שתף קטע נבחר
 

ב.מ.וו F850GS ברכיבה ראשונה - נוגע בפסגה

יצרנית האופנועים הגרמנית הוציאה את ה-800 הוותיק וההרפקתן לגמלאות, והחליפה אותו בדגם כל-חדש, עם שם מחייב ויכולות כביש ושטח משופרות. רכיבה ראשונה

לפתיחה: משפחת ה-GS של ב.מ.וו היא אחת המוצלחות שידעה תעשיית הרכב הדו-גלגלי ובקטגוריית התיור-כביש-הרפתקה-שביל, כנראה המוצלחת שבהן. עם בעיה שגדלה בשנים האחרונות. הפער בין פסגת ההיצע - עם ה-R1200GS לגרסאותיו - ל-F800 הוותיק (שלא לומר זקן), הפך לגדול מדי בשלושה פרמטרים חשובים: תדמית, יכולת ומחיר. ומשמעותו של פער כזה היא אחת: פגיעה צפויה בכוח המשיכה לקהל הרחב, בעיקר לאור ההתקדמות המטאורית שמציגות מתחרותיה האיכותיות.

 

ב.מ.וו F850GS (יצרנית)
(יצרנית)
 

ב.מ.וו עשתה את הנדרש ממנה, שינתה לכאורה באופן מזערי, בעיקר מבחינת מראה, אבל מעשית יצרה אופנוע חדש. עם מנוע חדש וחזק יותר, עם סוללת מערכות מתקדמות מהותית לניהול מנוע ומתלים ובלמים. כל זאת במטרה לחזור לפסגה. מהלך קשה כיום פי כמה מבעבר. רכבנו עליו לראשונה לאורך מאות קילומטרים בתנאים קשים במיוחד וירדנו ממנו נפעמים.

 

ציון לשבח: מערכות מתקדמות, התנהגות, מתלים

טוב: מנוע, נוחות, שימושיות

עובר: תיבת הילוכים, מראה

בלתי מספיק: מיגון רוח

 

ב.מ.וו F850GS ()
 

מה חדש: ב.מ.וו החליטה לזנוח (ובצדק) את שלדת ה-800 הישן לטובת אחת חדשה עם קשיחות גבוהה משמעותית, בעיקר לטובת רכיבת כביש. מיכל הדלק עבר ממקומו יוצא הדופן מתחת למושב לאזור המקובל לפנים (גם לטובת חלוקת משקל נכונה יותר), המפלט נדיב הקוטר עבר מימין לשמאל והשרשרת משמאל לימין. לוח מחוונים דיגיטלי חדש ועמוס אינפורמציה מחליף את מחווני המהירות והסל"ד העתיקים, המתגים שונים, המראה זוויתי ו"תוקפני" יותר ובסיס הגלגלים התארך במעט.

 

ויש גם מנוע צעיר כל-חדש, בנפח גדול במעט והספק ומומנט משופרים בהרבה - 95 כ"ס וכמעט 9.5 קג"מ, זינוק של כ-15% לעומת ה-800. כדי להעניק לו פס קול קרבי מבעבר (וזו אינה חוכמה גדולה), תוכנן המנוע - המיוצר אגב בסין על-ידי לונסין, עמה מרחיבה ב.מ.וו את השת"פ במהירות - באופן שונה, עם תזמוני הצתה אחרים, גל זיזים שונה, גלגלי תנופה למניעת רעידות ועוד. וזה הצליח.

 

ב.מ.וו F850GS ()

ב.מ.וו F850GS ()
 

המנוע הזה מנוהל על-ידי מחשב עם מספר מפות מכוילות מראש לטובת חמישה מצבי רכיבה שניתנים לשינוי בעזרת מתג (אפילו תוך כדי נסיעה, ושימוש במצמד) ואחראים על מספר מערכות כמו מתלים מתכווננים, ABS, בקרת אחיזה, מצערת ועוד: "גשם" עם הספק מופחת ורכות, "כביש" לרכיבה רגילה, "דיינמיק" לביצועים מיטביים, "אנדורו" לרכיבת שטח ו"אנדורו-פרו" שמונע התערבות מיותרת של האלקטרוניקה ומותיר את ההתמודדות כמעט לחלוטין בידיו ורגליו של הרוכב.

 

נותרו חישוקי "21 לפנים ו-"17 מאחור אך הם כעת עם "שפיצים" מתאימים ומסוגלים לענוד צמיגי טיובלס. לצערנו, המשקל עלה ללא פחות מ-229 ק"ג כשהאופנוע מוכן לרכיבה.

 

בכל הנוגע למערכות אלקטרוניות מיישר ה-850 קו עם המיטב שיש לחברה להציע. החל מאופציה לסיוע בהעברת הילוכים ללא מצמד, דרך ABS דור אחרון, מערכות בקרת אחיזה ויציבות מתוחכמות ובעיקר בקרת מתלים אלקטרונית. לתוספת הזו בה צוידו אופנועי ההשקה ואשר הוצגה זה מכבר באח הגדול, היכולת לשנות לתמיד את מה שידעתם על נוחות. נגיע לכך.

 

ראויה לאזכור מערכת "קריאת החירום" אוטומטית בה צוידו אופנועי ההשקה, המדווחת למוקדים הרלוונטיים כאשר האופנוע מעורב בתאונה או פשוט נופל אם רוכבו לא ביטל את הקריאה תוך פרק זמן קצרצר. שילוב מערכת כזו בכל כלי הרכב הדו-גלגליים אך מתבקש.

 

ב.מ.וו F850GS ()

ב.מ.וו F850GS ()

ברכיבה: אופנועי ההשקה צוידו במושב גבוה (יש עוד שתי מידות אפשריות, רגיל ונמוך), צמיגי כביש-שטח חדשים וכל האופציות (בתשלום) האפשריות. אופנוע חדש, אך אם רכבתם בעבר ולאורך זמן על אופנוע הרפתקה כלשהו של היצרנית, תרגישו מיד בבית. איכות הבניה, תחושת המיתוג, התכנון וההקפדה על פרטים, כולם בקצה העליון של תעשיית הרכב הדו-גלגלית ומבחינות מסוימות - עדיין בהפרש ניכר מהמתחרים. כמו מרבית תעשיית הרכב הגרמנית באשר היא, תשומת הלב יוצא הדופן לנושא המראה-תחושה עושה את ההבדל.

 

הביטחון האדיר של ב.מ.וו במותג שיגרה את קבוצת הרכיבה בה השתתפתי לשבילים קשוחים, כמעט ללא זמן הסתגלות. אם מדובר היה בשבילי כורכר ובמוביל שיירה מתחשב על פני תנאים ידידותיים, ניחא. בסיירה נבאדה, ספרד, זה היה גשם שוטף שלא פסק במשך מספר ימים, שבילי אדמת לס בוציים ועמוסי בורות ומדריכת רכיבה שמחזיקה בתואר אלופת בריטניה באנדורו.

 

ובכל זאת, בהפסקת קפה ראשונה, אחרי כמעט 100 ק"מ ראשונים של רכיבה קשה במפתיע בתנאים מאתגרים, כפפות רטובות ומגפיים מוצפים, אי אפשר היה שלא להתפעל מהדרך בה המערכות האלקטרוניות איפשרו רכיבה סופר-מהירה עם מינימום דרמה. העובדה שסיימנו את הקטע עם אפס נפגעים הייתה לא פחות מנס מוטורי.

 

ב.מ.וו F850GS ()
 

גם החשש כי הצמיחה במשקל והמנוע הנמרץ-יותר עשויים להתגלות כבעייתיים בתנאים בהם הצמיגים יותר החליקו ופחות אחזו, התגלה כמיותר. עם גיאומטריה שונה ומתלים סופר-מתוחכמים הנתמכים על-ידי ניהול מדויק, תגובת מצערת רגועה יחסית ומערכת ABS בקושי מורגשת, הביטחון גבר ביחס ישיר לקילומטרים שנצברו ותוך זמן קצר הפך הקצב למסחרר עוד יותר, גבוה משמעותית מכפי שה-800 - בידיים שאינן מקצועיות או סופר-מנוסות - יכול אפילו לחלום עליו. לשמחתי, גם עם 1.85 וצפונה אפשר להסתדר בעמידה לאורך זמן תוך התעלמות מצווחות שרירי הרגליים. עבור גבוהים הייתי בכל זאת מגביה את הכידון במעט.

 

בהמשך עברה ההשקה לכבישים מפותלים בעלי אחיזה פנטסטית ושילוט מעולה, כזה שמאפשר רכיבה דינמית "על הקצה" עם מעט מאוד חשש. רצה ההוא שמחליט, השמש זרחה והאספלט התייבש. את ההובלה לקח רוכב R1200 ראלי ותיק עם יד כבדה, שאיפשר למצות את הפוטנציאל הדינמי של ה-850. ואם בשטח הוא הפגין עליונות חד-משמעית על ה-800, על הכביש מדובר בשני עולמות שונים לגמרי.

 

ב.מ.וו F850GS (יצרנית)
ולפעמים בחירת השביל מעט אופטימית(יצרנית)

 

האופנוע הישן סבל (וסובל, שלום לכם רוכבי יס"מ) משלדה גמישה מדי, מתלים פשוטים (מדי), בלמים לא משכנעים ומנוע צנוע. החדש מעניק מבחינה זו שיעור מצוין באבולוציה של הטכנולוגיה. ה-850 אינו אופנוע ספורט כמובן, אך לא הייתי מהמר נגדו בקלות בכביש מפותל מול חזקים ממנו משמעותית. שילוב המנוע החדש והחזק יותר עם תיבת הילוכים מדויקת בדרך כלל, מתלים במצב דינמי ואחיזה מעולה בצמיגים הדו-שימושיים (שעוכלו עד הקצה אחרי 200 ק"מ, כמעט בכל האופנועים), היגוי מהיר והיעדר תנועה אורכית גם בסגירת מצערת פתאומית ומיותרת, הפכו את הרכיבה לתענוג צרוף ומהיר, ובעיקר מלא ביטחון.

 

חובבי רכיבת כביש טהורה לא יתפעמו מביצועי המנוע שעדיין חלק באופיו, ופחות מתפרץ ומעורר ריגוש. עם נתון משקל רטוב שכמעט זהה לזה של ה-1200 עצום המידות עם מיכל כמעט-ריק, נחמד היה לגלות כי גם בתחום זה החליטו ב.מ.וו להשקיע. לפחות לטובת האצות מהירות, אם לא למען החלקות גלגל פוטוגניות ביציאה מפניות הדוקות. ועוד מילת ביקורת אחת. כן, המראה מוכר ומעורר ביטחון. אפשר היה להשקיע יותר.

 

לסיכום: אחרי רכיבה סופר-ארוכה בתנאים שגרמו באופן כמעט חסר תקדים לביטול סבבי השקה, אפשר לקבוע בבטחה שב.מ.וו השיגה עם F850GS לפחות את אחת ממטרותיה העיקריות - הקטנה משמעותית של פער האיכות העצום שנפער בין ה-1200 ל-800 דור-קודם. האופנוע היורש לא רק מיישר קו עם בכירי משפחת הכביש-שביל הגרמניים בכל הנוגע לטכנולוגיה, איכות, יכולת ומראה.

 

הוא עשוי לעורר מחשבות כפירה בקרב אלה שאינם זקוקים לדו-גלגלי הששואב תחת צמיגיו עשרות קילומטרים מדי יום על כביש מהיר, רוכבים שבחרו עד היום באח הגדול והמאוד יקר. פשוט כי אלטרנטיבה בגודל-בינוני לא הייתה ראויה, ובחירתם לא יכולה הייתה ליפול על כלי שאינו מתוצרת בווארית.

 

במילים פשוטות: לא רק שמדובר באחד מאופנועי ההרפתקה הטובים ביותר כיום, הוא בהחלט עשוי להוות אלטרנטיבה יותר מראויה עבור רוכבי 1200. לא רק מכיוון שהאופנוע הגדול יקר בכמעט 50%, אלא בעיקר כי ה-850 כל-כך טוב.

 

ב.מ.וו F850GS  

מנוע - טווין, קירור מים

הספק/מומנט מרבי - 95 כ"ס/9.5 קג"מ

גיר/הנעה - שישה הילוכים, שרשרת

מתלה קדמי (מהלך) - מזלג 43 מ"מ (204 מ"מ)

מתלה אחורי (מהלך) - בולם בודד (219 מ"מ)

בלמים (קדמי-אחורי) - דיסק כפול, דיסק

בסיס גלגלים - 159 ס"מ

חישוקים (קדמי-אחורי) - "21/"17

מיכל דלק - 15 ליטר

משקל (רטוב) - 229 ק"ג

מחיר - החל מ-108 אלף שקלים

 

הכתב היה אורח חברת ב.מ.וו


פורסם לראשונה 20/09/2018 19:54

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים