השר כץ: "בחו"ל לא מחליפים רכבת? אני גאה בתוצאה"
הנוסעים מירושלים לת"א בקו הרכבת החדש ייאלצו להחליף רכבת בנתב"ג, אבל שר התחבורה לא מודאג - וגם לא מהאיחור הרב בתחילת פעילות הקו. "אני האחראי, ואני גאה", אמר לאולפן ynet. "זה יום חג לירושלים, יום היסטורי"
קו הרכבת החדש לירושלים ייחנך היום (ה') בטקס מרשים - אבל זה יקרה באיחור גדול והנסיעה תהיה רק עד נתב"ג, שם יצטרכו הנוסעים לתל אביב להחליף רכבת. בריאיון לאולפן ynet שר התחבורה ישראל כץ לא נשמע מודאג מכך. "בחו"ל אתה לא עובר בין רכבות לרכבות? אני האחראי, ואני מאוד גאה בתוצאה".
"זה יום חג לירושלים, יום היסטורי", אמר כץ. "היום תהיה נסיעה ראשונה, יחד עם נתניהו ועם אנשי התקשורת, בקו הרכבת החדש מירושלים שייקרא מסילות דוד המלך על שמו של דוד מלך ישראל שכונן את ירושלים כבירתו ההסטורית של העם היהודי. אנחנו נמצאים כאן בתחנת נבון, שתיקרא על שמו של הנשיא החמישי יצחק נבון, תחנה בעומק 80 מטר מתחת לפני האדמה. תחנה מדהימה שאין הרבה כמוה בעולם, והיום גם העיתונאים שייסעו ייהנו מחוויה ייחודית של נסיעה במנהרות וגשרים. מחול המועד הקרוב, ב-25 בחודש, מאות אלפי ישראלים יוכלו להתחיל לנסוע בנסיעות ההרצה של הרכבת שתחבר אותם לרשת הרכבות בנתב"ג, שם יוכלו להמשיך לת"א, נהריה, באר שבע ולכל רחבי המדינה".
"אני גאה מאוד בכך שכמנהיגות ידעתי לקבל את ההחלטה ולדאוג שהרכבת תתחיל לעבוד היום ותלך ותרחיב את פעילותה בחודשים הקרובים עד לכדי המקסימום", הוסיף שר התחבורה. "צריך להבין, הממשלות שהיו ב-2001 קיבלו החלטה לעשות כאן רכבת ותקצבו אותה ב-7 מיליארד שקלים. אני נכנסתי לתפקידי ב-2009, היה תקציב, אבל הקו היה מוקפא ובעצם על סף ביטול. אני חידשתי אותו והבאתי למצב שהוצאתי אותו לדרך והוא מתחיל לעבוד היום בלי חריגה של שקל אחד בתקציב. למה נוסעים 400 איש בהתחלה ברכבת כשיהיו שתי רכבות לשעה במשך כל היום ולא אלף? כי הם צריכים לעבור במנהרות ויש תקופת הרצה ותפעול ובקרה של רכבת חשמלית מאוד מורכבת. אני מאוד גאה בתוצאה".
לדברי כץ, "כשהכל מתחיל לעבוד, הציבור אומר: כל הכבוד למי שאחראי, ויודעים שאני אחראי. אני לא בורח מאחריות, אני לא מתרץ. אני צריך לוודא שהכול כפוף לכללי הבטיחות. אני רוצה שכל הציבור יראה יותר ויותר את הדבר המדהים הזה שמחזק את ירושלים, דווקא בתקופה שמאתגרים אותה, דווקא בתקופה שמנסים לערער על הריבונות שלנו. אנחנו מחברים את ירושלים ומתחברים להיסטוריה העתיקה שלנו בירושלים. כל העולם יידע להעריך את העובדה הזאת".
- בינתיים זה לנתב"ג.
"אתה נוסע בחו"ל, אתה לא עובר בין רכבות לרכבות? מנתב"ג יוצאת רכבת משוכללת, דיזל ולא חשמלית. שמעתי שכבר כותבים - רכבת מיושנת. היא לא מיושנת, היא רכבת שעוברים ממנה לרכבת השנייה, 12 דקות החלפה, אבל אז לא צריך לרדת בהגנה, אפשר להגיע לתחנת השלום, סבידור, וגם עד חיפה ונהריה".
- מדוע בינואר הבטחתם קו מלא מירושלים עד ת"א? זה לא מה שקרה.
"אמרתי באמצע המשבר על גשר יהודית שניסו להפוך את זה לעניין פוליטי שהעבודות יבוצעו גם על הגשר תוך כדי חשמול מסילות אילון. זה פרויקט מאוד מורכב סטטוטורית ותכנונית ובכל המערכות שעובדות על זה".
- יש כבר תכנון מתי הוא ייצא לפועל?
"אני לא רוצה לזרוק כאן כמה חודשים לפה ולשם. כולם עוסקים בזה. החלטתי שההפעלה תהיה באמצעות החלפה בנתב"ג וזו החלטה נכונה, שכאשר ייסעו כאן כ-20 אלף נוסעים יעברו בתחנה הזאת ביום, כפול עשרים ימים בחודש, זה 400 אלף, כפול שלושה חודשים זה מעל מיליון נוסעים שייסעו בחינם לכל רחבי הארץ וגם לתל אביב. מה רציתם? לייתר את הדבר הזה? אנחנו עושים את זה ואני אוודא שתושלם העבודה, גם על מסילות אילון. היא תהיה מורכבת, היא תהיה כרוכה גם בקשיים, ישלימו אותה ואז ניתן יהיה גם להגיע באופן ישיר לתוך תל אביב.