קוסמה-מניה: האמנית שגורמת למוזיאונים לקרוס
הטירוף סביב יאיוי קוסמה עובר שלב ומחייב את המוזיאונים שמציגים את תערוכתה להחליף את מערכות הכרטיסים - כדי שלא יקרסו. וגם: הביאנלה בוונציה ב-2019 מתחברת למגמה העולמית שמזוהה עם טראמפ - פייק ניוז, והתערוכה של ליליאן קלאפיש שלא כדאי לפספס. השבוע באמנות
קללה סינית עתיקה
אירוע האמנות הגדול והחשוב בעולם האמנות המערבי, הוא הביאנלה לאמנות בוונציה. מי שיאצור את המהדורה ה-58 של הביאנלה הוא רלף רוגוף, שמנהל כעת את גלריה הייוורד בלונדון. נושא התערוכה המרכזית באירוע שיתקיים במאי 2019 יהיה עובדות חלופיות או מה שכנראה יירשם בהיסטוריה כמורשת המרכזית של דונלד טראמפ - פייק ניוז. שם התערוכה "שתזכו לחיות בזמנים מעניינים", לקוח כביכול מקללה סינית עתיקה, אליה התייחס אוסטן צ׳מברליין (אח של נוויל צ'מברליין) בנאום בפרלמנט הבריטי ב- 1930. בהמשך התברר כי גם זו עובדה חלופית ואין באמת קללה כזאת. אך השימוש המערבי באמרה דווקא מיטיב להביע את המורכבות של תקופות סוערות.
התערוכה תתמקד בחוויות שמערבות את הקהל ולא ביצירות אמנות סטנדרטיות, כדי לייצר חוויות שיסייעו לאנשים להתמודד עם המציאות באמצעות נקודות מבט שונות ואנרגיות חדשות.
לטורים נוספים מאת דבי לוזיה ב-ynet:
איך הגיעו 7,506 חביות לאגם בלונדון?
פיקאסו או פסל ענק מזהב? תערוכות אמנות בארץ ובעולם
אהבה חונקת
הטירוף סביב האמנית היפנית בת ה-89, יאיוי קוסמה, הביא לקריסת מערכות הכרטוס בכל מוזיאון שהיא מציגה בו בשנתיים האחרונות. תערוכת חדרי האינסוף שלה ממשיכה לנדוד ברחבי ארצות הברית והגיעה לקליבלנד, שם הוחלט לשנות את שיטת הכרטוס כדי להימנע מתורים ארוכים. כל שבוע ישוחררו כרטיסים להזמנה ולא תותר כניסה למבקרים מזדמנים.
עולמה של קוסמה
מקורה של הקוסמה-מניה בפופולריות שצברה אמנית הנקודות במדיה החברתית. ויש שמשייכים את עבודותיה לעידן האינסטגרם. חדרי האינסוף שלה מציעים אפשרות להפוך לחלק מהיצירה וכמובן, לתעד את החוויה ולצבור לייקים ברשתות החברתיות.
מעורבות מוזיאלית
מה עוד אפשר לעשות כדי להביא אנשים למוזיאונים? מסתבר שבעזרת קצת דמיון ויצירתיות, אפשר להנגיש אמנות גם למי שאינו חובב מושבע. חברת Museum Hack למשל מבטיחה למשתתפי סיוריה חוויה שתגרום להם להתאהב במוזיאון באמצעות הומור, ציניות ומשחקים - ואפילו ממתקים שאמורים למנוע נפילות אנרגיה. הסיורים הללו ואחרים מוצעים כשירות למוזיאונים בכדי שאלו יוכלו להגביר את האטרקטיביות שלהם בקרב קהלים אחרים.
בעידן שבו אנשים מחפשים חוויות, האפשרות לעשות פוזות כמו ביצירות מופת או לצלם סלפיז יפים מגבירה את המשיכה למוזיאונים. מוזיאוני סלפי ומיזמי פופ-אפ זמניים מיועדים למכורי האינסטגרם וזוכים להצלחה רבה. אך הם סובלים מחיסרון גדול המתבטא בתשומת הלב המועטה הניתנת לאמנות המוצגת – משום שזו רק תירוץ לסלפי.
אינטימית
במוזיאון ישראל מוצגת בימים אלה התערוכה האינטימית והמקסימה של ליליאן קלאפיש "מגע יד". קלאפיש נולדה בצרפת ב-1933 ועם עלייתה ארצה ב-1969 השתלבה מיד בסצינת האמנות הישראלית עם הניחוח הצרפתי שהביאה עימה. התערוכה שאצר אמיתי מנדלסון כוללת עבודות נייר והיא כמו ארוחה משובחת, עשירה בטעמים עדינים, שקמים ממנה בתחושה קלה ובמצב רוח מרומם. חלק מעבודות הנייר צויירו באצבעות ואחרות עוסקות בידיים עצמן, שהגיל ניכר עליהן. רישום של שתי ידיים מחייב שימוש גם ביד החלשה ומעניין לראות את ההבדלים ביניהן.
במרכז החדר מוצגים ספרי סקיצות מתקופות שונות. הסקיצה המהירה בפנקס, המצוי תמיד בתיק של אמן, היא אולי היצירה האינטימית ביותר, שלרוב אינה נחשפת לקהל הרחב. כאן האמנית חושפת את קרביה וגם את חולשת ידיה בתערוכה נוגעת ללב.
במוזיאון ישראל תוכלו למצוא גם תערוכה קטנה ומרתקת בשם "פרויד - שר הטבעות" על פרויד כאספן ועל הטבעות הייחודיות שחילק לחבורה סודית של קולגות שכינס סביבו.