרות של תוכנית תקשורת מקדמת בבתי הספר ובחינוך הבלתי פורמלי.
שבי גוברין, ראש בית הספר ללימודי תעודה במכללת סמינר הקיבוצים, אמרה: "התוכניות החדשות מעניקות לסטודנטים, מעבר לתעודת ההוראה במקצוע מסויים, כלים לעשייה חינוכית חברתית פורצת דרך. איש החינוך של היום נדרש להרבה יותר מהקניית ידע במקצוע זה או אחר. עליו להיות מעורב חברתית, ליזום, להנהיג, להוביל ולהוות מודל השראה. שילוב ייחודי זה יאפשר לסטודנטים, במסגרת קורסי הבחירה שלהם, לטעום מהתמחות המשיקה לעולם התוכן שהם לומדים ולהרחיבה ללימודי תעודה שיפתחו אפשרויות נוספות של תעסוקה ועשייה חינוכית-חברתית".