כשחיל האוויר הפיל מיג צפון קוריאני
"30 טייסים מצפון קוריאה יגנו על שמי מצרים", נכתב במברק ההתרעה מערב כיפור 1973. במהלך המלחמה הם נשארו בבסיסם, אבל חודש אחריה אירעה התנגשות אווירית נדירה בין זוג פנטומים למיג 21. הטייס שהפיל ל-ynet: "בראייה לאחור המלחמה הייתה נוראית. היה לחץ ואי ודאות"
"99% שמחר תיפתח מלחמה". כך העריך המקור אשרף מרואן בפני ראש המוסד דאז צבי זמיר, יממה לפני פרוץ מלחמת יום הכיפורים. במברק, שעלה לאתר ארכיון המדינה, מופיע גם מידע שהעביר אותו סוכן על ההיערכות המצרית למתקפה, וגם פרט שב-45 השנים שעברו מאז כמעט ונשכח - הנוכחות של טייסים ממדינה מזרח-אסיאתית רחוקה על אדמת מצרים.
ב-1973 התמודד חיל האוויר עם קואליציה פאן-ערבית שכללה לא רק את טייסי מצרים וסוריה, אלא גם טייסים ומטוסים מאלג'יריה, עיראק, לוב - ואפילו צפון קוריאה. במברק שהעביר ראש המוסד זמיר נכתב כי "הטייסים הצפון קוריאנים, 30 במספר, ישתתפו בהגנה על שמי מצרים". אבל במלחמה עצמה אותם טייסים כנראה כלל לא ניסו להתמודד עם טייסי חיל האוויר הישראלי.
בני פלד ז"ל, מפקד חיל האוויר בתקופת מלחמת יום כיפור, כינה את רודן צפון קוריאה באותה עת קים איל סונג "שקרן" לאחר שזה טען כי פיונגיאנג נלחמה נגד ישראל ביום כיפור. קים איל סונג הוא סבו של שליט צפון קוריאה קים ג'ונג און, שנועד השנה עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לפגישה היסטורית.
פלד אמר כי טייסת עד טייסת וחצי של טייסים צפון קוריאניים הוצבו במצרים עם מטוסי המיג 21 שלהם, בערך שנה לפני פרוץ המלחמה. אבל לדבריו, הם נמנעו מכניסה לקרבות מול חיל האוויר ונותרו בבסיסם ביר ארידה, מצפון לאסואן.
חודש וחצי לאחר תום המלחמה זה השתנה, במה שהפך להתנגשות האווירית הקטלנית הראשונה - וכנראה היחידה עד היום - בין ישראל לצפון קוריאה. בצד אחד היו זוג מטוסי פנטום אמריקניים, מטוס הקרב העיקרי של ישראל במלחמת יום כיפור, שנכנס לשירות בחיל האוויר ב-1969. בצד השני היה זוג מטוסי מיג 21 סובייטיים, מטוס קרב שעדיין נמצא כיום בשירות חיל האוויר הצפון קוריאני.
"הקרב לא היה שונה מהאימונים"
צוות אחד היה הטייס י' והנווט גור, ובצוות השני הטייס דני והנווט אורי עופר, שהלך לעולמו לפני ארבע שנים. "עם סיום המלחמה הייתה לנו הרגשה שעם המצרים לא נתעסק בזמן הקרוב", סיפר בעבר הנווט גור בספר טייסת הפטישים (טייסת 69) על שאירע ב-6 בדצמבר. "והנה, פתאום מוציאים אותנו בשקט מחדר התדריכים. נותנים לנו מפות לא מוכנות, שני מטוסים חמושים לאוויר-אוויר, ושולחים אותנו מהר מהר להמריא דרומה".
"אספנו זוג נוסף בתל נוף שיבוא יחד איתנו", נזכר בשיחה עם ynet אלוף משנה במיל י', שהיה אז קצין צעיר. "הכניסו אותנו לדרום סואץ ואמרו לנו לחפש". אחרי פטרול ארוך הם זיהו במכ"ם שני מטוסי אויב מתחתיהם. מזג אוויר גרוע היקשה על המשימה, אבל אחרי כמה שניות הבינו שני הצוותים שמטוסי האויב הם זוג מיג 21 והחלו לסגור עליהם. אחד המיגים נעלם ואילו האחר נותר לקרב של אחד מול שניים.
הטייס הצפון קוריאני לא נכנע במהירות, אבל טייסי הפנטומים הצליחו למקם את עצמם וי' וגור שיגרו שני טילים. הצוות הנוסף שיגר עוד טיל. י' שחזר את הקרב האווירי מול המטוס ממזרח אסיה. "רציתי לשגר בשלב מוקדם יותר אבל מספר 2 שלי אמר לי 'תיזהר, יכול להיות שזה הזוג השני, של תל נוף'. התקרבנו יותר, ושיגרתי טיל וגם מספר 2 שיגר. הקרב לא היה שונה מהאימונים".
המצרים הפילו לעצמם מטוס
בכתבה באתר "אוויוניסט" לפני חמש שנים, שם בטעות ציינו כי הקרב אירע ביום הפתיחה של המלחמה, נכתב כי כל הטילים התפוצצו קרוב מאוד למיג, אבל הוא המשיך לטוס. באותו זמן לפנטומים כבר כמעט אזל הדלק והם פנו מזרחה. גור, שזיהה שהמיג מעלה עשן, איתר לפתע שובל של טיל סאם ואז פיצוץ בגובה 20 אלף רגל, במקום שבו היה בעבר המיג 21.
"הפיצוץ הוא של טיל קרקע אויר ואני אומר ל-י' שהמצרים הפילו לעצמם מטוס", כתב הנווט גור ביומן הטייסת. "שמחה בדת"ק ובטייסת, שמפניה. אחרי יומיים מגיעה הודעה 'מפתיעה' מהמודיעין - אחרי הקרב שלכם נגד הקוריאני, המצרים הפילו אחד נוסף בטיל קרקע-אוויר".
"יירטנו בעומק השטח, ולא ידענו אז שהמטוסים הם צפון קוריאניים", נזכר י', שהקריירה הצבאית שלו - בקבע ובמילואים - נמשכה יותר משלושה עשורים. הוא הפיל שלושה מטוסים, אחד מהם המיג 21 הצפון קוריאני.
בזמן המלחמה כולה ביצע י' גיחות רבות מאוד. "הדבר הקשה ביותר היה שלא הצליחו להסביר לנו מה קורה בקרקע", הוא אומר ומוסיף כי "כשאני רואה סרטים ושומע ראיונות על התקופה הזו, אני לא מאמין שהייתי שם. בראייה לאחור זה היה איום ונורא. היה לחץ ואי ודאות".