שתף קטע נבחר

היועמ"שים הם שוטרים רק בעיני עצמם

איש לא הסמיך את היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה להיות "שומרי סף" (מה שזה לא אומר). היוזמה העצמאית לא רק מיותרת, אלא גורמת נזק

 

דינה זילבר (צילום: יאיר שגיא) (צילום: יאיר שגיא)
דינה זילבר(צילום: יאיר שגיא)

במשך כ-40 שנה של עבודה בממשלה הכרתי מקרוב יועצים משפטיים רבים, עובדי ציבור חכמים ומסורים. ברוב המקרים לא ניכר שהם פעלו כ"שומרי סף" או שחשבו את עצמם כאלה. אבל בשנים האחרונות, וביתר שאת בשבועות האחרונים על רקע הדיון בחוק היועמ"שים ובעקבות דבריה של המשנה ליועמ"ש דינה זילבר - עולה מסביבת משרד המשפטים הטענה שתפקידם לא מסתכם בייעוץ משפטי אלא גם בהיותם "שומרי סף". זהו ביטוי אומלל המצייר תמונה של כניסה למועדון לילה. כך או אחרת, קביעה זו היא טעות. תפקידם אמור להיות כשמו: לייעץ למשרדים שלהם. הטלת תפקיד של שמירה על פעילות המשרד היא מיותרת ואף מזיקה.

 

 

אין צורך שהיועצים יתפקדו כשוטרים או כמבקרים. ישנם גופים רבים - רבים מאוד - שכבר ממלאים תפקידים אלה. השר והמנכ"ל אחראים לתפקוד התקין של המשרד, ולרשותם קיים - בכוח חוק הביקורת הפנימית התנש"ב-1992 - מבקר פנים.

 

מחוץ למשרד, באגף החשב הכללי שבמשרד האוצר, קיימת יחידה לביקורת על ביצוע תקציב. סביב כל משרד ממשלתי קיימים כמה גופים המפקחים באופן שוטף על הנעשה בו, ובראשם מבקר המדינה וועדות הכנסת הצמודות. במקרים קיצוניים נכנסות לתמונה משטרת ישראל ומערכת בתי המשפט. לגורמים ממשלתיים אלה יש להוסיף את הארגונים המייצגים את האוכלוסיות שבטיפול המשרדים וכמובן התקשורת, שתמיד מוכנה לבקר את פעילות הממשלה.

 

אבל אם בכל זאת משרד המשפטים חושב שיש חסר במערכת השמירה על טוהר פעילות המשרדים, למה להעמיס דווקא על היועצים המשפטיים? הרי הם כלל לא מתאימים לתפקיד. הם חסרי הכשרה מקצועית בתחומים הנוגעים לדבר, כגון ראיית חשבון וביקורת. ברוב המקרים אין להם ידע מעמיק בשטח שבו משרדם עוסק: ביטחון, חינוך, הנדסה וכדומה. יתרה מכך, הם על פי רוב לא מעורבים בפרטי העבודה של המשרד. הם צמודים ללשכות שלהם במטה המרכזי ומקבלים ידיעות מן השטח לפי מה שיתר עובדי המשרד בוחרים להעביר להם.

 

ליועצים המשפטיים יש תפקידים חשובים ומגוונים. ראשית עליהם לייעץ לשרים ולהנהלות המשרדים בתחום המשפטי. ייעוץ זה כולל הדרכה, פתרון בעיות ואף העלאת הצעות חדשות. בנוסף הם מכינים הצעות חוק, הצעות חקיקת משנה והצעות החלטה לממשלה. הם מקשרים בין המשרדים שלהם לבין משרד המשפטים ומתכתבים עם עורכי דין חיצוניים הפונים למשרד. במשרדים מסוימים היועץ המשפטי מופקד גם על פעילות יחידה מבצעית. יש ליועצים המשפטיים עבודה מרובה, וחבל להטיל עליהם תפקיד מיותר.

 

זאת ועוד, הפיכת היועץ המשפטי לשומר גורמת נזק של ממש מעבר לבזבוז זמן וכוח. הפיכה זו תרחיק אותו מיתר עובדי המשרד ותוציא אותו ממעגל מקבלי ההחלטות וקובעי המדיניות. היועץ המשפטי יהפוך לגורם זר, מעין גיס חמישי.

 

מובן שחלה חובה על היועצים המשפטיים להתריע אם נודע להם שהמשרד או מי מטעמו עובר על החוק או מתכוון לעשות כך, אבל זו חובה כללית החלה על כל עובד ציבור, במיוחד עובד ציבור בכיר. יתכן שחובה זו חלה ביתר שאת על היועצים המשפטיים, בהיותם עורכי דין, אך עדיין, מדובר רק בחובה כללית הנובעת מעצם היותם עובדי ציבור.

 

לא מתפקידו של היועץ המשפטי לחפש באופן פעיל חריגות מניהול תקין, סטיות אתיות או אפילו הפרות חוק. יש אחרים שעושים פעולות אלה, ויותר טוב מן היועצים המשפטיים. תנו ליועצים המשפטיים לייעץ. אל תהפכו אותם לשוטרים.

 

  • ראובן פרנקנבורג הוא ד"ר למדע המדינה. בעבר עבד בחשב הכללי ובאגף התקציבים

 

מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים