מובילאיי פולקסווגן וצ'מפיון: נקים רשת תחבורה שיתופית-אוטונומית
בהודעה משותפת שפרסמו שתי החברות יחד עם צ'מפיון, יבואנית מכוניות קונצרן פולקסווגן לישראל, מוזכרת הממשלה כתומכת רשמית בפרויקט. צפי לתחילת ניסויים: 2019. תחילת פעילות מסחרית: 2022
"החל ב-2022 נפעיל בישראל שירות הסעה שיתופית אוטונומית חשמלית", כך מכריזים הערב (ב') ענקית הטכנולוגיה הישראלית מובילאיי, קונצרן פולקסווגן הגרמני ויבואנית מותגי הרכב השונים בבעלותו, חברת צ'מפיון. בהודעה משותפת של השלוש נאמר כי לאחר שיוקם המיזם המשותף בו השלוש עומדות להשקיע, תהיה פולקסווגן אחראית לתכנון, ייצור ושיווק כלי הרכב החשמלי שישמש להסעה השיתופית, ותזרים למיזם את הידע שברשותה בתחום שירותי תחבורה.
מובילאיי תהיה אחראית לאספקת החומרה והתוכנה הנדרשות לרכב אוטונומי שלב 4, בו הנהיגה אוטונומית לחלוטין - ללא נהג - באזורים מוגדרים. צ'מפיון תהיה אחראית לכל הצד הלוגיסטי של ניהול צי הרכב ובאופן טבעי, שיווקו בארץ. ניסויים ראשונים בפרויקט - האמור לשמש מאוחר יותר כבסיס לפעילות במדינות נוספות - צפויים כבר ב-2019, כך השלוש.
החברות מציינות בהודעה כי המדינה תומכת בהצעת המיזם, אך מזכירות כי היא עדיין נדרשת לאשר אותו. עוד נאמר כי הצעה לפרויקט הייחודי בישראל אושרה באופן רשמי במהלך אירוע "תחבורה חכמה" שנערך היום בתל אביב. "ממשלת ישראל התחייבה לסייע לפרויקט בשלושה מישורים עיקריים: תמיכה משפטית ורגולטורית, שיתוף מידע תשתיתית ותעבורתי ומתן גישה לתשתית אם יהיה בכך צורך".
כבר לא לבד
כדאי להזכיר כי יש כיום ברחבי העולם - בעיקר בארה"ב, אך לא רק - מספר מכובד של ניסויים דומים במסגרתם נבדקת האפשרות למוניות-רובוטיות אוטונומיות. כך למשל, לפני כארבע שנים הודיעה חברת ההסעה השיתופית אובר כי היא מתעתדת לפתוח בניסוי - שהחל בינתיים - יחד עם אוניברסיטת קרנגי מלון שבארה"ב, במסגרת "המרכז לטכנולוגיות מתקדמות" שיוקם בפיטסבורג, בסמוך לקמפוס.
ניסוי זה אמור היה לקדם את ענקית ההסעות השיתופיות לקראת הרובו-מונית, רכב שיתופי להסעה ללא נהג. כשנה וחצי לאחר מכן הודיעה אובר כי היא פותחת בניסוי, ולשם כך אף רכשה במאות מיליוני דולרים את הסטארטאפ האמריקאי Otto, העוסק בפיתוח טכנולוגיות למשאיות אוטונומיות, ואשר בין מייסדיו גם הישראלי ליאור רון, מבכירי גוגל לשעבר.
גם בארלינגטון, טקסס, פועל ניסוי דומה בתוואי מוגדר מראש ובאריזונה זו ויימו הנעזרת באינטל (שרכשה את מובילאיי). לפני כשנתיים החלה חברת NuTonomy (שנרכשה בינתיים על-ידי יצרנית הציוד המוטורי דלפי) להפעיל בסינגפור שירות מוניות אוטונומיות חשמליות באזור העסקים של העיר (שגודלו כ-6.5 קמ"ר) בתחנות איסוף והורדה קבועות ובאמצעות הזמנה דרך אפליקציה בסמארטפון. הניסוי התרחב גם לערים נוספות בארה"ב.
וגם אצלנו. לפני כשלושה חודשים דיווחנו כי עיריית חיפה ומשרד התחבורה בודקים הצעה להקים מרכז שיבחן פעילות הסעה שיתופית אוטונומית באזור חוף שמן שבעיר התחתית. על ההצעה חתומה חברת אוטוריטי הישראלית שחתמה על חוזה עם "נביה" (NAVYA) הצרפתית, שמפעילה כבר עשרות אוטובוסים ומוניות אוטונומיות ברחבי העולם.
על רקע ההתפתחות יש לזכור עוד כי אינטל עצמה פרסמה אשתקד מחקר לפיו "כלכלת הנוסעים" שתתפתח בעקבות הטכנולוגיה האוטונומית תגלגל לא פחות מ-7 טריליון דולר עד אמצע המאה הנוכחית.