שתף קטע נבחר

 

תעלומת המטוס המלזי: ראש רשות התעופה במלזיה התפטר

דו"ח חדש חשף כשלים בהתנהלות עובדי רשות התעופה בקואלה לומפור בזמן היעלמות טיסה MH370 ב-2014. "ייתכן שהתוצאות היו אחרות לולא התבצעו טעויות נוראיות", אמרה בתה של אחת מהנוסעות. הדו"ח, כמו קודמיו, לא הצליח להסיק מה גרם להיעלמות

 

אזארודין עבדול רחמן ראש רשות התעופה האזרחית תעופה מטוס מלזי מלזיה (צילום: רויטרס)
התפטר: ראש רשות התעופה האזרחית במלזיה(צילום: רויטרס)
 

ראש רשות התעופה האזרחית במלזיה התפטר אתמול (ג') מתפקידו - לאור דו"ח חדש שהציג כשלים בהתנהלות עובדי הרשות בזמן היעלמות טיסה MH370 של "מלזיה איירליינס". הדו"ח, שפורסם על ידי 19 חוקרים בינלאומיים, לא הצליח להצביע על הגורם להתרסקות - שנשארה תעלומת התעופה הגדולה בהיסטוריה. 

 

על פי הדו"ח, העובדים לא הצליחו לפעול במתכונת החירום וכן לא עקבו בתדירות גבוהה מספיק אחר המטוס במכ"ם. נמצא כי העובדים הסתמכו על המידע שהועבר להם בזמן אמת מ"מלזיה איירליינס", ולא יצרו קשר כמתבקש עם הצבא.

 

אזארודין עבדול רחמן, ראש רשות התעופה, אמר עם התפטרותו כי הדו"ח לא מאשים את הרשות בהיעלמות המטוס, אך כי נמצא שנתבי התנועה האווירית בקואלה לומפור לא פעלו על פי נהלי החירום. "לאור זאת", אמר אזארודין, "בצער רב ולאחר מחשבות והתלבטויות רבות, החלטתי להתפטר כראש הרשות". הוא ציין כי הוא מסר את מכתב התפטרותו ויסיים את תפקידו בעוד שבועיים.

 

גרייס סובת'ירני נת'ן, בתה של אחת מנוסעות המטוס הנעלם, מסרה לאור הדו"ח כי ייתכן שתוצאת התקרית היו שונות - לו רשות התעופה המלזית לא הייתה "מבצעת טעויות נוראיות". בפוסט בפייסבוק כתבה הבת כי התפטרותו של אזארודין מבורכת "ומציגה לקיחת אחריות", אך "הוא לא הסביר את קריסת המערכות, למה האירוע קרה, מה גרם לו? האם זה מקרה של חוסר-כשירות? רשלנות? מה קרה שם?". היא הוסיפה: "אני מקווה שננקטו צעדים מידיים נגד כל אלה שעשו את הטעויות האלה, כמסר לעובדים שמחזיקים באחריות כה גדולה, שילמדו לקחת ברצינות רבה יותר את עבודתם כדי שנוכל למנוע מאסון כזה לקרות שוב".

 

חיפושים אחר המטוס המלזי באוקיינוס ההודי (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
חיפושים אחר המטוס המלזי באוקיינוס ההודי(צילום: רויטרס)
 

מטוס מניו זילנד מחפש אחר המטוס המלזי (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
מטוס מניו זילנד מחפש אחר המטוס המלזי(צילום: רויטרס)

הדו
דו"ח ממשלתי על ההיעלמות(צילום: EPA)

שר התחבורה המלזי שנכנס לאחרונה לתפקידו מסר כי הממשלה הקימה ועדה שתחקור את המחדלים שהוצגו בדו"ח ותפעל בהתאם.

 

טיסה MH370 של "מלזיה איירליינס" ועליה 239 נוסעים נעלמה לפני יותר מ-4 שנים במהלך טיסה מקואלה לומפור שבמלזיה לבייג'ינג בירת סין. חוקרים מעריכים כי המטוס התרסק באוקיינוס ההודי, ובשנים האחרונות נסחפו כמה חלקים ממנו לאיים באוקיינוס, מול חופיה המזרחיים של אפריקה. חוקרים קבעו כי שלושה שברי כנף שנסחפו לשם אכן שייכים למטוס הנעדר, וכי כמה חלקים אחרים שנסחפו לחוף – שייכים למטוס "כמעט בוודאות".

 

בינואר אשתקד הופסק מבצע החיפושים המסיבי שקיימו אוסטרליה, סין ומלזיה – מבצע שעלה 200 מיליון דולר וכלל סריקת 120 אלף קמ"ר. המבצע הופסק אף שהחוקרים קראו להרחיב את שטח החיפושים לאזור כ-25 אלף קמ"ר מצפון לאזור שבו התמקדו החיפושים עד אז. בינואר השנה הפקידה מלזיה את חידוש החיפושים בידי חברה אמריקנית פרטית, Ocean Infinity, אך החיפושים הופסקו בחודש מאי, ללא הועיל.

 

בדו"ח החדש נכתב כי לא ניתן יהיה לקבוע את סיבת ההיעלמות עד שהמטוס או הקופסה השחורה יימצאו. נכתב עוד כי לאור הממצאים לא ניתן לקבוע אם המטוס התפרק באוויר או ברגע ההתרסקות באוקיינוס. הממשלה המלזית הבטיחה בעבר כי אם יימצאו הוכחות אמינות למיקום המטוס - הם יחדשו את מאמצי החיפוש.

  

הדו"ח העצמאי שפורסם מעלה את האפשרות שהמטוס נחטף, אך כאמור אין הוכחות או מסקנות לכך, או לכל סיבה אחרת להיעלמות. המטוס נטש את מסלולו וטס במשך יותר משבע שעות לאחר שהקשר עמו נותק.


פורסם לראשונה 31/07/2018 20:25

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
התפטר. ראש רשות התעופה במלזיה
צילום: רויטרס
מומלצים