שתף קטע נבחר
 

סעודיה החדשה, הריביירה של המזרח התיכון

הנפט הסעודי הולך ואוזל, ובית המלוכה פונה לאפיקים כלכליים חדשים: עיר טכנולוגית, מרכזי ספא ורצועת חוף בתולית – שתגנוב את התיירים מסיני. בצל פרשת העיתונאי הנעלם, זו סעודיה שבן סלמאן מציג לעולם

רוח חדשה של תקווה בניצוחו של יורש העצר מוחמד בן סלמאן נושבת בסעודיה. המדינה נותרה אמנם מלוכה אבסולוטית ובעלת אסכולה דתית ווהאבּית נוקשה, אולם צעדי הליברליזציה האיטיים שלה מרשימים ביחס למצב ששרר בה בעבר. הצעדים האלה כוללים מתן זכות נהיגה ובחירה לנשים והחזרת בתי הקולנוע לממלכה.

 

עוד סיפורים מרתקים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ 

 

יורש העצר הסעודי "מחפש אנשים עם חזון"    (צילום: Fox News Business)

יורש העצר הסעודי "מחפש אנשים עם חזון"    (צילום: Fox News Business)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

במקביל לצעדי הליברליזציה חונכת סעודיה פרויקטים כלכליים אדירים, שמטרתם להצעיד את המדינה לעידן שאחרי הנפט. סעודיה היא אמנם יצואנית הנפט מספר אחת בעולם, וגם היום עתודות הנפט שלה שניות רק לאלה של ונצואלה, אולם קיימת סכנה שמאגרי הנפט שלה יפחתו במידה ניכרת עד לשנת 2030 ולבסוף יאזלו. בנוסף, תמיד מרחפת מעליה הסכנה שעד אז יימצא תחליף לנפט כמקור אנרגיה, תחליף שיוריד את מחירה של חבית הנפט אל מתחת לזה של כוס מים.

סעודיה ריביירה טור של פרידמן ()
"הריביירה הסעודית". חופים בתוליים ומרכזי בריאות

מפה חצי האי סיני ()

על רקע השגשוג הסעודי וההיערכות של בית המלוכה לאתגרי העתיד ניכרת דעיכתה הכלכלית של איראן. העם האיראני הוא בן ערובה של הנהגת האייתוללה חמינאי ו"משמרות המהפכה", וחלק גדול מהכנסותיה של איראן מושקע בנשק מיותר ובמימון טרור ומשטרים אפלים מחוץ למדינה: תמיכה במשטר אסד בסוריה, בחיזבאללה בלבנון, במיליציות שיעיות בעיראק, בחות'ים בתימן ובארגון חמאס. באותו הזמן, הצעירים באיראן סובלים יום יום מהאבטלה הגואה, מעליית המחירים ומהירידה בערך המטבע.

 

קריאה נוספת - מהפכת הנסיך בן סלמאן:

הנסיך שמשנה את המזרח התיכון

הרצח בקונסוליה מאיים על מהפכת בן סלמאן

בן סלמאן, רוצח המונים / פרשנות

מב"ס: לישראלים זכות לארץ משלהם

 

איראן, מנגד, מדורגת במקום הרביעי בעולם בגודל עתודות הנפט והגז שלה, אולם הסנקציות שארה"ב צפויה להטיל על ייצוא הנפט ממנה החל מנובמבר אמורות לפגוע במיוחד בענפי הכלכלה אלה. לאחרונה טיפסה האבטלה באיראן לשיעור של יותר מ-12% והאינפלציה ל-24%. בסעודיה, לעומת זאת, שיעור האבטלה הוא 6% ושיעור האינפלציה הוא 2%. הפרויקטים הגדולים של סעודיה אמורים להבטיח שהמאזן הזה יישמר גם בעתיד.

 

ניום – עיר טכנולוגיית העתיד

פרויקט הדגל שיוביל את סעודיה למאה ה-22 הוא הקמת ניום (NEOM), שמתיימרת להיות עיר העתיד, הראשונה מסוגה בעולם. בנייתה נעשית במחוז תבוק שבצפון-מערב סעודיה, לא הרחק מגבול ירדן וסיני. האתר ישכון ליד חופי הים האדום, מקום שבו עוברות 10% מהסחורות בעולם. ההשקעה אדירה – 500 מיליארד דולר, ושותפים לה משקיעים מקומיים וזרים. השלב הראשון של הפרויקט אמור להסתיים ב-2025, והוא אמור להתקיים בשיתוף פעולה עם מצרים וירדן.

 

יורש העצר של סעודיה מוחמד סלמאן בבית הלבן (צילום: EPA)
יורש העצר בן סלמאן. עד 2030 הנפט יידלדל(צילום: EPA)

 

הריביירה הסעודית, סיני החדשה

בצפון מערב סעודיה, לצד "ניום", יוקם "פרויקט הים האדום", שמטרתו לפתח תיירות באזור הבתולי של חופי הים בסעודיה. במסגרת הפרויקט אמורים להפוך יותר מ-50 איים זעירים ואלפי לגונות לגן עדן תיירותי. באזור זה יהיו שמורות טבע ואתרים ארכיאולוגיים והיסטוריים. במסגרת הפרויקט תושק תוכנית "אמאלא" (AMAALA) – רצועה של חופים אקזוטיים יוקרתיים שתשתרע על פני 3,800 קמ"ר ותכלול מרכזים לטיפולים בריאותיים ומרכזי ספורט. הפרויקט יושלם ב-2028, ובמסגרתו ייבנו מלונות יוקרה, וילות, מעגני יאכטות ומגרשי גולף.

 

הרכבת המהירה במזרח התיכון

נתיבי התחבורה הם עורקי כלכלה חשובים ביותר. לאחרונה הושלמה בניית הרכבת החשמלית "אל-חרמיין". פירוש שמה הוא שני המקומות הקדושים ביותר לאיסלאם, מכה ואל-מדינה, ששוכנים שניהם בסעודיה, והרכבת מחברת את שניהם לעיר ג'דה. אורך המסלול הוא 450 ק"מ, והרכבת תסייע לעולי הרגל. היא נוסעת במהירות של 300 קמ"ש ואמורה להסיע 60 מיליון נוסעים בשנה. באופן סמלי נחנכה הרכבת ממש במקביל לחנוכת הרכבת בין ירושלים לתל-אביב בישראל. הרכבת הסעודית תחל בפעילות מלאה בתחילת 2019, ואין ספק שהיא תקל על העולים לרגל במסלולם משדה התעופה בג'דה למכה ומשם לקברו של הנביא מוחמד באל-מדינה.

 

סעודיה ריביירה טור של פרידמן קווי רכבת ()
בתוכנית: הרכבת המהירה במזרח התיכון

 

חג' 2.0

בשנים האחרונות השקיעו הסעודים מיליונים בשדרוג חוויית החג', העלייה לרגל לעיר מכה. בעיר הוקמו גורדי שחקים ומלונות מפוארים, ובמקום כרטיסים רוכשים עולי הרגל צמידים אלקטרוניים, המקלים את המעבר ממקום למקום ומאפשרים כניסה לתחנות הרכבת. סעודיה גם מפעילה רכבת פנימית, "אל-משאער", המובילה את עולי הרגל מתחנה לתחנה, למשל מאתר הקפת הכעבה והריצה בין ספה ומרווה לאתר רגימת השטן במוזדליפה. המסלולים מורחבים ומקורים לנוחיות העולים לרגל, ויש גם מסלול מיוחד לזקנים ולבעלי מוגבלויות. כדי להפחית את העומס נבנו ארבעה מפלסים להקפת הכעבה. הסעודים מציבים כ-100 אלף אנשי ביטחון כדי לאבטח את הטקסים ולשמור על הסדר.

 

עולים לרגל לסעודיה בחג' האחרון    (רויטרס)

עולים לרגל לסעודיה בחג' האחרון    (רויטרס)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

ג'דה תקבל שדה תעופה חדש

רובה של סעודיה מדברי, וזהו מרחב בעל פוטנציאל אדיר לנדל"ן. בשנים האחרונות קמו ארבע ערים חדשות, בהן "העיר הכלכלית של המלך עבדאללה", שתושלם עד 2020. מדובר בעיר מודרנית ליד ג'דה, שתהיה מרכז פיננסי, תעשייתי, תיירותי ואקדמי, וכוללת נמל ליד הים האדום. 

 

בשנים הקרובות, שבהן הנפט יהיה עדיין גורם עיקרי בכלכלה, מתכננת סעודיה לפתח את הייצור הפטרו-כימי. מאז 2016 הוקמו כמה מפעלים ענקיים לפיתוח בתחום זה (ראס תנורה, כיאן וג'ובייל), המעסיקים מאות אלפי עובדים.

סעודיה ריביירה טור של פרידמן קווי רכבת ()
פרויקט הרכבות הסעודי: באדום - המסילה הקיימת; בירוק - פרויקט "הגשר היבשתי", שיחבר את סעודיה לירדן, עיראק ומצרים ברכבת ובכביש מהיר מקביל; בסגול - רכבת "שני המקומות הקדושים"; בצהוב - רכבת צפון-דרום המחברת את מכה עם אל-מדינה

בג'דה, הקרובה לים סוף, ייבנה בקרוב שדה תעופה חדש בגודל של כ-150 קמ"ר על שם המלך הראשון של סעודיה, עבד אל-עזיז. בג'זאן שבדרום המדינה מוקמת תחנת חשמל ענקית, שתספק חשמל לכל הערים הדרומיות.

 

לריאד יש תחתית

בבירה ריאד מוקמת רכבת תחתית עם 85 תחנות. היא תהיה מבוססת על חשמל ונטולת נהגים. בעיר גם ייפתח מוזיאון "נווה המדבר המדעי המלך סלמאן", שישתרע על שטח של 200 קמ"ר. מצפון לריאד ייפתח מרכז רפואי עצום, הכולל עשרות מנחתים למסוקים. לא רחוק ממנו ייבנה "מרכז המלך עבדאללה", לזכרו של המלך שקדם לסלמאן. מדובר בפרבר של גורדי שחקים שיהיה מרכז בנקאי ופיננסי חשוב, ויכלול מרכזים לחקר הכלכלה.

 

קום סעודי עצל

כעת עתידה של סעודיה נראה טוב. כמו ישראל היא זוכה לתמיכה מהמעצמה החזקה בעולם, ארצות הברית. היא משקיעה מיליארדים בעתידה ומתכננת להפריח את השממה ולקדם את כלכלת הממלכה. בעוד איראן נמצאת תחת מצור, כל הערוצים הכלכליים של סעודיה פתוחים.

 

הנסיך מוחמד בן סלמאן מעוניין לחולל בהדרגה "סעודיזציה" של הכלכלה. כיום עדיין שני שלישים מהעובדים בממלכה הם זרים, ונדרשת יוזמה שתוציא את הצעירים הסעודים המפונקים לשוק העבודה ושתפחית את התלות בזרים. אם בעבר הייתה מצרים המעצמה המובילה בעולם הערבי, כיום סעודיה היא המעצמה הצבאית והכלכלית הגדולה ביותר בו.

מפגינים בבזאר הגדול של טהרן מחאות נגד המשטר ב איראן (צילום: AP)
מפגינים במחאה על המצב הכלכלי, בבזאר הגדול בטהרן(צילום: AP)

המשטר באיראן ניסה בעבר לשכנע את העולם המוסלמי להפקיע את החג' מידי סעודיה בטענה שזהו נכס כלל-מוסלמי, כזה שאינו שייך רק לבית המלוכה הסעודי. טהרן השתמשה באסונות שאירעו בחג', למשל ב-2015, כתירוץ כדי לקדם את היוזמה, אך מספר האסונות פחת משמעותית מאז. לדאבונה של איראן, אפילו אם ייגמר הנפט והפרויקטים התיירותיים בים האדום ייכשלו, בידי הסעודים יישאר מקור ההכנסה התיירותי הגדול במזרח התיכון – החג', העלייה לרגל של מיליונים בכל שנה למכה ולאל-מדינה.

 

עם זאת, בסעודיה גם קיים חשש גדול שהסנקציות הקרובות לא יפילו את המשטר באיראן ושעוד ועוד מדינות במערב, כגון באיחוד האירופי, ובמזרח, למשל טורקיה וסין, יחתמו על הסכמים כלכליים עם טהרן. אם איראן תתגבר על המצור הכלכלי של ארה"ב ותצליח לייצא נפט, היא תוכל לייצב את כלכלתה. העתודות של איראן עלולות להחזיק מעמד אפילו שנים רבות יותר מאלה של סעודיה, ההולכות ואוזלות. על כל פנים, בינתיים התמונה שונה לחלוטין: הכלכלה באיראן מתרסקת, אוכלוסייתה מיואשת, והמשטר שלה מתמודד עם הפגנות מחאה הנמשכות בגלים ומתחדשות מעת לעת בחודשים האחרונים.

 

קנדה נגד סעודיה: מלחמה בזמן הלא נכון / פרשנות

 

האם המשטר האיראני ישרוד את 2019? האם "אמאלא" ו"ניום" הסעודיים, שמות שאינם מוכרים כיום, יהפכו בעתיד הלא רחוק למוקדי התיירות המבוקשים ביותר במזרח התיכון? אם סעודיה אכן תצליח בכל הפרויקטים האדירים ותהפוך למעצמה טכנולוגית ולגן עדן תיירותי, אין ספק שלישראל יהיה אינטרס לאומי ליצור עמה קשרים. ובהקשר זה נשאלת עוד שאלה מעניינת: האם רק במקרה נבנו חלק גדול מהפרויקטים הסעודיים דווקא בצפון-מערבה של סעודיה, הכי קרוב שאפשר לישראל?

 

ד"ר ירון פרידמן, פרשן ynet לענייני העולם הערבי, הוא בוגר אוניברסיטת סורבון בפריז, מרצה על האיסלאם ומלמד ערבית באוניברסיטת חיפה בחוג ללימודי המזרח התיכון והאיסלאם. ספרו "העלווים – היסטוריה, דת וזהות" יצא לאור באנגלית בהוצאת בריל-ליידן בשנת 2010.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"הריביירה הסעודית". התיירים יחליפו את הנפט
מומלצים