שתף קטע נבחר

 

תקנות האופניים החשמליים: "היו חייבים לעשות משהו דרסטי"

המפכ"ל לשעבר אסף חפץ התייחס לתקנות החדשות שנחשפו ב-ynet: "כיוון שהתופעה נפוצה, צריכים גורמי אכיפה נוספים מלבד המשטרה בכדי לאכוף אותן". שלומי מלכה, שבנו נהרג בעת שרכב על אופניים חשמליים, הוסיף: "כל דבר שימנע את האסון הבא הוא מבורך"

באיחור של עשר שנים: הודעתו אתמול (ד') של שר התחבורה על החוקים שהוא מבקש לאמץ כדי למגר את תופעת התאונות הקטלניות שבהן מעורבים אופניים חשמליים, כפי שפורסמה לראשונה ב-ynet, התקבלה ברגשות מעורבים בקרב מומחים והורים שאיבדו את יקיריהם בתאונות מסוג זה בשנים האחרונות. רובם טוענים כי מדובר בתקנות שמגיעות מאוחר מידי וכי הם מתקשים להבין מי יאכוף אותן בפועל.

 

 

המפכ"ל לשעבר, אסף חפץ, אמר ל-ynet כי לפי דעתו צריכות להיעשות פעולות כאלו כדי להילחם בתופעה. "היו חייבים לעשות משהו דרסטי, כולל קנסות של עשרת אלפים שקל נגד חנויות שבהן משדרגים את מהירות הכלים. הרעיון של מבחן תיאוריה הוא מוצדק לחלוטין, מדובר בכלי רכב לכל דבר והרוכב עליו משתמש בכביש".

 

לדבריו, הקנס שיוטל על נערים מתחת לגיל 16 שייתפסו רוכבים על הכלי הוא חיוני להצלחת הפרויקט. "הבעיה עד כה הייתה בעיה של אכיפה, ברגע שיש קנס כה גבוה האכיפה תהיה של ההורים, כי הם לא יתנו לילדים שלהם לעלות על הכלי לפני הגיל המותר. זה יעזור לכולם לאכוף את העניין. ברגע שהכנסת את ההורים, הם ישמרו על הילדים ויגרמו להם לחבוש קסדה. איתם בתוך המשוואה התוצאות יהיו טובות".

 

חפץ סבור כי התקנות החדשות נכנסות לפועל באיחור מסוים של עשור, וטוען כי כעת הגיע השלב שבו יצטרכו להחליט מי יאכוף אותן, עם כניסתן לפועל. "מכיוון שהתופעה כל כך נפוצה, צריכים גורמי אכיפה נוספים מלבד המשטרה בכדי לאכוף אותן. לכן צריך שהעיריות יתנו לפקחים העירוניים שלהן להיות מעורבים באכיפה. מה תהיה מידת המעורבות שלהם אל מול המשטרה, זה כבר עניין של משא ומתן בין הגורמים".


זירת התאונה ()
זירת התאונה שבה נהרג הנער ארי נשר ז"ל

אינפו גרפיקה אופניים חשמליים סכנה הרוגים תאונה תאונות דרכים (נתונים: הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים)
(נתונים: הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים)

אינפו גרפיקה אופניים חשמליים סכנה הרוגים תאונה תאונות דרכים (צילום: באדיבות הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים)
(צילום: באדיבות הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים)
שלומי מלכה, אביו של אוריאל מלכה שנהרג בתאונת דרכים בעת שרכב על אופניים חשמליים ברמת גן, כשבועיים לפני יום הולדתו, בירך על המהלך, אך טען כי יש להוציא את האופניים החשמליים מחוץ לחוק בכלל. "כל דבר שימנע את האסון הבא הוא מבורך, אני מקווה שהמילים שלי בחודשים האחרונים הדהדו היטב ואולי הגיעו לאוזניים של מישהו. אף אחד ואף חוק לא יחזיר לי את הבן שלי, אבל אני מקווה שהחוקים האלה יצילו את הקורבן הבא. אנשים צריכים להבין שמדובר פה בילדים, מחר זה יכול להיות הבן של כל אחד. החוקים האלה לא מספיק טובים, אבל הם יותר טובים מהקיים. אנחנו חייבים להשקיע הרבה בתשתיות, במסלולי אופניים, כי המסלולים הקיימים היום לעיתים נגמרים באמצע וזה מחייב את הרוכב לרדת לכביש".

 

תאונת דרכים בתל אביב (צילום: תיעוד מבצעי מד
תאונת דרכים בתל אביב שבה היו מעורבים אופניים חשמליים(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)

דבר אחד בחוקים החדשים שמאוד מצא חן בעיני מלכה, הוא עניין החובה במבחן תיאוריה. "זה אולי הדבר הכי חשוב פה, להגביר את המודעות אצלם לכביש עצמו ולחוקים, כי אז אתה יודע איך להימנע מדברים מסוימים על הכביש. הקנסות שעליהם מדברים מרתיעים, אבל מה יקרה כאשר הורה שלא יאשר לבנו לרכוב יגלה שהבן לקח אופניים מחבר? מה האב יגיד לו? קנס של עשרת אלפים שקלים הוא גבוה, צריך לזכור שיש פה משפחות קשות יום והקנס עלול לפגוע בהרבה הורים. יהיה להם קשה להגיד לילד שלהם 'אל תקנה אופניים ואל תיסע לחברים שלך'. הפתרון בסופו של יום הוא השקעה בשבילי אופניים ולימוד החוקים, כך שהילדים יבינו מה זה כביש".

 

הסברה, אכיפה וענישה

בישיבה במשרד התחבורה, שהתקיימה אתמול (ד'), התקבלו כמה החלטות המתייחסות לכשירות הרוכב והכשרתו, החמרת אכיפה וענישה בקרב רוכבי האופניים החשמליים, וכן פעולות נוספות שנועדו להסדיר את פעילות הרכיבה והבטיחות של הרוכבים, זאת, לצד הגברת ההסברה הנרחבת בקרב הרוכבים וההורים.

 

המפכ"ל לשעבר, אסף חפץ. בעד הקנס הגבוה (צילום: דנה קופל) (צילום: דנה קופל)
המפכ"ל לשעבר, אסף חפץ. בעד הקנס הגבוה(צילום: דנה קופל)

במהלך הישיבה חילק השר כץ את רוכבי האופניים החשמליים לשתי קבוצות. הראשונה - אלה המחזיקים ברישיונות נהיגה לכלי רכב דו גלגלי או לרכב פרטי והשנייה - תלמידים בני 16 הנמצאים בהליך של לימוד תיאוריה בבתי הספר. על פי התוכנית החדשה, יחוייבו תלמידים אלה לעבור קורס קצר שיועבר על ידי מורי תיאוריה שיוכשרו בידי הרלב"ד. הקורס יכלול בחינה, שבסופה יקבל התלמיד אישור כשירות נהיגה לרוכב אופניים.

 

במסגרת התוכנית הוחלט על סנקציה חמורה למי שירכב באופניים חשמליים מתחת לגיל 16- דחיית מתן רישיון הנהיגה בשנה. בנוסף לכך, הוחלט על הטלת קנס של 10 אלפים שקלים לכל מי שהיה מעורב בשינוי מבנה האופניים החשמליים או בהורדת המגבלה של המהירות המותרת (עד 25 קמ"ש). כמו כן הוחלט על החרמת האופניים למי שייתפס נוהג מתחת לגיל 16, כמצוין בחוק.

 

כמו כן, הוחלט כי הרשויות המקומיות יהיו רשאיות לבטל רישיון עסק למי שימכור אופניים חשמליים בלתי חוקיים או כאלה שיספקו אופניים לא חוקיים ובמידת הצורך לקנוס אותם ב-10 אלפים שקלים לכל אופניים.

 

בנוסף, הוחלט על העלאה משמעותית של הקנסות למי שייתפס רוכב על אופניים חשמליים או בקורקינט חשמלי בניגוד לחוק. מדובר בין השאר בנסיעה ללא קסדה, בנהיגה מתחת לגיל 16, בדיבור בטלפון במהלך רכיבה על אופניים חשמליים או נסיעה עם אוזניות ועוד.

 

השר כץ הנחה את הנוכחים לבצע את התוכנית בשיתוף משטרת ישראל ומשרד החינוך. הוא הורה לבחון את המשמעויות והאפשרות להצמדת לוחית זיהוי לאופניים חשמליים, שתאפשר זיהוי של האופניים. בנוסף הוא הנחה לבחון את הדרכים לחייב את רוכבי האופניים החשמליים בשימוש באפוד זוהר ובפנס תקני במהלך רכיבה בלילה.

 


פורסם לראשונה 03/10/2018 23:43

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
זירת התאונה שבה נהרג ארי נשר ז"ל
מומלצים