היוטיוברים שעושים את ישראל - אחרת
תכירו את אשלי וג'וש, זוג אמריקני צעיר שהחליט למכור את כל רכושו כדי לטייל בעולם, לתעד הכל ולשתף את הגולשים בחוויות שהם עוברים. בשבוע האחרון הם ביקרו בישראל והגיעו לכאן בלי הרבה מושג או דעות קדומות. תפסנו אותם לריאיון קצר בזמן שכבר הספיקו לעבור ליעד הבא. צפו
אשלי וג'וש הם זוג אמריקני מלוס אנג'לס שהחליט בשנות ה-20 לחייו לעזוב את העבודות, למכור את כל מה שהיה לו ולטייל בכל העולם. אחת המדינות שהשניים מאוד רצו להגיע אליה היא, ניחשתם נכון, ארצנו הקטנטונת.
"אין לנו בית ואין לנו מכונית, רק שני תיקים וזה הכל", אומרת אשלי בריאיון לאולפן ynet בעודם נמצאים כעת בווינה, בירת אוסטריה ימים ספורים לאחר שסיימו את הטיול בארץ.
זוגות או בודדים שנוסעים בעולם ומתעדים הכל לכדי סרטוני רשת - הם לא דבר חדש, גם לא עבורנו כאן בישראל. אבל משהו בתיאור של השניים שונה ממה שאנחנו רגילים לראות בדרך כלל. אשלי וג'וש אומרים בתחילת מרבית הסרטונים שלהם שהם מנסים לבקר בכל יעד מבלי לדעת עליו הרבה מראש וכך הם מגיעים למדינה ללא דעות קודמות.
"נהגי אוטובוס משוגעים אבל נקי כאן"
"ישראל זו אחת המדינות שהכי רצינו להגיע אליה. ניסינו לבוא שנה שעברה אבל כרטיסי הטיסה היו יקרים מדי ולא יכולנו להרשות את זה לעצמנו", מספרת אשלי בתחילת הסרטון הראשון שלהם לפני הגעתם לארץ מאיסטנבול.
לאחר שנחתו בישראל מסבירים ג'וש ואשלי עד כמה המראה ממעוף המטוס של ישראל מלמעלה כבר הפתיע אותם. "בהתחלה הכל היה בצבע אדום ואחר כך מרבדים ירוקים של שטחי חקלאות, הרבה גורדי שחקים ואז החופים", מתאר ג'וש בהתלהבות שלא תיאר לעצמו כמה חופים יש כאן למרות שידע לדבריו, שמדובר במדינה השוכנת בים התיכון.
לאחר מכן, בסרטון השני שלהם בארץ, אשלי וג'וש מספרים כי כשחשבו בעבר על ישראל הם לא חשבו על החופים שיש בישראל. "חשבנו יותר על ההיסטוריה שיש כאן. שני הדברים היחידים שקישרתי למים בישראל זה ים המלח ואואזיס (נווה מדבר) במדבר".
"עוד רושם ראשוני, נהגי אוטובוס משוגעים. הם ממש צועקים אחד על השני וצורחים במיקרופון בעברית, זה די אינטנסיבי. נהיגה מטורפת", הם מסבירים לצופים אחרי שהגיעו מנתב"ג למרכז תל אביב באוטובוס.
אז אשלי מוסיפה מחמאה לא צפויה: "עוד משהו חוץ מהתנועה, ממש נקי כאן". אחר כך מוסיפה שכדי להשוות מחירים הם יצאו מההוסטל לקנות אוכל ובירה ברחוב. "בדקנו מקום ברחוב וגם במקום אחר. הכל בערך אותו דבר, בסביבות תשעה דולר בשביל בירה, זו כנראה תהיה הבירה היחידה של ג'וש כאן".
אז איך מטיילים בלי לעבוד?
זו השנה השלישית שהם עושים את זה, כאשר הם מסתמכים בעיקר על מימון המונים לצד סכום שמגיע להם מיוטיוב כתוצאה מהצפיות בסרטונים שהם מעלים לעמוד שלהם WAY AWAY וגם מימון של גופים או מוסדות שמעוניינים לעזור להם בזמן הטיול עצמו. כך לדוגמה הצליחו להתארח ללא תשלום באכסנייה מוכרת ופופולרית במרכז תל אביב.
"אחרי שבזבזנו את כל הכסף על הטיולים בשנה הראשונה, השנה השנייה הייתה מאוד קשה עבורנו ועבדנו הרבה מהצד אבל השנה, אתם הצופים עוזרים לנו הרבה ואנחנו מאוד מודים לכם על כך. בלי עזרתכם כל זה לא יהיה אפשרי", אומר ג'וש.
לדבריהם, אחת הסיבות שהם עושים את הטיולים, מתעדים אותם ומעלים לרשתות החברתיות - מעבר לסיבה הברורה שזה פשוט ה"ג'וב" הטוב בעולם, היא בעקבות הודעות שהם מקבלים מצופים. "אנשים כותבים לנו שהם לא יכולים לטוס מסיבות רפואיות או כלכליות ודרכנו הם חווים את המקומות והתרבויות מסביב לעולם".
יש לציין שבתקופה שבה הכל נעשה קצר יותר, ממוקד יותר עם כמה שפחות מילים וכמה שיותר אימוג'ים וגיפים, דווקא הסרטונים של השניים נראים מיושנים יותר ובמובן הטוב של המילה. ברוב המקרים מדובר בסרטונים שאורכם בין עשר ל-20 דקות, זמן נצח במושגי סרטוני רשת.
למרות זאת ואולי בגלל - החשיפה שאותם סרטונים מקבלים בעמוד היוטיוב עומד על עשרות אלפי כניסות ו-137 אלף מנויים. נתון מעניין הוא שהסרטון הראשון מישראל (מתוך כשבעה סך הכל רק מהארץ) קיבל את מספר הצפיות הגדול ביותר מבין כל יתר סרטוני הווידאו שלהם, מישראל וממדינות אחרות - 174 אלף צפיות ליתר דיוק.