מרימים למדונה: מלכת הפופ בת 60
היא החלה את דרכה באייטיז ובין פרובוקציה אחת לאחרת זכתה לקיתונות של ביקורת. אבל עם השנים מדונה הפכה למלכה הבלתי מעורערת של עולם הפופ וכולן - מביונסה ועד בריטני - למדו ממנה. לכבוד יום הולדתה ה-60 חפרנו בפרודיות ומחוות שמעידות דרך הצד הקומי, עד כמה היא ענקית
איך אמר גנדי? "בהתחלה מתעלמים ממך, אחר כך צוחקים עליך ואז שונאים אותך. אחר כך הם נלחמים בך ואז אתה מנצח". אם יש משפט שמתאר את הקריירה של מדונה באופן כמעט מדויק, כנראה שמדובר בזה. שהרי קשה לחשוב על אמן שהחל את דרכו כשהוא מתמודד עם זלזול וביטול מצד מבקרים, הפך נלעג במקביל לעלייה בפופולריות שלו, הביא עליו שנאת שמרנים ונלחם בצנזורה ובתפיסות ארכאיות יותר ממי שנחשבת כבר לא מעט שנים למלכת הפופ. התואר ומעמדה הרם בעולם המוזיקה הוא ההוכחה לניצחונה הגדול, של מי שפילסה את הדרך עבור כל זמרת פופ מצליחה שאתם יכולים לחשוב עליה היום.
כי עם כל הכבוד לצעדי הריקוד ולשואו של ביונסה, למשחק הלוליטה של בריטני, לאקסהיביציוניזם של מיילי סיירוס או לחוצפה של ניקי מינאז' - מדונה עשתה את זה קודם (וכנראה טוב יותר). מי שהתחילה את דרכה כזמרת פופ שרבים ראו בה כלא יותר מעניין זמני, הפכה עם השנים לאייקון אופנה, סמל למחשבה חופשית וחשיבה מתקדמת. כמו כל סמל תרבות, היא זכתה ללעג, חיקויים, מחוות ופרודיות שניסו להגחיך את דמותה, אך בפועל היוו עדות לחשיבותה.
עוד בערוץ המוזיקה:
הנסיכה של עולם המוזיקה הבריטי חוגגת 60
נאצים, כתות ותשלום בנפט: סודות מבית אבבא
לאהוב, לבכות, לשיר: מאחורי השירים של הטלנובלות הישראליות
לכבוד יום הולדתה ה-60 שיחול בשבוע הבא, יצאנו למסע בקריירה המפוארת של כוכבת הפופ הגדולה מכולן - מנקודת מבט קומית ופרודית. כי לא משנה כמה עוקצני, מזלזל, ביקורתי ואף גרוטסקי החיקוי היה, העובדה שכל צעד שלה זכה להתייחסות קומית אומר לא מעט על היכולת של מדונה לעשות רעש ולקבוע סדר יום, ב-1984 כמו ב-2018.
בתולות ומנתחים
אלבומה השני של מדונה, זה שהזניק לה את הקריירה, הוליד כמה להיטים על-זמניים, בהם Material Girl. אבל גולת הכותרת שלו הייתה שיר הנושא Like A Virgin. ב-1984 מבקרי המוזיקה בארצות הברית עדיין סימנו את מדונה כזמרת פופ במשקל נוצה, ובטח לא כתופעה התרבותית שהיא תהפוך להיות בהמשך. אבל העובדה שווירד אל ינקוביץ טרח לעשות לשיר המדובר גרסה משלו, ברוח הקליפים ה"מצחיקים" שעשה לכוכבי הפופ של התקופה, בישרה את כניסתה של מדונה לרשימה מכובדת של אמנים שזכו לטיפול מאמן הפרודיות (אף שלא ברור איך מישהו צחק ממנו. ברצינות, זה כל כך גרוע) כמו מייקל ג'קסון ונירוונה.
סקס אחר: בחזרה לאלבום הפרובוקטיבי ביותר של מדונה
שנתיים מאוחר יותר מדונה ממשיכה לדגדג את בלוטת הלעג של בדרנים טלוויזיונים. הפעם מדובר היה בחרצוף די גרוטסקי ולא באמת מצחיק, בחסות ספיטינג אימאג'.
לא אם, לא אחות - מאהבת
גותי ואירוטי
Music, האלבום בעל השם הכללי ביותר בהיסטוריה, זכה לשבחי המבקרים והמשיך את רצף אלבומי האלקטרוניקה רוויי הלהיטים של המלכה האם. הוא הביא לה לא פחות מחמישה פרסי גראמי וסומן עבור רבים כאלבום האולפן הטוב האחרון שהוציאה. הסינגל הזכור ביותר ממנו היה שיר הנושא, שאת הקליפ שלו הוביל עלי ג'י - הדמות שהפכה את סשה ברון כהן לשם דבר בעולם הקומדיה. תוכנית המערכונים מאד טי.וי לא יכלה להתעלם מהאימג'ים בקליפ שהפכו בהמשך לסמלים (מדונה בלבן, בלונד ותלתלים, עלי ג'י נוהג בלימוזינה), והציגה גרסה משלה ללהיט שפתח את המילניום.
עד 2003 עיקר הרעש שייצרה מדונה נע פחות סביב המוזיקה שהוציאה (אם מתעלמים מ-American Life – אחד הרגעים הפחות מוצלחים בקריירה שלה) ויותר סביב, ובכן, כל היתר. כמו למשל Me Against the Music השיר והקליפ שהוציאה יחד עם בריטני ספירס - הטוענת לכתר אם תרצו. הקליפ בו השתיים מנהלות מרדף חתול ועכבר קיבל אף הוא את טיפולה המסור של מאד.טי וי. שהעבירו מסר ברור מאוד: בריטני היא מלכת הפופ העכשווית, ומדונה נאחזת בה כדי לשמור על רלוונטיות. בטקס פרסי ה-MTV באותה שנה, הקשר בין ספירס למדונה התהדקה כשהשתיים התנשקו על הבמה ברגע סנסציוני נוסף.
"אבל זו מדונה!"
הסיפור מאחורי השיר מקורו בשיחה של רובי עם האקסית שלו טנלה סטרקר, שסיפרה לו כיצד בן הזוג שלה, במאי הקולנוע גאי ריצ'י, עזב אותה לטובת כוכבת הפופ הגדולה בעולם. סטרקר ציטטה באוזני וויליאמס את ההסבר שנתן לה ריצ'י, שהפך למשפט המרכזי בשיר. "את יודעת שאני מאוד אוהב אותך", אמר לה (לכאורה) האיש מאחורי להיטים קולנועיים כמו "לוק, סטוק ושני קנים מעשנים" ו-"סנאץ'". "אבל זו מדונה!". הסינגל זכה לביקורות מהללות וקוטלות כאחד. אחת היותר חיוביות שבהן טענה כי "מי היה מנחש ש(וויליאמס) ישמע כל כך נינוח כשהוא שר דווקא על אחד האנשים הבודדים בעולם שיותר מפורסמים ממנו?".
מדונה עודנה סמל לפריצת גבולות ולקביעת הסטנדרטים שעל פיהן פועלות כוכבות פופ עכשוויות. רק בחודש שעבר הופיעה בקולה בלבד, כאלוהים, בקליפ של אריאנה גרנדה. את יום הולדתה היא בחרה לחגוג בהצטרפות לקמפיין התרמה עבור ילדי מלאווי באפריקה. כך שאת מעמדה כמלכה, היא מוכיחה שוב ושוב