מנכ"לית משרד התחבורה: "לא חזינו כמו שצריך את הגידול במספר נוסעי הרכבת"
בריאיון לאולפן ynet הודפת מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר אייל, את הטענות על התקלות בקו לירושלים: "הצ'ופצ'יק לא מוכן אז נחכה כמה חודשים? ככה לא עושים מהפכת תשתיות". על המחסור בקרונות: "תאונה ברמלה השביתה חלק מהמערכים". את האופניים החשמליים הגדירה "כלי מבורך"
מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר אייל, הודפת את הטענות על פתיחה מוקדמת מדי של "רכבת התקלות" לירושלים, מספרת שמשרדה לא חזה נכונה את הגידול במספר נוסעי הרכבת וגם חושפת שתאונה ברמלה גרמה להשבתת קרונות ולהגברת העומס. בריאיון לאולפן ynet אמרה: "דינמיקה של פרויקט זה שאם כל פעם נחכה עוד כמה חודשים ואה אוקיי, הצ'ופצ'יק ההוא לא מוכן, ואז שוב נחכה כמה חודשים - ככה לא עושים מהפכת תשתיות".
מנכ"לית משרד התחבורה הבהירה שהקו לירושלים בטיחותי, אך נמצא בהרצה: "זה אחד הפרויקטים הכי מאתגרים של משרד התחבורה, הגשרים הכי גבוהים, המנהרות הכי ארוכות, התחנה הכי עמוקה, שבעה מיליארד שקלים של פרויקט, וחוץ מזה הקו מחושמל. זה היה תקוע שנים וזה יכול היה להיות תקוע עוד הרבה מאוד שנים, ועמדנו ולחצנו על הרכבת כדי שזה יהיה פתוח בזמן, כמו שאנחנו עושים תמיד וזה לא רק בחודשים האחרונים, אנחנו לוחצים על כל זרועות הביצוע שלנו לאורך כל הפרויקטים".
לדבריה, איש לא האמין שהקו ייפתח ב-2018: "ההנחיה הייתה שזה יהיה ב-2018, וכולם עשו כמעט את הבלתי ייאמן. אין שאלה לגבי בטיחות הקו. ההנחיה הזו הייתה הנחיה חד-משמעית של השר. הדבר היחיד שיכול לדחות זה בטיחות, וזה גם דחה את הפתיחה מאפריל. הקו בטיחותי, וגם היו יועצים בינלאומיים שראו שהקו בטיחותי".
על שרשרת התקלות בקו המהיר לירושלים אמרה: "עצוב לנו מאוד על התקלות, ובמיוחד על תקלות של אנשים שנתקעים במנהרה, אבל התקלות ילכו וישתפרו. הרכבת פועלת רק 16-15 יום. אנחנו נלך ונשתפר. הקו בהרצה והוא בטיחותי. אני חושבת שזה הישג אדיר שלנו שהצלחנו סוף-סוף להוציא פרויקט שהחליטו עליו ב-2001".
היא הודתה שיש מחסור בקרונות, "לצערי יש צפיפות שאני רחוקה מלהיות מרוצה ממנה. הקו נפתח והיינו צריכים לראות מאיפה אפשר לקחת קרונות. לקחנו בשעות השיא את הרכבת השלישית, כלומר צמצמנו תדירויות והצלחנו להחזיר שתיים מבין שלוש הרכבות שלקחנו, אז צמצמנו את הפגיעה. גם מודיעין קצת נפגעת, גם הצפון נפגע, גם המרכז והדרום. לצערי, אין כיום מספיק קרונות ויש לזה כמה סיבות".
למה לא הזמנתם קרונות? ידעתם ש-2018 זו השנה שאתם מייעדים לה את הפתיחה של ירושלים-תל אביב.
"זה לא היה עניין שלא ידענו מתי נפתח הקו, ואפילו חשבנו שהקו ייפתח לפני. יש כמה סיבות שאין כיום מספיק ציוד נייד, מספיק קרונות. ההזמנה הייתה בסוף 2017. הסיבה המרכזית היא שאף אחד לא חזה שיהיו 36 אחוזי גידול בתנועת הנוסעים. כל התחזיות היו אחרות, וכולן אמרו שבקווים החדשים של הפריפריה בנגב ושל בית שאן ושל כרמיאל אף אחד לא ייסע".
אבל זה לא בדיוק התפקיד שלכם לחזות את הנתונים שלכם? כי יש גידול באוכלוסייה, אנחנו יודעים שיש יותר קווי רכבת, תחנות רכבת.
"חזינו גידול ואנחנו מברכים על הגידול, אבל 36% מ-2016 - את זה אף אחד לא חזה".
פספסתם, בקיצור.
"נכון, לא חזינו כמו שצריך כמה נוסעים יהיו. נוספו לזה עוד תקלות של מיקור חוץ לתחזוקת קרונות שלא נעשתה כמו שצריך, עוד תאונה ברמלה שהשביתה לנו את אחד המערכים. הקרונות מגיעים, אם נסתכל קדימה, הקרונות הוזמנו כבר בסוף 2017, יש קרונות שמגיעים כל הזמן ובכל חודש המצב ישתפר, ואנחנו נאריך את הרכבות ונוסיף תדירויות".
אז טיפה סבלנות ויהיה בסדר?
"זה עדיין מאתגר, כי גם אחרי שיגיע ציוד נייד יש לנו עדיין את המסילה הרביעית באיילון שצריך להוציא לפועל, ואת המסילה המזרחית, והאתגרים שלנו לא נגמרים ואנחנו נמשיך ללחוץ כי זה מה שאנחנו עושים הכי טוב. כשביצענו את כביש 1 אמרו לנו יש רכבת, למה שתבצעו את כביש 1? אנחנו לא עובדים ככה. אנחנו בכל הכוח עושים את כל הפרויקטים".
הבטחתם את הקו הירוק ואת העבודות על הקו הסגול של הרכבת הקלה בגוש דן. אפילו שלט לדעתי אין.
"שלט, זה מה שחסר לך?"
או התחלה של עבודה למשל.
"חברת נת"ע שאמונה על הקווים האלה עושה עבודה מצוינת. זו ממש נבחרת כוכבים, שאני מאוד שמחה לומר שהם בלוחות הזמנים. הקו האדום בביצוע והוא יהיה בזמן, אוקטובר 20'-21'. הוא בתקציב והוא בלו"ז. הקו הירוק והקו הסגול, אחרי שהמון זמן הם היו תקועים במוסדות התכנו,ן כבר אושרו ואנחנו נערכים למכרזים ב-2019. בסך הכל אנחנו מאוד מרוצים". טרנר אייל הבטיחה כי העבודות על הקווים הללו יחלו בשנה הבאה.
כלומר, אתם עדיין דבקים בלו"ז ואין סטיות ממנו, למרות כל מיני רחשים?
"כן. המצב טוב. אני מבינה שבתקשורת זה נראה כאילו הכל רע".
מנכ"לית משרד התחבורה אמרה כי כבר כעת מגדילים את התדירויות ואת הקווים באזור גוש דן: "אנשים יוכלו לבחור בתחבורה ציבורית. כבר עכשיו יש שיפור מאוד משמעותי בתחבורה ציבורית. אנשים לא יודעים שיש להם קו ישיר מתחת לבית".
על האופניים החשמליים אמרה מנכ"לית משרד התחבורה כי מדובר ב"כלי מבורך. זה כלי ירוק שיכול לתת מענה לתנועה של כמה ק"מ. עשינו שני דברים - אימצנו את התקינה האירופית. באירופה גם זה מה שמקובל, לא צריך רישיון נהיגה, לא צריך רישוי. גיל 16, מעט מהמדינות הורידו את זה לגיל 14 כמו בריטניה. הדבר השני שעשינו זה להגדיל את כל התקציבים שלנו לשבילי אופניים, את ההקצאות לרשויות המקומיות. יצאנו בפרויקט "אופנידן", שכבר השנה יחל ביצוע של נתיבי אופניים באוטוסטרדות לתוך גוש דן. לצערי, תרבות הנהיגה במדינת ישראל היא מזעזעת. מה שראינו שבגלל שיש זלזול מאוד בוטה בחוקים, אנחנו צריכים לתת עוד כלים של החמרה בענישה ובאכיפה. לצערי אנחנו רואים שבמדינת ישראל צריך לתת עוד הכבדות כדי שדברים ייעשו כמו שצריך. הילדים יכולים גם לרכוב על אופניים, לא חייב חשמליים. בחו"ל זה בעיקר מבוגרים וזקנים".
גשר יהודית ייבנה מעל נתיבי איילון?
"גשר יהודית בהחלט ייבנה, ושתדע שאנחנו ראינו שבזה שעצרנו את גשר יהודית, אנחנו יכולים לצמצם משמעותית את הפגיעה. הנושא הזה גם בבג"ץ, אבל בכמה משפטים: אנחנו ביקשנו לעצור את נתיבי איילון שלוש פעמים. המשטרה באה ואמרה, תעצרו שש פעמים ובשבתות. ברגע שהמשטרה אמרה בתקשורת שלא חייבים לעבוד בשבת, נפתח דיון שלם של בואו נירגע נצמצם את הפגיעה. ראינו שאפשר לצמצם את כמות הפעמים שנסגר איילון, ראינו שאפשר לצמצם את המקטע שסוגרים את איילון. אנחנו נעשה סינרגיה טובה יותר בין עבודות הרכבת, חשמול איילון לבין גשר יהודית, שהוא פרויקט מאוד חשוב והוא ייבנה, אבל הוא ייבנה עם הפרעה מצומצמת יותר לציבור. זה גם לא עניין של שבת או חול, גם בשבת נוסעים בנתיבי איילון המון אנשים".