הכרובית של אייל שני זכתה להכרה בינלאומית
מגזין האוכל הנחשב באמריקה Food & Wine Magazine בחר בבייבי כרובית של אייל שני למנה הטובה ביותר לשנת 2018
הכרובית של אייל שני ממשיכה להכות גלים: מגזין הקולינריה האמריקני הנחשב Food & Wine Magazine פרסם השבוע גיליון מיוחד לרגל חגיגות 40 שנה לפעילותו. במסגרת הכתבות השונות במגזין, בחרו שם לציין מנה נבחרת בכל שנה מאז הקמתו. בין היתר, כיכבו בו מתכונים לסופלה גראן מרנייה של השף ז'ק פפאן (1978), פיצה עם דג סלמון, קוויאר וקרם פרש של השף וולפגאנג פאק (2000) וסלט עגבניות עם עשבי תיבול וחומץ וינגרט של השף דן קלוגר (2017).
המנה שסוגרת את הגיליון, כלומר המנה שנחשבת למנה הטובה ביותר לשנת 2018, היא מנת הבייבי כרובית של השף אייל שני, המוגשת בכל אחת מ-14 המסעדות שלו ברחבי העולם - ממסעדת "הסלון" בתל אביב, דרך פריז, וינה ומלבורן ועד למסעדת "המזנון" בניו יורק, שנחשבת להצלחה מסחררת מאז נפתחה בחודש ינואר האחרון.
המגזין מכנה את שני "מסעדן ואישיות טלוויזיונית", וזה שאחראי באופן בלעדי לאובססיה הבינלאומית לכרובית צלויה. בנוסף ציינו שם כי "הרעיון נשתל במוחו של שני במהלך ביקור בביתו של שותפו לעסקים לפני כמה שנים, שם הוגשה לו כרובית שלמה צלויה בתנור. שני מעולם לא ראה או אכל מנה כזו לפני כן, אבל הוא הבין מיד שאפשר לשפר את המתכון.
"משהבין כי צליית כרובית שלמה לזמן ארוך - במיוחד אם הכרובית גדולה ובשיא פריחתה - תייבש את 'הבשר' שלה, הוא יצר טכניקה המבטיחה כי הירק ישמור על שלמותו ועסיסיותו כאחד: לאחר הרתחת ראשי כרובית קטנים ומובחרים במי מלח, משפשפים אותם בנדיבות בשמן זית ומלח ים גס מברטאן, וצולים בטמפרטורה גבוהה - התוצאה שמתקבלת היא ראשי כרובית רכים ועדינים".
המגזין אף מציין כי ההמצאה של שני השפיעה על הפן הכלכלי של החקלאות הישראלית, זאת מכיוון שהשף החל לעבוד באופן קבוע עם חקלאי כרוביות באזור הנגב, שגידלו עבורו את הכרובית המושלמת.
15 אלף כרוביות בחודש
לפי הנתונים המתפרסמים במגזין, המסעדות של שני ברחבי העולם צורכות 15 אלף כרוביות בחודש. בינתיים, בניו יורק, הצוות שלו עובד קשה בניסיון למצוא את האספקה הדרושה עבור 6,000 עד 8,000 כרוביות, שנטרפות מדי חודש בסניף שבצ'לסי מרקט.
מסעדת "המזנון" בניו יורק נחשבת לאחת ההצלחות הגדולות בעיר בשנים האחרונות, וגם לסניף הגדול ביותר שהקימו שני וקבוצתו עד כה (למעלה ממאה מקומות ישיבה). מיום הפתיחה מתדפקים על דלתות המסעדה פודיז וסקרנים, והשף עצמו הפך לידוען המככב גם בתוכניות טלוויזיה מקומיות.
התפריט בסניף הניו-יורקי כולל, בין השאר, מנות כמו: "לבן בפיתה", "סלט ביצים מסוחרר באבוקדו", סלט קיסר בפיתה, "לובסטר מסוחרר בשחלות של עגבניות", חריימה בפיתה, סטייק אנד אגס, פיתה עם חלקי פנים וגם כמה מנות שלא כוללות פיתה. אגב, חלק מהמנות שבתפריט גם רשומות על הקירות בכתב יד צבעוני.
ובדומה לכמעט כל דבר שזכה להצלחה עולמית, גם רשת הפאסט פוד הישראלית זכתה לחיקוי סיני בדמות מסעדה בשם "מזנון" (אפילו לא ניסו להיות מקוריים שם), שנפתחה לפני פחות משנה באזור שנזן שבסין. מתברר שה"סניף" הסיני לא הסתפק בגניבת השם של מותג הקולינריה הישראלי, ואף הציע מנות בפיתה וזכה למיתוג זהה למותג הקולינריה הישראלי. ואם לא די בזה, באתר של המסעדה (שירד מהרשת די מהר) הבעלים של המקום אפילו לא ניסו להסתיר את העובדה שמדובר בהעתק של מסעדות השף הישראלי, ואף התגאו בכך שה"מזנון" מגיע לסין ישירות מתל אביב, לא שכחו לציין שהמקום שייך לפיגורה טלוויזיונית מוכרת בישראל ששמה אייל שני ותלו תמונות שלו על הקירות.
השנה האחרונה הייתה ללא ספק השנה של השפים הישראלים בחו"ל: מאיר אדוני פתח את "נור" בניו יורק, אסף גרניט ואורי נבון את "בלגן" בפריז ואת The Barbary מבית קבוצת פאלומר (מבית קבוצת "מחניודה"), וגם אייל שני המככב, כאמור, עם "המזנון" בתל אביב, פריז, וינה, מלבורן וניו יורק.