אזהרת הצונאמי בוטלה, ומאות נהרגו: המחדל והגיבור
יותר מ-830 איש נספו ברעש האדמה ובצונאמי באינדונזיה. ההתרעה המוקדמת על צונאמי בוטלה: "אין לנו באזור תחנת מדידה". גיבור האסון - בקר טיסה שדאג שמטוס ימריא בשלום, ואז קפץ אל מותו ממגדל הפיקוח המט לנפול. מדריך טיולים ישראלי באי: "לא משקיעים כאן בתשתיות"
פעולות החילוץ וההצלה נמשכות, אבל מדי שעה מבינים באינדונזיה את גודל האסון - וזועמים על המחדל: יותר מ-830 איש נהרגו בצונאמי וברעידת האדמה, והחשש הוא שרבים אחרים נלכדו מתחת להריסות בניינים או שגופותיהם נשטפו לים. רבים. כל זאת, לאחר שאזהרת צונאמי בוטלה. אחד ההרוגים, בקר טיסה, כבר הפך לגיבור במדינה - הוא דאג שמטוס ימריא בשלום, ואז קפץ אל מותו מהקומה הרביעית של מגדל הפיקוח. צפו במבט מהאוויר של אזור האסון באינדונזיה.
יותר מ-150 רעידות משנה אירעו מיום שישי לאחר רעידת האדמה בעוצמה 7.4 והצונאמי שלאחריה, שפגעו באי סולאווסי. הרעש והצונאמי גרמו לקריסתם של אלפי בתים, וגם של מלונות, קניונים ומסגדים. 821 איש נהרגו בעיר פאלו, ו-11 נוספים נמנו בדונגאלה. מאות גופות אותרו בחופים והן נטמנות בקברי אחים, מיד לאחר הזיהוי.
אבל רבים מהקורבנות היו כנראה עדיין בחיים, אלמלא המחדל הגדול באינדונזיה. אחרי רעש האדמה המכון הגאופיזי באינדונזיה פרסם אזהרת צונאמי, אבל תוך 34 דקות היא בוטלה. גורמים רשמיים טענו כי מחסור בנתונים הוא שהוביל לשינוי השגוי - תחנת המדידה הקרובה נמצאת 200 ק"מ מפאלו.
"אין לנו תחנת מדידה בפאלו, אז היינו צריכים להשתמש בנתונים שיש לנו ולהחליט על בסיסם", אמר רחמאט טריונו, ראש מרכז רעידות האדמה והצונאמי. לדברי, תחנת המדידה הקרובה זיהתה עלייה זעירה בגובה המים, של 6 ס"מ. עם זאת, לא ברור אם האזהרה הוסרה לפני או אחרי פגיעת הצונאמי.
בכל מקרה, בסרטון דרמטי נראה הגל הענק מגיע, בזמן שתנועת כלי הרכב ליד החוף נמשכת כסדרה - ואז פוגע ולוקח איתו כל מה שנקרה בדרכו. באותו הזמן התאספו גם מאות לחגיגה בחוף פאלו, כנראה רבים מהם מצאו את מותם מפגיעת קיר המים בגובה שלושה מטרים, ששטף את האזור.
כעת אין חשמל בפאלו, מים זורמים קשה למצוא וגם הדלק אוזל. כוחות חילוץ והצלה מנסים לאתר ולחלץ 50 איש שככל הנראה לכודים בהריסות מלון רואה רואה בפאלו. נשמעו צעקות לעזרה מתחת לבניין בן שמונה הקומות שקרס, אבל עד כה לא חולצו ניצולים. המחסור בכלים כבדים להזזת ההריסות מקשה על פעולות החילוץ מרבית הפעולות נעשות בידיים.
וכאמור, באסון כבר יש לפחות גיבור אחר. נתב תעופה צעיר הקריב את חייו כדי להוביל בבטחה מטוס במהלך רעידת האדמה ההרסנית. אנטוניוס אגונג, בן 21, עבד בשדה התעופה אל-ג'ופרי בפאלו בזמן הרעש והצונאמי. אבל במקום לברוח, הוא נשאר במקומו כדי להבטיח שמטוס ימריא בשלום.
אגונג הוביל את טיסת באטיק אייר 6321 להמראה, ונשאר במגדל המט לנפול של שדה התעופה בזמן שהקולגות שלו נמלטו. רגעים ספורים לאחר ההמראה הבניין החל לרעוד בחוזקה. מחשש שיילכד מתחת להריסות, הוא קפץ מחלון הקומה הרביעית. בבית החולים נקבע מותו.
באזור האסון לא מטיילים ישראלים רבים. במשרד החוץ אמרו כי למעט דיווח אחד לגבי שני ישראלים אשר חידשו קשר לאחר שהיו מנותקים, לא היו דיווחים נוספים. אחד מאלו שכן נמצא באי סולאווסי הוא רנן הורקני, מדריך טיולים ישראלי מטעם "איילה גיאוגרפית". "הרגשנו רק רעידות חזקות, כי מרכז הרעש והצונאמי היה 600 קילומטרים מכאן", סיפר הורקני ל-ynet.
"לאי הזה יש כמו ארבע זרועות, אנחנו נמצאים בזרוע הדרומית, ופה במזל זה פחות הורגש", הוסיף. "אינדונזיה היא צבר של איים ותמיד יש כאן רעידות אדמה ופעילות געשית, זאת אחת הבעיות שאנשים גרים סמוך לים באזורים נמוכים כי התושבים מתפרנסים מדייג וממש חיים על המים בבתי עץ".
לדבריו, "זה לא היה צונאמי כביר אבל הוא שטף את הכול. יש כאן מעט מאוד השקעה בתשתיות. האסון מופיע בכל העיתונים ובמהדורות החדשות, אבל האדם הפשוט ממשיך לחיות באותן בתים ובאותה צורה". הורקני ציין כי רוב הישראלים מטיילים בעיקר באזורים אחרים באינדונזיה - באי באלי ובאזור טוראג'ה, אזור הררי בדרום האי סולאווסי.