מחשבון ערך - איך מתמודדים עם זה?
ירידת הערך החדה של מכונית חדשה היא עובדה. איך נדע לחזות אותה ולתכנן עבורה את המהלכים הפיננסיים הנכונים?
בשיתוף ynet רכב חדש
לפניכם שיעור קטן בעתידות: אתם עומדים לרכוש רכב חדש. הרכב עומד לאבד אחוז אחד מערכו במהלך החודש הראשון. בחודש השני תתרחש ירידת ערך של אחוז וחצי. לעומת זאת, בחודש השלישי אנחנו חוזרים לאחוז אחד. וכך הלאה. נשמע מדויק , נכון? אז אל תעשו צחוק, אי אפשר לדעת כמה יהיה שווה הרכב שלכם ואין דבר כזה הגדת עתידות. כאשר אנחנו קונים מכונית, אחד הדברים שהכי מטרידים אותנו הוא מחשבון הערך, אותו ניסיון לחשב כמה ירידת ערך תהיה למכונית.
הבעיה היא שאין כאן ערכים אבסולוטיים ואנחנו יכולים לדעת רק בערך כמה הרכב שלנו יאבד מדי חודש, וגם זה הימור פרוע מאוד. למה? מכיוון שיש כל כך הרבה גורמים שמשפיעים על מחירו, שפשוט אין לנו זמן או יכולת להתמקד בכולם. למשל, מה קורה אם מדובר ברכב שיש לו ריקול גדול? או פרשת זיהום אוויר בעייתית? כיצד ירידת הערך שלו תושפע, עדיין אלף שקלים בחודש? או אלפיים? כנראה שלא.
ומה אם מדובר ברכב מדגם שבדיוק היבואן עומד להחליף בדגם חדש ולכן יש עליו ממש ברגע זה שפע של מבצעים? ומה קורה אם מחירי הדלק מזנקים לפתע ואנחנו תקועים עם רכב שזולל בנזין? ומה אם בדיוק חברה גדולה במשק מחזיקה מכונית כמו שלנו, אבל בצי של אלפיים יחידות – ואז מחליטה להיפטר מכל אלפיים היחידות הללו במחיר מבצע חד פעמי?
אלה לא תרחישים דמיוניים אלא תרחישים שמתממשים מדי חודש בשוק הרכב הישראלי ומשפיעים ישירות על הערך של המכונית שלנו. אז בקיצור: אל תבנו על שום דבר, כי אי אפשר לדעת באמת מה הולך לקרות. יחד עם זאת, יש כמה כללי בסיס שקשורים לחישוב של ירידת ערך של רכבים.
למשל צריך לצאת מנקודת הנחה שהרכב מאבד מערכו כמעט בכל חודש. הסיבה לכך היא שלא מדובר ברכב חדש-דנדש. אז זה אומר שגם בחודשים הראשונים שהרכב נוסע על הכביש, יש לו ירידת ערך, אך היא סמויה: אם נקנה מכונית חדשה לחלוטין, נוציא אותה מהסוכנות ואז נרצה למכור אותה אחרי יום, האם נקבל מחיר כמו של מכונית חדשה? לא.
כי המכונית שלנו צריכה להתמודד מול המחיר של אותה מכונית בדיוק, אך חדשה לחלוטין בסוכנות. אז כבר קיבלנו ירידת ערך חדה למדי של מינימום חמישה עד עשרה אחוזים. אז יש לנו כמובן את ירידת הערך החודשית: אחרי פרק זמן מסוים בו הרכב איבד ערך כחדש, הוא נכנס למחזור של שוק המשומשות ומתחיל לאבד ערך. מדובר בסכומים שנעים בין 500 שקלים לחודש במקרים של הדגמים העממיים ומגיעים עד אלפי שקלים בחודש בדגמי היוקרה.
בקיצור, ירידת ערך היא נושא מעצבן, כל מכונית תאבד מערכה והנבואה, כפי שכולנו יודעים, ניתנה לשוטים. כמובן, יש דרכים נוספות להתמודד עם המצב – כמו ליסינג פרטי תפעולי.
בליסינג פרטי תפעולי אין כל דאגה לגבי ירידת ערך מכיוון שהיא לא נוגעת ללקוח. הלקוח משלם מקדמה עבור הרכב, לאחר מכן תשלומים סופיים נוחים שנתפרים בהתאם ליכולות הלקוח ובסוף התקופה תשלום אחרון. ואם זה לא מתאים, ניתן להמיר את התשלום האחרון למקדמה על המכונית הבאה.
מדובר במצב שמשחרר לנו כסף לדברים אחרים, כסף שהינו עלולים להפסיד אם הינו רוכשים מכונית חדשה. ואגב, הטיפולים, התחזוקה וגם הביטוח חלים על חברת הליסינג, כלומר יש כאן חיסכון נוסף.
הצעות לרכב חדש וליסינג