עוד נתיבי תחבורה ציבורית? אולי אחרי הבחירות
שנתיים אחרי החתימה על תוכנית להכשרת נתיבי תחבורה ציבורית בגוש דן, רק בשבע ערים התחילו בעבודות. אשדוד במקום הראשון וגבעתיים זוכה בכבוד מפוקפק - המקום האחרון
תקועים בפקקים עם הרכב הפרטי? כך גם האוטובוסים, שאמורים להיות האלטרנטיבה. לפי נתוני משרד התחבורה, האוטובוסים בתוך הערים נעים במהירות ממוצעת של 15 קמ"ש בלבד, ואז לא רק שאין להם עדיפות, הם אף איטיים מרכבה פרטי. התוצאה: רבים בוחרים בכל זאת ברכב פרטי והפקקים רק גדלים.
עוד 162 ק"מ של נת"צים
במשרד התחבורה חתמו כבר ב-2016 עם 17 ערים במרכז על תוכנית "מהיר לעיר", שאמורה להכשיר 162 ק"מ של נתיבי תחבורה ציבורית בעלות של 3.5 מיליארד שקל. בניגוד לרכבת הקלה והתחתית, סלילת נתיבי התח"צ אמורה להיות מהירה בהרבה, לעיתים מדובר רק בצביעת נתיבי נסיעה קיימים. אבל שנתיים לאחר החתימה, מעט מאוד קרה - והתוכנית אמורה להסתיים רק ב-2021.
במקביל מקימה המדינה שלושה קווי רכבת קלה תת-קרקעיים בחלקם בגוש דן, ומתכננת עוד שלושה תת-קרקעיים לגמרי, אבל נתיבי התחבורה הציבורית שאמורים להשלים אותם יידרשו להיות זמינים הרבה לפני הגעת הרכבות.
בדיקה שערך ארגון צרכני התחבורה הציבורית "15 דקות" דירגה את 18 הערים הגדולות במרכז (מעל 40 אלף תושבים) לפי כמות נתיבי התחבורה הציבורית הקיימים בהן, כמות הנתיבים שהתחייבה העירייה להוסיף במסגרת תכנית "מהיר לעיר", ובדקה האם העבודות כבר החלו.
הממצאים לא מעודדים. בפחות ממחצית הערים החלו העבודות, והסיבה לכך לפי הערכות: ראשי הערים מעדיפים להמתין עד לאחר הבחירות כדי שלא להתמודד עם ביקורת התושבים. שכן עבודות כאלה מביאות עמן קשיים שונים, לרבות העברת נתיבים ומקומות חניה לטובת האוטובוסים.
במקום הראשון מדורגת אשדוד, שזכתה בסכום של 250 מיליון שקל במכרז משרד התחבורה לערים שקידמו תוכנית עירונית לשיפור התחבורה הציבורית. במקום האחרון מדורגת גבעתיים, שאין בה כיום נת"צים, ושהמעט שייתווספו לה במסגרת התוכנית עדיין לא בעבודה. וכך נראה הדירוג מקרוב:
המצטיינות: עומדות בלו"ז
אשדוד מובילה כאמור בזכות פרויקט REWAY, כשהיא בשלבי סיום של הוספת 20.5 ק"מ נת"צים, מקימה שני מסופי תחבורה ציבורית, מוסיפה 40 תחנות חכמות עם מידע בזמן אמת ומחדשת 300 תחנות ישנות בעיר.
ערים נוספות הבולטות לטובה הן הרצליה, לוד, כפר־סבא, רעננה, רמלה, חדרה ובני־ברק, שכולן מלבד חדרה הצטרפו לפרויקט "מהיר לעיר", החלו בעבודות הכנה להקצאת נתיבי התחבורה הציבורית עוד לפני הבחירות המקומיות ועומדות בלו"ז המתוכנן. חדרה יוצאת דופן, כיוון שהיא קידמה ביוזמתה הקצאת נת"צים בתחומה, ללא קשר לתוכנית.
הבינוניות: לוקחות את הזמן
תל־אביב, בת־ים, ראשון־לציון, רמת־השרון והוד־השרון - כולן ערים שהצטרפו לתוכנית של משרד התחבורה, אך מעכבות את הביצוע עד לאחר הבחירות המקומיות. מאכזבת במיוחד תל־אביב, שבה המספר הגדול ביותר של נת"צים, 111 מטר לכל תושב. עיריית ת"א התחייבה להוסיף עוד 90 מטר לכל תושב אך לא ממהרת לעשות זאת - למרות גודלה ומיקומה המרכזי המשפיעים על כל גוש דן.
טעונות השיפור: משבשות את התנועה בכל גוש דן
פתח־תקווה, רמת־גן, חולון, רחובות וגבעתיים נמצאות בתחתית הרשימה גם בגלל מספר הנת"צים המצומצם שהן אישרו וגם בגלל התעכבותן עם הביצוע. בולטות לרעה הערים רמת־גן וגבעתיים, הנמצאות בלב המטרופולין ולכן התעכבותן במתן העדפה לתחבורה ציבורית משבשת את תנועת האוטובוסים בכל גוש דן.
"ראשי הערים של גבעתיים, רמת־גן ותל־אביב תוקעים את התחבורה בגוש דן", אומר מנכ״ל "15 דקות", גיל יעקב. "הם מעודדים שימוש ברכב פרטי, פקקי ענק לאזורי תעסוקה ובזבוז זמן יקר של כלל הנוסעים. הפתרון למשבר התחבורה הוא השקעה בתשתיות תחבורה ציבורית, בראשן נתיבי תחבורה ציבורית, במטרה לקצר את זמני הנסיעה למוקדי התעסוקה״.
מעיריית גבעתיים נמסר: "מועד ומימון הביצוע כידוע אינו תלוי בעירייה, אלא במשרד התחבורה. בתוכנית 'מהיר לעיר' יש שלב עתידי של נת"צים גם ברחובה הראשי של העיר, רחוב כצנלסון, אך זה יבוצע רק לאחר בנייתו של החניון התת קרקעי המתוכנן ליד בית העירייה, שיהווה מענה לחניות שנת״צ מסוג זה יחייב לגרוע. לפי כל הסימנים העבודות יחלו כבר בתחילת 2019".
מעיריית חולון נמסר: "במסגרת 'מהיר לעיר' מתוכננים להיסלל נת"צים ברחובות משה דיין, אילת, יוספטל, המעפילים, קוגל והלוחמים".
מעיריית פתח־תקווה נמסר: "בעיר קיימים נת״צים ברחובות ז’בוטינסקי והברון הירש, ומתוכננים שלושה צירים נוספים: רבין (מז׳בוטינסקי עד 471), ספיר (בין תחנת הרכבת לתחנה המרכזית) ומנחם בגין (עין גנים עד מרכז העיר)".
מעיריית רחובות נמסר: "עיריית רחובות מקדמת נתיב תחבורה ציבורית לאורך רחוב הרצל. הנושא נמצא כעת בשלב התכנון ע״י מהנדס תנועה מומחה".
מעיריית רמת־גן נמסר: "העירייה מצפה ממשרד התחבורה לתכנן תוכנית אב לכל המטרופולין, שבתכנונה יהיו שותפות גם הרשויות, במקום לייצר פתרונות חלקיים כגון נת״צים או מתווה לקוי לרכבת הקלה, שיחריפו את עומסי התנועה ביציאות ובכניסות לעיר ויקשו על תושבי ר"ג. בשלוש השנים האחרונות הכינה העירייה תוכנית אב לתחבורה לרחובות הפנימיים של ר"ג, שתיושם החל מינואר 2019 וכוללת נת״צים ושבילי אופניים בעיר".