נהגים, היכונו: נתיבי איילון ייחסמו בסופי שבוע בגלל הקמת גשר חדש
במהלך שישה סופי שבוע ייחסמו נתיבי איילון בגלל הקמת גשר יהודית. בכל פעם ייחסם כיוון אחד - לצפון או לדרום. החסימה הראשונה בעוד עשרה ימים. לפני פחות משנה, בשיאן של עבודות הרכבת בשבת, התפטר יעקב ליצמן מתפקידו כשר הבריאות וחזר כסגן שר
בחודשים הקרובים ייחסמו נתיבי איילון בסופי שבוע בגלל הקמתו של "גשר יהודית" (להולכי רגל ואופניים) המחבר בין רחוב יגאל אלון ושכונת ביצרון ממזרח לאיילון לבין שכונת מונטיפיורי ממערב לאיילון. בעוד עשרה ימים ייחסמו נתיבי איילון לראשונה. החסימה צפויה לגרום לשיבושי תנועה קשים, אך נראה כי לא היה מנוס מהחסימה בשל הצורך להרים קורות פלדה גדולות.
העבודות יתבצעו במהלך שישה סופי השבוע בחודשים הקרובים, כשהראשון שבהם מתוכנן ל-31 באוגוסט. בכל פעם ייחסם רק כיוון אחד של נתיבי איילון (צפון או דרום) למשך 24 שעות. העבודות מתבצעות בתיאום עם משטרת ישראל ובאישור משרד העבודה והרווחה. כל חסימה - מהראשונה ועד השישית - תתחיל ביום שישי בשעה 18:00 ותסתיים בשבת ב-18:00 בערב. כאשר ייחסמו נתיבי איילון לכיוון דרום, התנועה תיעצר במחלף השלום. כאשר ייחסמו נתיבי איילון לכיוון צפון, תיעצר התנועה בצומת גנות ובצומת חולון.
פרויקט הקמת הגשר יגיע לשיאו במבצע להנפת שש קורות פלדה מאסיביות באורך של 55 מטרים כל אחת שמשקלן הכולל יותר מאלף טונות. המבצע המורכב הנדסית ובטיחותית מתבצע בעורק התחבורה המרכזי והעמוס בישראל. אורכו של הגשר 110 מטרים, רוחבו כ-11 מטרים וגובה השיא כ-18 מטרים. הגשר יכלול, בין היתר, קורת פלדה שתישען על קשת מרכזית עילית וקורות רוחביות, ללא עמודים. הגשר יהיה מחולק למסלול אופניים ושביל הולכי רגל עם ריצוף עץ. בין השניים יפריד אזור ישיבה עם ריהוט רחוב ומתקני חנייה לאופניים. חלקו העליון של הגשר יהיה מקורה.
הרכבת הגשר תתבצע על ידי הנפה של כל קורה על ידי מנופים הידראוליים ייעודיים. הנפת כל קורה מתוכננת להימשך כ-24 שעות, כאשר שש שעות מתוכן יידרשו לפריסת המנופים, ועבודת ההנפה עצמה והריתוכים בין האלמנטים יימשכו כ-15 שעות. על מנת להבטיח את בטיחות העובדים, מוקדש זמן משמעותי לפריסת המנופים, כך שהעבודות ייעשו בבטיחות מירבית לעובדי הפרויקט ולנהגים.
העבודות מתקיימות בעורק התחבורה הראשי והעמוס ביותר של מדינת ישראל, שבו עוברים בכל יום חול כ-750 אלף כלי רכב, כמו גם עשרות רכבות. לנוכח היקף העבודות ומורכבותן, הכולל העברת והנפת קורות פלדה עצומות, הוחלט לחסום לגמרי את תנועת כלי הרכב.
את הפרויקט יזמו משרד התחבורה ועיריית תל אביב-יפו באמצעות חברת נתיבי איילון. הגשר יחבר את מזרח העיר למערבה, יעודד תחבורה ירוקה ובטוחה ברגל ובאופניים, וייאפשר לתושבי גבעתיים ורמת גן להגיע ללא רכב למרכז תל אביב. בעיריית תל אביב ובנתיבי איילון מקווים שהגשר יסייע להפחתת מספר כלי הרכב בתוך גוש דן.
מיקום הגשר בסמוך לתחנת רכבת השלום, במרחק הליכה מתחנת הקו האדום העתידית (תחנת יהודית), הממוקמת בצומת שדרות יהודית ודרך מנחם בגין. בנוסף, הוא אמור לאפשר גישה עבור תושבי שכונות ביצרון ויד אליהו לסינמטק, למוזיאון תל אביב, להיכל התרבות ולמרכז שרונה. תושבי מערב העיר יוכלו להגיע בקלות לפארק שדרות ההשכלה, להיכל "מנורה" ביד אליהו ולמגדלי המשרדים שקמו לאורך נתיבי איילון. עם זאת, מבקרי הפרויקט ציינו בין מגרעותיו את העובדה שהוא אינו מחובר לתחנת השלום של הרכבת.
לפני שנתיים נחסמו לתנועה חלקים מנתיבי איילון בגלל עבודות לבניית טרמינל נוסעים דרומי בתחנת השלום. במהלך העבודות הונפו שני מבני ענק בגובה של 6.4 מטרים, באורך של כ-60 מטרים ובמשקל כולל של 560 טון פלדה. גם אז נוצרו שיבושי תנועה קשים.
עדיין לא ברור כיצד יגיבו המפלגות החרדיות השותפות בקואליציה לעבודות הנרחבות בשבתות הקרובות. בשנה שעברה איימו החרדים בפירוק הקואליציה בגלל עבודות הרכבת בשבתות. בסופו של דבר התפטר יעקב ליצמן מתפקידו כשר הבריאות, וחזר לממשלה לאחר מכן כסגן שר הבריאות. ליצמן אמר כי הגיש את התפטרותו "בעקבות עבודות חילולי שבת ברכבת ישראל, אתמול וגם בתקופה האחרונה. בכל הדורות ידענו שהשבת שומרת עלינו, ידענו שזה יסוד הברית בין עם ישראל והקב"ה. לצערי רכבת ישראל עשתה לאחרונה את יום השבת יום השיפוץ הלאומי. כל השיפוצים שלהם ברכבות הם עושים בשבת, שלא לצורך".